Wie bij ondernemers nog denkt aan mannen in grijs pak heeft het mis. Tegenwoordig zijn er ondernemers in allerlei soorten en maten. Volgens Wouter Matthijs, medeorganisator van het MKB Ondernemers Congres, hebben ondernemers allemaal een ding gemeen: de zoektocht naar kennis. Met die gedachte begon hij ruim negen maanden geleden met de organisatie van de tweede editie van het MKB Ondernemers Congres. ,,Aan congressen voor ondernemers kleeft nog het imago van cognac en sigaren, maar dat klopt allang niet meer."
Sprekers
Hoe ziet een ondernemerscongres er dan uit? Voor deze editie heeft de organisatie interessante sprekers uitgenodigd die de bezoekers verder helpen met hun bedrijf. Journalist Jort Kelder verzorgt de kick-off en president van De Nederlandsche Bank Klaas Knot opent de dag. Daarna vertelt 'superondernemer' Roland Kahn wat ondernemen voor hem betekent. Na die gezamenlijke opening bepalen bezoekers hun programma zelf. Volgens Wouter is dit een geslaagde formule. ,,Ondernemen is voor mij hard werken, maar ik heb ook de vrijheid om zelf te bepalen hoe ik mijn leven inricht. Dat laat ik in het programma terugkomen. Iedere ondernemer kiest zelf welke workshops hij of zij volgt." Tijdens deze break-outsessies leren ondernemers meer over technologie, financiering en hr. Wie een gaatje over heeft in het programma, kan aanschuiven aan een van de ondernemerstafels. Daar kunnen ondernemers in gesprek gaan met een businesscoach of prominente ondernemer. Op de Technology Playground kunnen ze spelen met Google Glass, 3D-printers en andere technologische hoogstandjes.
Inspiratie
Bij het organiseren van het evenement krijgt Wouter hulp van verschillende teams bestaande uit ondernemers. Dat is een groot voordeel, zo vindt Wouter. ,,Iedereen spreekt dezelfde taal en weet waar ondernemers behoefte aan hebben. We werken hard met z'n allen. Voor niemand is het een fulltime baan, maar voor sommigen lijkt het daar verdacht veel op", zegt hij lachend. Karlijn L'Ortye is een van de ondernemers die meehelpt met de organisatie. Ze is met haar team verantwoordelijk voor de sprekers. Het gaat om vijftig sprekers die het onder meer gaan hebben over future tech, smart cities en retail 4.0. Bij alle sessies staan trends, inspiratie en kennis centraal. ,,Het evenement moet zo waardevol zijn voor bezoekers dat ze genoeg inspiratie hebben opgedaan voor de komende twee jaar."
Rampondernemer
Technologische ontwikkelingen, bedrijven die willen opschalen en 50-plussers die na jaren van loondienst voor zichzelf beginnen. De ondernemersmarkt staat niet stil. Daarom is het thema van de dag ook veerkracht. ,,Veerkracht betekent voor mij de ambitie om negativiteit om te zetten naar iets positiefs", legt Karlijn uit. Ze roemt de Amerikaanse mentaliteit waar het heel normaal is om te falen. ,,Daar staan mensen bijna te juichen als ze failliet gaan. In Nederland verzwijgen mensen dit juist. En dat terwijl je van zo'n faillissement ontzettend veel leert." Wouter beaamt dat: ,,Je moet niet bang zijn om te vallen. Dat gaat namelijk gebeuren. Het belangrijkste is dat je uiteindelijk weer opstaat."
Rampondernemer
Frank Krake, een van de sprekers, kan daarover mee praten. Hij noemt zichzelf de rampondernemer en schreef een boek met gelijknamige titel. Toen hij in 2000 begon als directeur bij tuinmeubelfabrikant UniMeta zag hij door de Enschedese vuurwerkramp in een klap al zijn voorraad in rook opgaan. Als hij in 2001 wil exporteren naar Amerika, valt de markt stil door 9/11. Twee jaar later vallen zijn China-plannen in duigen als daar de ziekte SARS uitbreekt. ,,Toch staat Frank hier. Hij is succesvol en inspirerend. Dat geeft aan hoe belangrijk veerkracht is."
Vrouwen
Of je nu een starter bent of een bedrijf hebt dat al 50 jaar bestaat, iedereen is welkom op het congres. Toch zijn er nog steeds meer mannen ondernemer dan vrouwen. Om de man-vrouwverhouding iets meer in balans te krijgen, werkt de organisatie samen met Beautyspot, een website en community van zelfstandige ondernemers in de beautybranche. De vrouwelijke bezoekers krijgen een speciale sessie aangeboden van topondernemer Annemarie van Gaal. Voor Karlijn was het een flinke uitdaging om succesvolle vrouwelijke ondernemers te vinden. Niet omdat ze niet bestaan, maar omdat vrouwen zich bescheidener opstellen. ,,Als we alleen mannelijke sprekers wilden, was mijn taak een eitje geweest. Mannen zijn trotser en treden meer op de voorgrond. Maar we willen ook succesvolle vrouwelijke ondernemers in de schijnwerpers zetten."
Ontmoetingen en netwerken
Behalve het opdoen van kennis en inspiratie draait de dag ook om ontmoetingen en netwerken. Uiteraard wordt het evenement afgesloten met een netwerkborrel. De ondernemers beslissen zelf waarmee ze naar huis gaan. ,,Een visitekaartje, zeven nieuwe telefoonnummers of inspiratie door een gesprek met een van onze sprekers. Als de ondernemers maar met nieuwe kennis en een glimlach de trein of auto in stappen", vertelt de medeorganisator enthousiast.
Jaarlijks evenement
Wouter en Karlijn hopen dat deze editie de aanzet geeft voor een succesvol jaarlijks evenement. Het congres is nog niet begonnen en verschillende bedrijven hebben al aangeven dat ze er een volgende keer weer bij willen zijn. Wouter: ,,Dat geeft voor mij wel aan dat mensen interesse hebben in dit evenement. Wat mij betreft is de derde editie niet pas over twee jaar, maar al in 2017."
De Specialist
Tekst gaat door onder de foto
Sander Poos geeft inzicht in online recruitment
Snel een mobielvriendelijke vacature plaatsen is voor veel mkb'ers lastig. ,,Er zijn tegenwoordig zo veel manieren en oplossingen op het gebied van het werven en aantrekken van personeel", zegt Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed.com. ,,Op het congres beantwoorden we vragen over bijvoorbeeld onlinerecruitment." Volgens Sander hebben mkb'ers vaak niet de backoffice, hr-afdeling of recruiters om werving en selectie uit te besteden, waardoor ze alles zelf moeten oplossen. ,,Onderwerpen als flexwerken en alternatieve sollicitatieprocedures komen aan bod."
De Regeldame
Tekst gaat door onder de foto
Elisabeth Matos regelt alles tot in de puntjes
Van rode loper tot draaiboek: op 27 oktober moet alles kloppen. Jaarbeurs is niet alleen de fysieke locatie van het evenement, maar is ook betrokken bij alle randzaken van het congres. ,,We hebben meegedacht over bijna alle facetten. Zo hebben we sprekers aangedragen, nieuwe sponsoren benaderd en denken we mee over de aankleding en techniek." Elisabeth merkt dat Jaarbeurs door het grote netwerk het evenement naar een hoger niveau kan tillen. ,,We regelen alles tot in de puntjes. Onze focus ligt bij de bezoeker, voor ons zijn dat gasten. Die moeten na afloop met een wow-gevoel naar huis gaan."
De Opleider
Tekst gaat door onder de foto
Yvonne Kanters deelt kennis over ondernemerschap
,,Iedereen heeft profijt van ondernemersvaardigheden", zegt Yvonne Kanters. Ze is instituutsdirecteur binnen Hogeschool Utrecht en verantwoordelijk voor Entrepreneurship@HU, een programma dat ondernemerschap promoot onder studenten en medewerkers. Behalve als sponsor is Hogeschool Utrecht als kennispartner betrokken bij het congres. Docenten van HU geven workshops over onder meer internationaal zakendoen of het managen van een team. ,,Op het congres komt onze driehoek van onderwijs, praktijk en onderzoek samen. We willen onze kennis delen."
De Vervoersman
Tekst gaat door onder de foto
Michel Coenen creëert mobiliteit voor de toekomst
,,Ondernemers gaan graag in gesprek over de toekomst van mobiliteit", zegt Michel Coenen. Dat kan bij de stand van Terberg Leasing uit Utrecht. Als familiebedrijf, onderdeel van de Terberg Group, levert het leasebedrijf al bijna 50 jaar vervoersoplossingen voor ondernemers. Dit jaar staan ze voor het eerst op het MKB Ondernemers Congres. Ondernemers nemen bij hen plaats in een Jaguar F-type. Daar worden ze geïnterviewd over hun toekomstplannen. Bovendien geeft het bedrijf samen met Google Automotive een kennissessie over mobiliteit.
De Onderzoeker
Tekst gaat door onder de foto
Laurien Kunst en Erik van Leeuwen geven veel info
Unique Nederland en Motivaction maken jaarlijks de MKB Marktmonitor, waarin ze rapporteren over innovatie, omzet, personeel en duurzame inzetbaarheid. Wat zijn de trends en de ontwikkeling volgens 1.600 mkb'ers? Laurien Kunst en Erik van Leeuwen zijn bij Unique verantwoordelijk voor het mkb. ,,Tijdens het congres informeren wij mkb'ers over de onderzochte gebieden", vertelt Erik. Laurien vult aan: ,,Hoe zorg je ervoor dat je je medewerkers bevlogen krijgt en houdt? Dat leggen wij uit. Wij informeren en inspireren."
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met MKB Ondernemers Congres.mkbondernemerscongres.nl
Gerelateerde artikelen
Teamwork: samen bouwen aan Park Hilaria
Klaas Knot opent MKB Ondernemers Congres
Congres met startups en ondernemers: 'Wie helpt ons groeien'