Waarom drijvende steigers?"Drijvende steigers zijn de oplossing voor jachthavens die door getijden of rivierstroming veel hoogteverschil hebben. Een vriend kwam op het idee ze van aluminium te maken. Aluminium is licht, waardoor de drijvers klein kunnen blijven. Onze steigers zijn flexibel. De aanlegkikkers, waaraan de touwen worden vastgeknoopt, kun je verschuiven, waardoor de afstand tussen de aanlegplekken minimaal kan blijven."
Waar verkoop je ze?"Ik heb klanten in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Engeland. De fabriek staat in Frankrijk. De afspraak is dat ik niet in Frankrijk en Franstalig Zwitserland verkoop."
Zwitserland? Daar zijn toch alleen bergen?"Vergis je niet. Zwitserland heeft 22 grote meren, waarin de waterstand enorm wisselt. Als de sneeuw in het voorjaar smelt, kan het peil zomaar met 4 meter stijgen. Eigenaren leggen hun boten met lange kettingen vast aan betongewichten, maar de havens willen dat eigenlijk niet. Zwitsers hebben het liefst alles strak en geordend."
Hoe weten de Zwitsers je te vinden?"Ik ga veel langs. Dan krijg ik opdrachten om wat te herstellen of kleine uitbreidingen te doen. Ik kom net uit Luzern waar we een steiger gaan vervangen die we dertig jaar geleden hebben neergelegd. Ze kenden mij nog."
Hoe is het met Zwitsers zaken te doen?"Heerlijk. Afspraak is afspraak. Ik moet niet een dag te laat leveren, maar ik weet ook dat ze op tijd betalen. In de omgang zijn ze formeel; alles moet volgens de regeltjes. Als de koplamp van je auto het niet doet, moet je die ter plekke repareren."
Is het lastig dat Zwitserland geen EU-land is?"Ik moet met een certificaat van oorsprong aantonen dat het product uit de Europese Unie komt, zodat ik geen invoerrechten hoef te betalen. Voor de douane moet je veel formulieren in orde hebben. Daar zet iemand dan ouderwets een stempel op. Het geeft geen problemen; het is alleen extra werk."
In Nederland vind je de steigers van Metalu onder meer bij WSV Waterman-Hellevoet in Hellevoetsluis.metaluholland.nl