Nieuws Actueel

Hans van der Zijden zit vol ideeën voor populaire Haagsche Stadsfiets

Hans van der Zijden ontwierp de populaire Haagsche Stadsfiets en zit vol andere ideeën voor tweewielers en de berijders. ,,Met elkaar drijven we de CO2 de stad uit." Dat schrijft het AD Haagse Courant.

HANS KLIPPUS | Foto: Daniella van Bergen 12 juni 2017

Hansvander Zeijden Haagsestadsfietsparkenbike13van14

Natuurlijk zit hij zelf ook nog weleens op de fiets. ,,Als ik mijn hoofd leeg wil maken", zegt Hans van der Zijden. ,,Prakkiseren, weet je. Dan is fietsen ideaal."

En de geboren Hagenaar pakt ook snel een van zijn duizend rijwielen als hij in de stad ergens naartoe moet waar het moeilijk parkeren is. ,,Er zullen in de komende jaren veel meer mensen de fiets nemen", voorspelt Van der Zijden. ,,Op steeds meer plekken komt er betaald parkeren en steden voeren een autoluw beleid. Met elkaar drijven we de CO2 de stad uit."

De ondernemer vaart er wel bij. Overal ziet hij mensen op de fiets, toeristen, maar ook zakenlieden in pak. ,,Ik heb hier 800 fietsen staan, maar vorige week was het helemaal leeg. Alles verhuurd. Er gingen volwassenen op een kinderfietsje weg. Zó leuk."

Zijn zaak, Du Nord Rijwielen, is gevestigd op een prachtige locatie in de Keizerstraat, in het vroegere garagebedrijf van zijn vader. Dat moest er in 1980 weg vanwege de milieuregels. ,,Er stond een benzinepomp voor de deur. Dat kon niet meer."

Een van de broers van Hans, Ton, begon er een fietsenverhuur. ,,Mijn ouders hadden negen kinderen, ik was de jongste. Katholiek, hè."

Schiphol

Hans van der Zijden (56) was plaatwerker van beroep, maar bekwaamde zich later op andere gebieden. Hij werkte onder meer twaalf jaar op Schiphol, op het laatst als manager van de afdeling planning. ,,Daar heb ik het ondernemen geleerd", stelt Van der Zijden vast. ,,Ik kan goed babbelen en verkopen. En ik weet precies wat ik wil."

Vier jaar geleden voegde hij zich bij zijn broer tussen de tweewielers. Hij had wel wat met fietsen, deed het drie jaar behoorlijk fanatiek bij het Leidse Swift, de club waar Tourwinnaar Joop Zoetemelk ooit begon. ,,Ik heb jaren geleden de Elfstedentocht gefietst."

WK hockey

Van der Zijden ontwierp onder meer de Haagsche Stadsfiets, het groen-gele ros, dat inmiddels al niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. Het kostte aanvankelijk de nodige moeite om hem te lanceren.

Van der Zijden: ,,Het WK hockey was in 2014 in Den Haag en ik dacht: hoe mooi zou het zijn als de spelers van de Nederlandse teams op mijn fiets door de stad rijden. Ik heb drie maanden onderhandeld. Maar het ging niet door. De hockeybond wilde het toch niet."

Het was geen afstel. De plannen van Van der Zijden vielen in de smaak bij de gemeente. Sinds vorig jaar is er het project 'De Haagse Stadsfiets van A naar B'. Op acht locaties kan een van de 300 fietsen worden gehuurd, en op 21 plekken kan die worden ingeleverd.

Het blijkt een ijzersterke formule. ,,Toch brengt tachtig procent van de mensen de fiets terug op de locaties waar ze 'm hebben gehaald", vertelt Van der Zijden. ,,Dat vind ik wel fijn."

Hij beleefde onlangs weer een glorieus 'fietsmoment'. Van der Zijden won een door de gemeente uitgeschreven prijsvraag. Hij mag Park & Bike opstarten en kreeg er een subsidie van twee ton voor.

Het is een variant op Park & Ride, waarbij automobilisten hun wagen op een van de aangewezen parkeerplaatsen aan de rand van de stad neerzetten en met het openbaar vervoer hun reis voortzetten, voor een vaste prijs. Met Park & Bike krijgen de mensen een fiets om naar de plek van bestemming te gaan.

,,Het is de toekomst", is de stellige overtuiging van Van der Zijden. ,,Mensen van bedrijven gaan heel vroeg van huis om een gratis plekje voor hun auto te bemachtigen. Met Park & Bike kunnen ze 's ochtends langer op bed blijven liggen."

De kosten? Vijf euro voor het parkeren en acht euro voor de fiets. ,,Het wordt nog goedkoper als je een abonnement of strippenkaart neemt."

Tandems

Er zullen op de toekomstige locaties gewone en elektrische fietsen staan, maar er is meer mogelijk. Zoals bakfietsen en tandems. Die moeten dan gereserveerd worden. ,,Met mij kan je alle kanten op. Met liefde en passie zoek ik voor iedereen naar de beste oplossing."

Van der Zijden heeft de plekken voor Park & Bike al uitgezocht, onder meer het Forepark, De Uithof, Hoornwijck in Rijswijk en Duindigt. Aangekondigd is dat er op de renbaan wordt gestart, maar dat is onzeker geworden door fiks verzet uit Wassenaar. ,,Er staat nog niets vast."

Hij laat zich door tegenslagen niet ontmoedigen. Samen met zijn compagnon Pascal van der Mark is Van der Zijden ook nog lang niet uitgeput met zijn ideeën voor fietsers. Hij experimenteert met fietssloten die via een app te openen en te sluiten zijn en er zijn tien fietsen van hem uitgerust met een datakastje, waardoor ze altijd te vinden zijn: track and trace.

Van der Zijden: ,,Tijdens de tests bleek dat iemand een fiets had meegenomen naar Amsterdam en daar was gaan rondrijden. Hij heeft hem daarna weer netjes teruggebracht naar Den Haag."

Nog een idee uit het brein van Van der Zijden: de fietsacademie. Hij wil Hagenaars met een bijstandsuitkering omscholen tot fietsenmaker. Die opleiding duurt drie maanden. Van der Zijden wil met vijf mannen en vrouwen beginnen.

,,Ik kan me niet voorstellen dat er geen mensen voor te vinden zijn. Deze branche is één groot feest."

Tijdens de tests bleek dat iemand een fiets had meegenomen naar Amsterdam