Actueel

Het succesverhaal van de mediaman uit Losser

beeld deondernemer
Leestijd 9 minuten
Lees verder onder de advertentie

Alexander Wächtler - mediaondernemer

  • 1974 geboren in Losser

  • 1996 - 2002 sales director Denda Oldenzaal

  • 2002 - 2003 Foreign Media Group, Leeuwarden

  • 2003 richt samen met Eric de Groot Just Entertainment op, later na acquisities veranderd in Just Media Group

Twentse bescheidenheid is troef bij Alex Wächtler (42). Hij leidt, naar eigen zeggen, 'een van de grootste zelfstandige entertainmentbedrijven in de Benelux': Just Media Group in Hilversum.

Lees verder onder de advertentie

Twente

Maar wat hij het liefste doet? Met vrienden een biertje drinken, met zijn vrouw op de scooter door het Twentse land, zich twee, drie keer per week flink afbeulen in zijn eigen gym, zijn jongste dochter aanmoedigen bij het voetballen op zaterdagochtend of zijn oudste coachen met handbal, bijna elke thuiswedstrijd naar de Grolsch Veste: "Ik volg FC Twente al sinds mijn zesde." Maar bovenal: "Altijd in Losser blijven wonen." Van zijn nieuwe huis, aan een rand van Losser, valt te voorspellen dat het niet eerdaags op Funda te vinden is. Toch is hij bepaald niet de bekendste inwoner van de gemeente. Informeer naar hem en mensen reageren met: 'Alex wie?' De man in kwestie hoort het lachend aan. "De meeste mensen weten niet wat ik doe. Dat koester ik wel een beetje." Ook dat hij het was die oktober vorig jaar Sir Richard Branson naar de Ziggo Dome haalde bleef onderbelicht. "Houden zo."

Nieuwe investering

Veertien jaar geleden werd hij ontslagen, samen met zijn compagnon Eric de Groot. Ze werkten bij een mediabedrijf in Friesland. Wat te doen? Samen verder. Ieder 25.000 euro inleg. Eerst in Deventer. "Dat was ons geografische midden." Al snel kwam er een geschikt pand vrij in Hilversum, toch the place to be voor een mediaonderneming. Ze doen in rechten en licenties, in dvd-boxen en bordspellen, ze hebben een televisiezender: Ons, het voormalige Nostalgienet, ze produceren en vermarkten speelfilms. De dvd-boxen van Penoza, Nieuwe buren, Dokter Deen, Dokter Tinus en kinderseries als Bob de Bouwer en Nijntje komen via Just Media Group op de markt.

Licentieaankoop

"Het is begonnen met Miss Marple. We hebben bij de BBC de rechten gekocht van deze serie, naar de boeken van Agatha Christie. Ons eerste wapenfeit op het gebied van licentieaankoop." Wat zijn bedrijf doet, is deze series in de Benelux aanbieden aan tv-zenders, kabelaars en kanalen als Netflix en Videoland. Waarna ze op dvd verschijnen. Het jongste grote wapenfeit komt ook van de BBC, de prestigieuze natuurserie Planet Earth II. "Zo prestigieus dat ik daar graag de naam van ons bedrijf aan wilde verbinden. Zeker ook vanwege het maatschappelijke thema van duurzaamheid." Dure rechten, dat zeker. "Voor zo'n serie zet ik graag die extra stap." Wel in de wetenschap dat de markt voor dvd-boxen sterk onder druk staat door het grote aanbod aan tv-kanalen en streamdiensten online.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Gemiste kans voor winkelhart Twenterand

Verschil maken

"Op dvd loopt zo'n serie niet meer zo goed als hij het vijf jaar geleden zou hebben gedaan. We maken dan een driehoekje, met in dit geval het Wereld Natuur Fonds en de Nationale Postcodeloterij, zodat de serie beschikbaar komt voor donateurs en leden. Met dat soort koppelingen kun je het verschil maken." De evolutie in home entertainment heeft trekken van een revolutie. Lineair televisiekijken doen alleen senioren nog. Jongeren kijken op elk gewenst tijdstip en steeds meer online. Tel daarbij op dat een omroep als de BBC tegenwoordig zelf de rechten beheert en eigen kanalen als BBC First onderhoudt.

Zorgenkindje

"De markt voor dvd dondert elk jaar 25 procent in elkaar. Maar voor ons is die nog altijd substantieel. Van kinderanimatie, denk aan Nijntje, Bob de Bouwer en Brandweerman Sam, verkoop je nog redelijke aantallen. Maar het is wel een zorgenkindje. Dit is de reden dat we een serie nieuwe initiatieven zijn gestart." De meest opmerkelijke noemt hij eerst. Niet mee in de ratrace van online, maar eerder vertrouwen op 'tastbaar'. "We zijn heel traditioneel, maar in een vluchtige wereld is het soms goed om terug te gaan naar basiswaarden en -elementen."

Lees verder onder de advertentie

Traditie

Zoals daar is: het bordspel. "Drie jaar geleden mee begonnen: Just Games. Traditionele bordspellen. We zien dat alle nieuwe ontwikkelingen zich richten op het individu. Virtual reality neemt jou in je eentje mee naar andere werelden. Wij willen graag mensen verbinden. Samen om tafel, de mobiele telefoon weg en weer met elkaar een spel spelen." Wel spellen die aanhaken bij tv-programma's. Bordspellen van De slimste mens, Wie is de Mol?, Expeditie Robinson, Penoza. "Ook het Tour de Francespel dat recent de aandacht trok, hebben wij samen met Hulst Games uit Enschede ontwikkeld." Ze hebben nu ook de rechten voor Frankrijk, daar zal het spel volgend jaar verschijnen.

Maar toch, bordspellen?
"Ja, lach maar. Die markt is volop in beweging. We hebben een mooie positie opgebouwd. Ik weet nog dat de inkoper van Intertoys tegen mij zei: 'Wie is de Mol?, leuk. Maar een spel van jou erin, wil zeggen één spel van Jumbo eruit.' Inmiddels hebben we vaste schapposities bij dat soort ketens. Vind ik mooi, daar ben ik trots op als jongen uit Twente. Ik kom uit een arbeidersgezin, mijn vrouw ook. Allebei uit Losser."

Dierenarts

Dierenarts wilde hij worden. Al heeft hij dat nooit serieus opgepakt. Tennisleraar werd hij en bleef hij tot zijn 21ste. Daarnaast zal Alex Wächtler al jong in de handel. "Ik heb altijd van alles verkocht. Tennisrackets, sauna's, besteksets, waterfilters. Op mijn 15de al. Het heeft er altijd ingezeten. Toch wilde ik geen ondernemer worden, dat is wel gek. Altijd in een commerciële functie, maar nooit de ambitie gehad om een groot bedrijf te runnen. Dat is zo gegroeid. Dan word je eruit geschopt in Friesland en denk je: och, laten we het maar eens proberen."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hengelose ondernemer (22) start bedrijf met thuiszorg voor dieren

Sauna's verkopen?

"Lang geleden! Ik heb er ook niet veel verkocht. Een stuk of twee. Als je jong bent, moet je dingen aanpakken. Ik heb nooit de gêne gehad op mensen af te stappen. Ik ben altijd vrij open geweest in mijn manier van benaderen. Dan zijn mensen ook open terug. Het heeft me wel ergens gebracht. Ik ben heel geïnteresseerd in mensen. Dat zie je in Hilversum niet veel. Het werkt in mijn gemoedsrust goed dat ik dicht bij mezelf blijf." Borrels, haringparty's, netwerkbijeenkomsten. "Niks voor mij. Ik ga liever een biertje drinken met de jongens met wie ik 25 jaar geleden al bevriend was en die nu nog mijn vrienden zijn. Ik sta wel eens in Hilversum op een borrel. Komt er iemand bij me staan. Vertelt wat hij doet, lepelt al zijn successen op, kijkt ondertussen voortdurend over mijn schouder. 'Eh, ik zie je later nog, doei, en weg zijn ze weer'. Nee."

Ijdelheid

Geef hem Twente maar. Zijn oudste dochter komt de schuifdeuren door, slaperig van een korte nacht. Ze stelt zich voor en geeft een hand. Als ze weg is, zegt haar vader stralend: "Dit soort dingen vind ik zo belangrijk. Standaarddingen, maar daar hechten wij veel waarde aan. Op een goede manier met mensen omgaan. Voor ons in Twente is dat een vanzelfsprekendheid. Dit past goed bij ons. We zijn op tijd, we zijn geïnteresseerd. Mooi vind ik dat." Zo anoniem als je zelf wilt zijn, zo weinig bekend is jullie bedrijf bij het grote publiek. Just Media Group zegt niemand iets. "En dat is prima. Niemand koopt de dvd-box van Penoza omdat daar Just op staat. Of een bordspel van De slimste mens omdat Just Games dat heeft ontwikkeld. We zijn geen Disney. Dat hoeven wij niet te zijn. Onze merken spreken voor zich. We hoeven onszelf niet te promoten. We hebben ook niet de ijdelheid dat we met onze kop vooraan willen staan."

Lees verder onder de advertentie

Voorstelling

Een van de redenen dat hij naar buiten treedt, is dat hij morgen twee matinees van de gezinsvoorstelling Wonder School naar Losser haalt, gebaseerd op het tv-programma van die naam rond de magiër Wardo, de Verwonderaar. "Dat magische is de brug. We hebben een fantastisch openluchttheater in Losser, een van de mooiste van Nederland. Ik vind het een magisch theater. Daar past Wonder School bij. De setting buiten past goed bij de show. Ik ben er trots op dat het hier morgen staat."

Balans

Hoe ziet een dag eruit? "Maandag ben ik op de zaak. Dinsdag en woensdag werk ik vanuit huis. Dan kan ik me afsluiten van kantoor en volledig richten op commercie. Donderdag en vrijdag maak ik nieuwe plannen. Samen met mijn compagnon kijken wat er nog meer te doen is. Ik sport veel. Ik kan mijn eigen tijd indelen. Kan ook zijn dat ik om 10 uur ga hardlopen of mountainbiken." Het is werk waarin je je verliezen kunt. "Nee, ik niet. Ik ben geen harde werker, absoluut niet." Dat zullen mensen niet geloven. "Ik kan het uitleggen. Op het moment dat ik bij een partner zit of bij een klant, ben twee uur superscherp. Dan kan ik het verschil maken en zit ik vol in mijn energie. Maar daar moet ik er geen vijf van op een dag hebben. Dan zak ik echt door het ijs. Ik werk niet hard, maar wel intensief. Als het moet gebeuren, sta ik er. Zo functioneer ik het best. Balans is belangrijk. De hectiek van de Randstad en 't Gooi vind ik leuk, maar terug in Twente, dat geeft balans en rust. Daarom ga ik ook nooit weg uit Losser."

Kinderboekenuitgeverij

In één adem: ,,We nemen een kinderboekenuitgeverij over, Memphis Belle. Morgenmiddag zetten we de handtekeningen. De uitgeverij richt zich op prentenboeken en geluidenboeken voor kinderen. Merken als Cars, Dora, Disney, Buurman & Buurman en Waar is Wally? Dit past heel goed bij ons. We doen veel voor kinderen, dat zit in ons DNA. Nu hebben we alle combinaties: bewegend beeld, dvd, online, bioscoop, spelrechten, boeken. Ik denk dat boeken altijd blijven. Kinderen lezen over tien jaar nog steeds. Boeken zijn leuke cadeautjes. Je geeft een kind geen download cadeau. Ze willen iets tastbaars, wat je kunt omdraaien, en waar je vliegen mee dood kunt slaan. Moet je met een tablet niet proberen."

Lees verder onder de advertentie