Nieuws Actueel

Hittebusiness voor supers: deze producten vliegen de winkel uit

De hitte leidt tot een verkoopboost van zomerse producten. Supermarkten melden fors hogere verkopen van zomerse producten met als koploper – weinig verrassend – ijsjes.

Bram de Vrind, Vincent Krijtenburg 27 juli 2018

Supermarkten drank frisdrank hitte drinken barbecue

Jumbo verkoopt ongeveer zes keer zoveel flesjes water dan normaal, meldt woordvoerder Anya Pieroen. Ook barbecue producten (zoals vlees, stokbroden, salades) gaan zes keer zo vaak over de toonbank.

IJs

De ijsjes gaan dezer dagen hard. Jumbo zegt tijdens deze tropische dagen ongeveer tien keer zoveel ijs te verkopen. De verkoop van frisdranken blijft dan weer iets achter. “Hiervan verkopen we ongeveer de helft zoveel”, aldus de woordvoerder. Zij vult aan: "Het bijzondere is ook dat ons tapas-assortiment, van meer dan 100 verschillende items, enorme pieken kent."

Desalniettemin laat frisdrankproducent Coca-Cola weten dat de fabriek in Dongen op volle toeren draait. “Op dit moment kunnen we de beschikbaarheid van onze belangrijkste producten garanderen. En er rijden tien tot vijftien extra vrachtwagens per dag om onze producten te kunnen leveren bij onze klanten”, zegt Regine Crobach van Coca-Cola. De vraag naar verkoelende drankjes steeg de afgelopen tijd enorm. “Waar we normaal 6 miljoen drankjes per dag verzorgen in Nederland, is er de laatste weken sprake van zo’n 8 miljoen drankjes per dag.”

Extra meubels

Supermarkten spelen in hun winkels slim in op het weer met extra meubels met zomerproducten om de omzet een extra boost te geven. “Momenteel hebben we volop aandacht in onze winkels voor het bbq assortiment, bessen, meloenen en aardbeien”, zegt Jumbo. Albert Heijn (AH) is gestart met het BBQ alarm op de radio. "Veel Nederlanders gaan weer lekker buiten eten. Wij bieden voor iedereen het lekkerste assortiment van vlees, vegetarische producten tot aan heerlijke salades. Steeds meer consumenten willen ook vegetarische producten op de BBQ. Om de keuze voor gezond eten eenvoudiger te maken voegen we veel verschillende kookgroenten en vegetarische producten toe aan het schap zoals frietjes van groente, vers falafeldeeg, biologische pompoenstukjes en burgers van gestoomde groenten", aldus Pauline van den Brandhof van AH.

Tekorten

Jumbo meldt dat de hitte en droogte nog niet hebben geleid tot tekorten in welke artikelgroep dan ook. “Onze strategische samenwerking met onze leveranciers zorgt ervoor dat wij snel kunnen schakelen in deze tijd met veel extremiteiten.” AH verwacht ook geen lege schappen door de warmte. " We ervaren op dit moment nog niet structureel lege schappen. Het kan natuurlijk zijn dat er wel eens een schap leger is vanwege een lokaal evenement of feestje waar mensen extra ijs, water of andere 'zomerproducten' voor inkopen, maar dat wordt weer aangevuld", zegt de woordvoerder van AH.

Prijsstijging

Eerder deze week meldde Albert Heijn dat het prijsstijgingen voor bepaalde groenten verwacht bij aanhoudende droogte. Ook Jumbo bevestigt dat er schaarste zou kunnen ontstaan, die automatisch voor hogere prijzen zorgt. "Naast beschikbaarheid kan er ook kwalitatief een probleem ontstaan en dan vooral in de houdbaarheid van producten. Gevolgen zijn afhankelijk van hoe lang de droogte nog duurt en dat maakt het nu lastig om specifiek te zijn en om erop vooruit te lopen", zegt de woordvoerder. Volgens de AH gaat het met name om sla, prei en peen. "Als we het gaan merken, dan is dat over één tot enkele weken. Bij fruit kunnen we het nog niet zeggen. Daarvoor is het nog te vroeg."