Actueel

Hoe dit Nederlandse succeskoppel 120 luxe Franse vakantievilla’s runt

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Folkert Trouw en zijn vrouw Debby vertrokken twaalf jaar geleden naar Frankrijk. Ze hadden een huis laten bouwen voor hun oude dag, maar het leven liep anders en ze kregen een aantrekkelijk aanbod. Of ze zeven vakantievilla’s onder hun hoede wilden nemen. Dat deden ze. Inmiddels zijn die zeven zomerse villa’s met zwembad er 120. Vanwege de schitterende Nederlandse zomer blijven de last minutes uit, maar desondanks loopt het stel met Q Home 15 procent voor op hun verwachte jaaromzet.

Lees verder onder de advertentie

“De Nederlandse stranden liggen tjokvol”, zegt Folkert Trouw. De Nederlandse ondernemer is samen met zijn vrouw tijdelijk in hun Rotterdamse appartement. “Veel mensen blijven thuis. Last minutes blijven uit. Dat is 10 á 15 procent van ons totale aantal reserveringen en kost ons zo’n 8 procent. Super zonde natuurlijk.”

Zorgen

Zorgen maakt het stel zich niet. “Ik ga er vanuit dat dit eenmalig is. Als het de komende jaren steeds zulk prachtig weer is in Nederland, verandert dat. Ieder jaar zijn er grillen. Vorig jaar waren het de bosbranden, dat jaar daarvoor de aanslagen in Nice.”

Lees ook: 6 tips om de overgang tussen vakantie en werk te versoepelen

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Marketing

De focus ligt nu extra op de marketing. Via Facebookacties en kortingen proberen ze de kleine tegenslag te compenseren. “We geven nu eventueel lastminute-kortingen van 10 tot 15 procent. Meer niet, de huizen zijn al scherp geprijsd en bij grotere kortingen trekken we de verkeerde mensen en dat willen we niet.”

Voorkeur

De mensen die wel op vakantie gaan hebben een duidelijke voorkeur. “We hebben hier vooral mensen die, hoe de weersomstandigheden ook zijn, toch wel op vakantie gaan. Die een jaar van tevoren al boeken. De mensen zijn kritischer, dus kiezen ze voor de villa met uitzicht én een mooie inrichting. De mooiste huizen zijn vaak al ruim op tijd geboekt.”

Lees verder onder de advertentie

Provence

In 2005 kochten de twee een stuk terrein in de Provence. “Het was het idee om in Frankrijk te gaan wonen als we een jaar of zestig zouden zijn. Lekker genieten. Maar de man die de bouwbegeleiding deed werd ziek en vroeg of we interesse hadden de villa’s over te nemen.”

Franse zomers

Zo gezegd, zo gedaan. Zowel Folkert als Debby zegden hun baan op. De zomermaanden brachten ze door in het Zuid-Frankrijk, de winters waren ze in Rotterdam te vinden waar ze op freelancebasis projecten deden voor hun voormalig werkgevers. Het is een droom die uitkomt: een combinatie van het mooie weer en het lekkere eten in Frankrijk en de reuring van de Zuid-Hollandse stad.

Lees ook: Hoe paviljoen Blue Lagoon door trouw personeel uit de brand wordt geholpen

Lees verder onder de advertentie

Belasting

Toch komt het ze niet allemaal aanwaaien. “Het moeilijkste was het zakendoen in Frankrijk. Dat gaat zo anders dan in Nederland. Jarenlang moesten we naar het belastingkantoor om onze belasting fysiek te betalen. Overschrijven naar een internationale bank kon niet en van automatisch afschrijven hadden ze twaalf jaar geleden ook nog nooit gehoord. Als je kijkt naar iets simpels zoals een auto op kenteken zetten: je hebt er zo’n twintig formulieren voor nodig én je moet langs op een kantoor. Frankrijk is wat dat betreft een heel bureaucratisch land.”

Industriële wasmachine

Na zeven jaar alles strak in eigen hand gehouden te hebben, besluit het koppel het roer om te gooien. “We deden alles zelf. Ieder weekend was er wisseling van bedlinnen, lag onze badkamer tot aan het plafond toe vol. En ook al hadden we een grote industriële wasmachine staan. Op vrijdag waren we klaar en op zaterdag kwam de nieuwe lading weer. Na dat een jaren te hebben gedaan, wilden we het anders inrichten.”

Nieuwe huizen

De taken werden uitbesteed, regio’s verdeeld. Folkert en Debby konden zich ineens volledig op de marketing richten: nieuwe huizen binnenhalen en zorgen dat die vol zitten. Inmiddels staat de teller op 120 villa’s: allemaal in de Provence, allemaal vrijstaand en allemaal met een zwembad. Het succes? “Dat is de persoonlijke service. Ongeveer 55 procent van onze gasten is vaste klant. Zij komen ieder jaar terug. We zorgen dat de woningen in goede staat zijn, hebben een enorme checklist aan het begin van het seizoen om problemen en storingen te voorkomen en als er wel iets misgaat dan lossen we het altijd op. We hebben een enorm netwerk aan loodgieters, elektriciens, noem maar op. En de telefoon? Die staat meestal automatisch naar mij doorgeschakeld, zo houd je feeling met wat er omgaat in het bedrijf.”

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Lees ook: Vlog Marcia Geerts: Zo zorg je voor je werknemers tijdens de hittegolf

Drone

Folkert geniet met volle teugen: “We hebben tegenwoordig een drone waarmee we foto’s maken van de woningen. Als ik dan langsga bij zo’n pand met een eigen strand, een groot zwembad en een jacuzzi die een overflow heeft in het zwembad en daar op het terras mijn broodje op eet… Dat is niet vervelend. Daarbij ontmoeten we heel wat inspirerende mensen, veelal ondernemers. De een heeft een bedrijf in riolering, de ander verhuurt vliegtuigen. Normaal kom je ze ook tegen, maar als ík ze spreek, tijdens hun vakantie, zijn ze ontspannen en hebben ze de tijd voor een praatje.”

Lees verder onder de advertentie

Droomgasten

Niet alle gasten zijn droomgasten. “Ik kan niet te veel zeggen, voordat iemand zich in het verhaal herkent”, lacht hij. Maar een verhaal uit hun begintijd kan er wel vanaf. “We waren jong, 28. De ontvangst deden we centraal, want we hadden geen tijd om iedereen individueel langs te gaan. Eén gast wilde dat dat we naar zijn huis kwamen en daar het rondje met hem deden. Debby zei dat hij toch even langs moest komen. Toen zei hij: ‘Luister eens, jong meisje. Ik heb al jaren niks gemoeten, omdat ik financieel onafhankelijk ben. Ga me nu niet vertellen wat ik moet doen.’ Dan pis je natuurlijk bijna in je broek.”

Jaaromzet

Ondanks de tegenvallende last minutes gaat het goed met Q Home. “Dankzij reserveringen en extra huizen, lopen we 15 procent voor op de jaaromzet. Daar ben ik heel blij mee. Onze toekomstplannen? We willen doorgroeien naar een vakantievilla of 175. Dat is het maximale aantal waarbij we de benadering persoonlijk kunnen houden. Daarbij vinden we het allebei erg leuk om de inrichting van de huizen bezig te zijn, dus grote kans dat we ons daar meer mee bezig gaan houden.”