De 80.000 webwinkels in Nederland moeten het doen met 17 miljoen inwoners, ofwel een gemiddelde van zo'n 214 mensen per webshop, becijferde het Groningse bedrijf Dataprovider. Dat is een dichtheid die nergens anders ter wereld wordt bereikt. In feite bevindt de digitale winkel zich momenteel op dezelfde route als eerder de stenen winkel: er zijn er te veel en dus leggen veel onlineshops het loodje.
Lees ook: Vlog: Dit is het verschil tussen een website van 2.500 euro en 25.000 euro
Dataprovicer
Dataprovider (vijftig werknemers, kantoren in Groningen, Amsterdam en San Francisco) speurt maandelijks het internet af op zoek naar gegevens die bedrijven via hun eigen site prijsgeven. Die gegevens worden verkocht aan grote internationale klanten, zoals Dun & Bradstreet, PayPal, Lloyds Bank, Google en CBS. Doordat het bedrijf de zoektocht met vaste regelmaat verricht, herkent het trends. ,,We zien dat het op internet steeds drukker wordt'', zegt Christian Branbergen, mede-oprichter van Dataprovider. ,,Daardoor is het niet zo vanzelfsprekend meer dat je via een site de mensen bereikt die je graag wilt bereiken.''
2,5 miljoen actieve sites
Met 17 miljoen inwoners en zo'n 2,5 miljoen actieve sites - er is nog eenzelfde aantal webdomeinen waarop weinig gebeurt - zijn er per site gemiddeld zeven Nederlanders. ,,Als je een zoekmachine of een shop begint, komen de mensen in elk geval niet meer vanzelf naar je site. Je hebt een forse zak geld nodig om een site via marketing in beeld te krijgen bij de klant.''
Google Ads
Google is de partij die daar garen bij spint, zegt Branbergen. Ongeveer 97 procent van Googles omzet (circa 100 miljard dollar) komt uit AdWords (nu Ads), het programma waarmee bedrijven hoger op de resultatenlijst van de zoekmachine van Google kunnen eindigen.
Lees ook: Online terugkeer V&D: ‘Met deze aanpak wordt het niets’
Wix.com
Tien jaar geleden kreeg een site vanzelf bezoek, stelt Branbergen vast. ,,Nu is dat heel anders. Dat is mede het gevolg van het aantal webwinkels. Het kost niets meer om een onlineshop te beginnen.'' Hij wijst op wix.com, waar je voor een paar dollar een webwinkel start. Wix.com heeft miljoenen klanten.
27.000 actieve sites
Onlineshops moeten in Nederland nu al vechten voor iedere bezoeker. Liefst 43 procent van de bijna 80.000 shops vertoont amper activiteit, registreert Dataprovider. 33 procent is daarentegen heel actief. Dan gaat het in Nederland nog altijd om 27.000 sites, ofwel één shop per 640 mensen.
Verzadiging
Branbergen: ,,Er is sprake van verzadiging. We zien het aan de sites van mkb'ers, ze worden steeds minder actief. Tegelijkertijd zijn grote onlineshops volop bezig. Het is een correctie. Mensen zoeken hun heil bij de grotere partijen.''
Lees ook: Coolblue: het gouden retailgeheim van de handgeschreven kaartjes
Onzichtbaar
Over het starten van een webwinkel wordt te simpel gedacht, stelt Branbergen. Er zijn er veel te veel, en de onzichtbaarheid wordt verder vergroot omdat Google op de zoekmachine slechts tien resultaten toont. ,,Daar wordt het voor de webwinkeleigenaar niet beter van. Dus moet je adverteren. Je hebt snel tienduizenden euro's nodig om zichtbaar te worden.''
Marktplaats en Bol.com
Webwinkels nemen steeds vaker hun toevlucht tot organisaties als Marktplaats en Bol.com. Die trekken dagelijks miljoenen bezoekers. Op de sites worden al lang niet meer alleen de tweedehandsjes en oorspronkelijke producten verkocht. Kleine ondernemers bieden er via een link spullen aan de man. Branbergen: ,,De infrastructuur is goed, met bovendien veel bezoekers. Distributie en betaalgemak zijn altijd veilig en goed.''
Paypal
Dat dit soort digitale plekken aan populariteit winnen, ziet Branbergen terug op de zoekmachine van Dataprovider. Betaalsites als PayPal zoeken op hun beurt ook aansluiting, wat erop duidt dat financiële instellingen de kracht van dit type sites herkennen.
Kopje onder
Het internet is groot en niet vol, maar wie iets op internet wil, zal 'geld mee moeten nemen', concludeert Branbergen. Als Amazon en AliBaba in Nederland serieus actief worden, zullen nog heel wat onlineshops kopje onder gaan, verwacht hij. ,,Nederlanders zijn een handelsvolkje, maar de jongens van de webwinkels zullen op zoek moeten naar wat anders.''