Nieuws Actueel

Waarom maaltijdbezorgers hun borst nat kunnen maken

Groothandels en maaltijdbezorgers krijgen er serieuze concurrenten bij. Jumbo en AH ontdekken een gat in de markt, meldt het AD.

Annemieke van Dongen | Foto: Koen Verheijden 23 mei 2016

Jumbo bezorgservice albert heijn 1065

Met hun webwinkels en bezorgservices lokken supers steeds meer bedrijven als klant. Groothandels en maaltijdbezorgers als Tafeltje-dek-je kunnen hun borst nat maken.

Met een paar muisklikken bestellen medewerkers van de 200 kinderdagverblijven van de Korein Groep voortaan een hele werkvoorraad brood, beleg en melk bij Jumbo. Die supermarktketen heeft voor de Eindhovense kinderopvanggroep online speciale bestellijsten aangemaakt. Zakjes chips staan daar niet op. Wel grootverpakkingen diksap, fruit en rozijntjes. En professionele schoonmaakmiddelen.

Bestel-appJumbo lanceert deze week voor zakelijke klanten een aparte online bestel-app en -site. Zorginstellingen, sportverenigingen en kantoren kunnen hun boodschappen voortaan achteraf betalen.

De Brabantse supermarktketen is niet de enige die op het vinkentouw zit. Ook voor Albert Heijn zijn zorginstellingen en kantoren een groeiende doelgroep, bevestigt een woordvoerster. Het assortiment is daarop aangepast. Zo heeft de Zaanse super speciale borrelboxen geïntroduceerd, en bijvoorbeeld grootverpakkingen koffiecreamer.

Bij hoeveel bedrijven de grootste supermarktketen wekelijks de boodschappen bezorgt, wil de woordvoerster uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.

OmzetDirecteur Marcel van Aalst van kennisinstituut voor de levensmiddelensector EFMI schat dat een kwart van AH's online omzet van bedrijven afkomstig is. Per jaar gaat het dan om tientallen miljoenen euro's.

Dat de secretaresse van een MKB-bedrijf de koelkast in de kantine vult met boodschappen van de Appie om de hoek, is niets nieuws. Met hun webwinkels en bezorgservices hebben supermarkten de drempel echter ook verlaagd voor de grotere bedrijven en instellingen. Er is de supers veel aan gelegen om die klanten binnen te halen, zegt Van Aalst. "De totale omzet van de Nederlandse supermarkten is al jaren vrij stabiel, er zit weinig groei meer in. Tegelijkertijd snoepen nieuwkomers als HelloFresh marktaandeel af. Supers moeten dus wel over hun eigen schutting heen kijken.''

MakropasjeDaarmee ontpoppen ze zich tot concurrenten voor groothandels als Makro, Sligro en DeliXL. Ook qua prijs, zegt Van Aalst. "De tijd dat particulieren in de rij stonden om een Makropasje te lenen van ondernemers is voorbij. De prijzen van supermarkten zijn sterk gedaald, de groothandel is niet meer voordeliger."

Supermarkten kijken ook steeds nadrukkelijker naar ouderen. Zo wil Albert Heijn 'meer doen met maaltijden voor ouderen'. Ouderen die moeilijk ter been zijn, kunnen op Ah.nl kiezen uit een behoorlijk assortiment diepvriesmaaltijden.

De leveranciers van 'Tafeltje-dek-je'-maaltijden merken dat de concurrentie toeneemt, zegt Bas Lammertink van Apetito, dat warme en 'vriesverse' maaltijden bij ouderen thuisbezorgt en de catering verzorgt bij zorginstellingen.

"Het houdt ons scherp. Maar wij hebben het voordeel van de jarenlange ervaring. Daardoor kennen we de behoeftes en wensen van ouderen en zorginstellingen als geen ander", aldus Lammertink.