Nieuws Actueel

Business Festival: een dag vol succesverhalen

Het succesverhaal van Marktplaats en de missie van Tony’s Chocolonely: twee highlights uit het programma van het Business Festival op 20 april. Tijdens dit zakelijke evenement op vliegbasis Twente kunnen ondernemers zich een hele dag laten inspireren door ondernemersverhalen en nieuwe inzichten.

De Ondernemer 5 april 2017

Business Festival 13

Het eerste Business Festival heeft de sfeer van een echt festival. Er zijn vijf themapleinen waar de hele dag interactieve workshops gegeven worden door bekende en minder bekende deskundigen. Bijvoorbeeld de ondernemers op bovenstaande afbeelding: van links naar rechts ondernemer Joost, Marjolein Ten Hoonte van Randstad, Maurice Barten van Marktplaats, Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely en trendwatcher Richard van Hooijdonk.

Het succes van Marktplaats

Marktplaats was in Nederland één van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. En met succes: sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied. Het succes? Dat zit in het aantal mensen dat de site bezoekt (2,1 miljoen mensen per dag), het aantal advertenties dat per dag geplaatst wordt (350.000) en de overzichtelijke en duidelijke site. Maar hoe blijf je relevant in een continu veranderende markt? Maurice Barten (Head of Partner Solutions van Marktplaats) vertelt je er alles over.

De missie van Tony’s Chocolonely

‘Choco-evangelist’ Ynzo van Zanten komt vertellen over Tony’s Chocolonely. Een innovatief chocoladebedrijf met een humane en duurzame missie: de cacao-industrie 100 procent slaafvrij maken. Zonder afbreuk te doen aan de smaak. Sterker nog, Tony’s Chocolonely wil de lekkerste chocolade maken, zonder nare bijsmaak. Hiermee wil het bedrijf bewijzen dat verantwoord ondernemen heel leuk en lucratief kan zijn.

Van Zanten is met zijn grote marketingkennis vanaf het begin betrokken bij ‘de reep en zijn verhaal’. Hij was eerder initiatiefnemer van het merk Innocent Drinks. Van Zanten adviseert en motiveert organisaties op het gebied van communicatie, verantwoord ondernemen en betekenisvolle marketing. Op het Business Festival brengt hij een betoog over Tony’s Chocolonely.

Richard van Hooijdonk over onze toekomst

Trendwatcher, futurist en internationaal topspreker Richard van Hooijdonk neemt je mee naar het jaar 2030: hij schetst een inspirerende toekomst die leven, werken en ondernemen drastisch gaat veranderen. Zijn betoog is een wake-upcall over hoe robots, drones, Internet of Things, big data, 3D printing, bio- en neurotechnologie ons leven en werken gaan beïnvloeden. Hoe moeten we onze bedrijven hierop aanpassen en hoe gaan we hiermee om? Van Hooijdonk geeft je antwoorden.

Totale ommekeer

Ondernemer Joost (zijn volledige naam wordt bekend gemaakt op de dag van het festival) weet als geen ander hoe je om moet gaan met veranderingen. De horecaondernemer werd na zijn 26ste door een zeldzame oogaandoening binnen tien jaar nagenoeg blind. Hij moest opnieuw leren lezen en schrijven en vond juist de kracht in zijn beperking. “Mijn ogen hebben me dichter tot mezelf gebracht, omdat ik heb geleerd te accepteren dat ik ziek was.” Of het leven nu minder mooi is? “Nee”, zal hij op het Business Festival betogen. Joost neemt je mee in zijn verhaal over verandering en hoop. En over de totale ommekeer.

Green Twente Award

Ook het thema duurzaamheid ontbreekt niet op het Business Festival. Aan het einde van het festival wordt de Green Twente Award uitgereikt: een prijs voor de ondernemer die het groenste onderneemt. Duurzaamheid wordt hierbij gezien als een integrale visie op ondernemerschap, waarbij het bedrijf waarde creëert op economisch, ecologisch en sociaal gebied.

Ondernemersverhalen

Tijdens het Business Festival kan je je de hele dag tegoed doen aan pure ondernemersverhalen op het gebied van finance, human resources, marketing en tech. Zowel succesverhalen, als grote mislukkingen worden besproken. Verhalen over ondernemende mensen, cybercrime, nieuwe businessmodellen en Internet of Things. Maar ook voor ontmoeting, entertainment en food is genoeg ruimte.

Kaarten

Kaarten voor deze inspirerende en ontspannen dag op 20 april zijn te koop via de website.