Wat verstaan we onder een lease-auto?
Het is een begrip dat we vaak hebben gehoord. In de volksmond spreken we vaak van ‘een auto van de zaak’. Maar wat houdt een leaseauto precies in? Het is een auto die via een leaseconstructie beschikbaar is. Je gebruikt hem voor een vooraf vastgestelde periode en betaalt daar een leasepremie voor. Je bent dus niet de eigenaar van het voertuig, dat is de lease-maatschappij. De laatste is verantwoordelijk voor het meeste onderhoud aan de auto. Meestal worden auto’s geleaset door werkgevers, maar ook particulieren kunnen het doen.
Waarom een leaseauto?
Een van de grote voordelen noemden we al: onderhoud. Afhankelijk van het contract hoef je daar als ‘huurder’ weinig geld aan te besteden. En is er een probleem met de auto dan krijg je vaak gelijk een vervangend model, want de betere leasebedrijven hebben een uitstekende serviceafdeling. Dat is een hele geruststelling want je hebt het als ondernemer druk genoeg.
Met een leasecontract besteed je alle risico's en geregel uit, dat bespaart veel kopzorgen. Onzekerheden worden verder weggenomen doordat je een vast maandbedrag betaalt, waardoor je niet – zoals met een eigen auto – plotseling wordt geconfronteerd met reparaties. Alleen het vervangen van banden kost immers al honderden euro’s. Ook verzekeringen zijn bij de prijs inbegrepen (nadeel is daardoor wel dat je bij leasen geen no-claim opbouwt).
Al met al pakt een lease-auto bijna altijd voordeliger uit dan wanneer je zelf een auto moet aanschaffen en onderhouden. Fijn is ook dat je steeds in een nieuwe auto rondrijdt zonder daarvoor in één keer een fors bedrag neer te tellen. Voor sommigen is dat niet meer dan een prettige bijkomstigheid, voor anderen is dit bij uitstek een reden om te leasen.
Lees ook: Nederlands bedrijf PAL-V scoort met vliegende auto's
Wat kost het?
Die vraag kun je het beste zelf beantwoorden. Want wil je een luxe sedan of een vlotte compact? Rij je ‘ouderwets’ op diesel of eigentijds elektrisch? Ook is de prijs afhankelijk van je leasecontract, met name of dat kort- of langlopend is, maar ook of je voor all-in kiest of liever zelf de wegenbelasting en schades betaalt. Leasecontracten zijn er dus in alle soorten en maten.
Besef goed dat als je tussentijds het contract beëindigt, je dat vaak moet afkopen of er een boete voor betaalt. Ook moet je bij sommige maatschappijen borg betalen. ‘Vergeet’ je enkele termijnen te betalen dan halen zij de auto weer op. Je borg ben je dan ook kwijt. Mocht het zover komen, dan kun je eventueel nog je leaseovereenkomst overdragen aan een ander. Misschien ken je wel een ondernemer die een auto voor een kortere tijd zoekt en dus mooi jouw contract kan overnemen. Je kunt zo iemand zelfs aanmoedigen met een bonus, dan ben je nog altijd goedkoper uit dan wanneer je de leasemaatschappij een boete betaalt. Ken je niemand die je contract wil overnemen, dan kun je op websites kijken waar mensen restant-contracten zoeken en aanbieden, zoals LeaseTrader http://www.leasetrader.nl/leasebedrijven.
Een ander aandachtspunt is het aantal afgesproken kilometers dat je per maand gaat rijden. Dit bepaalt mede je maandbedrag. Watkosteenauto.nl waarschuwt dat je flink moet bijbetalen als je meer hebt gereden dan afgesproken. De site beschrijft wel meer addertjes onder het gras, dus goed om daar even te kijken: https://watkosteenauto.nl/wat-kost-een-auto-leasen.
Welke maatschappij kies ik?
Er zijn erg veel leasemaatschappijen dus zal menige ondernemer zich afvragen: waar te beginnen? Een handvat wordt geboden door de rondvraag naar de Beste Leasemaatschappij, die al zeven jaar wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Tevreden.nl, in opdracht van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). In de jongste editie, die eind 2017 werd gepubliceerd, kozen ruim 8000 respondenten ALD Automotive als beste leasemaatschappij van Nederland, gevolgd door Alphabet en Arval. ALD Automotive kreeg het cijfer 8,5 vooral op basis van de klantbeleving; het bedrijf onderscheidt zich met onder meer een Driver Care team en een WhatsApp-dienst. Uiteraard zijn deze bedrijven niet noodzakelijk de beste aanbieders voor jouw onderneming, het blijft tenslotte maatwerk. Om de best passende oplossing te vinden kun je al je wensen (merk, model, brandstof, enz.) invullen op een vergelijkingssite als LeaseTrader.
Bijtelling
Wanneer iemand jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt in een leaseauto, dan heeft dat fiscale consequenties. Privégebruik wordt namelijk beschouwd als ‘loon in natura’. En dus is de werkgever verantwoordelijk voor de fiscale bijtelling bij de werknemer. Volgens de VZR is de bijtelling afhankelijk van de fiscale waarde van de auto en de CO2-uitstoot. Het percentage waarover die bijtelling moet worden berekend verschilt: hoe milieuvriendelijker de auto, hoe lager de belasting. Normaliter moet je 22% van de cataloguswaarde van de auto bij het salaris van de werknemer optellen, voor volledig elektrische auto’s is dat slechts 4%. De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten, aldus de VZR. Op https://www.vzr.nl/bijtelling-ritregistratie/bijtelling vind je alles over de bijtelling, inclusief de laatste wijzigingen.
Lees ook: Auto en BTW, hoe werkt het ook alweer?
Elektrisch
Het scheelt niet alleen brandstof, maar brengt zoals we eerder vaststelden een lagere bijtelling mee. Je kunt het bovendien gelijk meenemen in je communicatie, waardoor het je bedrijf (terecht) een milieuvriendelijker en vooruitstrevender uitstraling geeft. Sterker, sollicitanten kunnen er zelfs naar informeren. In dit klimaat van duurzaam ondernemen kan een elektrisch wagenpark je keihard concurrentievoordeel opleveren. Niet voor niets zien ze bij Leaseplan, wereldwijd marktleider binnen wagenparkbeheer, het aandeel dieselauto's afnemen terwijl er steeds meer elektrische auto’s rondrijden.
Flexibel
Wie een auto koopt heeft die ene auto. Een lease-auto kan meerdere auto’s in één zijn. Sommige leasemaatschappijen bieden een andere auto voor verschillende gelegenheden. Heb je het grootste deel van het jaar een zuinig, compact model nodig voor je werk, daar kun je een grotere wagen meekrijgen voor een vakantie met je gezin.
Ook voor kleine bedrijven?
Denk niet dat leasen alleen voor grote bedrijven is weggelegd; ook als kleine organisatie, of zelfs als zzp’er, kun je voor deze constructie kiezen. Eerder genoemde voordelen – minder tijd, kosten, risico en zorgen – komen juist de kleinere ondernemer van pas, aangezien die toch al veel zelf moet regelen.
De Uber-factor
De lease-auto beweegt mee met zijn tijd. Vorig jaar oktober berichtten we nog dat het traditionele leasen passé is. Daarin meldde Leaseplan een verschuiving van autobezit naar gebruik via abonnementen. Het bedrijf ziet hoe de opkomst van on demand-diensten als Uber en Car2go het concept van autorijden veranderen. Standaard lease-contracten van 3 of 5 jaar raken uit de gratie nu meer mensen alleen een vervoermiddel willen wanneer ze dat echt nodig hebben. Voor bedrijven komen er ook meer constructies waarbij ze makkelijker een contract kunnen beëindigen, soms zelfs per maand. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je een werknemer door omstandigheden eerder moet laten gaan. Wel blijven contracten met een langere looptijd goedkoper, maar dat is natuurlijk relatief; wanneer je een auto enkele maanden overbodig least ben je toch duurder uit.
Het hangt uiteindelijk helemaal van je onderneming af of leasen wel of niet voordeliger is dan kopen. Dat zit ‘m met name in het aantal kilometers dat je gaat afleggen. Het beste is om daarvan vooraf een inschatting te maken en daarin ook de cataloguswaarde van de auto mee te nemen. Op IkGaStarten hanteren ze de volgende formule: maak je veel zakelijke kilometers met een relatief goedkope auto, dan is het vaak slimmer om de auto als privé-eigendom te houden. Maar rij je niet al te vaak zakelijk met een duurder model, dan kun je de auto beter op naam van de zaak laten zetten. Het is in ieder geval verstandig om al die voors en tegens zorgvuldig tegen elkaar af te strepen, liefst met je accountant of belastingadviseur, want een verkeerde beslissing kan je veel geld kosten. En aan het eind van de rit wil je tenslotte glimlachend uit de auto stappen.