Nieuws Actueel
Hoe skatevrienden uitgroeiden tot zakenpartners met een studio
Toen Jeroen Nieuwhuis (25) en Erik Journée (26) uit Denekamp een jaar of 12 waren, maakten ze simpele filmpjes op de skatebaan. Nu zijn de mannen van NEW DAY studio vandaag, morgen en maandag sprekers op Professional Imaging 2017, een top evenement op het gebied van fotografie en video. Dat schrijft Tubantia.

Een nachtje 'doorrammen' om tot het gewenste resultaat te komen vinden ze niet erg. Nee, de twee ondernemers van NEW DAY studio hebben heel wat over voor een mooie productie. Nieuwhuis fotografeert, Journée filmt. Een gouden duo. Dat is te zien aan een indrukwekkend portfolio met veelal commerciële film- en fotoproducties voor grote merken als Heineken, Mentos en Samsung.
Zakenpartners
Tijdens Professional Imaging 2017 in het Adobe Theater in Nijkerk vertellen Nieuwhuis en Journée hun verhaal. Want hoe groeien skatevrienden uit tot zakenpartners met een studio? Daar heeft het duo een simpele verklaring voor. "Op de skatebaan wordt voortdurend gefilmd en gefotografeerd om trucjes vast te leggen. We haalden inspiratie uit skatefilms- en magazines en filmden elkaar met een camera van Bart Smit'', vertelt Journée. Eigenlijk is het daar dertien jaar geleden mee begonnen. Een skateboard en een simpele camera, meer hadden ze niet nodig.
Opleiding
Spelen met beelden was meer dan een hobby. Daarom kozen Nieuwhuis en Journée voor een aansluitende opleiding. Nieuwhuis studeerde af aan de fotovakschool in Apeldoorn en Journée volgde de studie Media, Informatie en Communicatie in Enschede, die hij uiteindelijk niet heeft afgerond omdat NEW DAY studio in een snel tempo uitgroeide tot een baan.
Lees ook: Jonge ondernemers maken eigen droom waar
Reclamebureau
De twee begonnen afzonderlijk van elkaar met kleine opdrachtjes voor bedrijven toen ze 20 jaar waren. Na het bundelen van hun krachten ontstond NEW DAY studio en begon het balletje te rollen. Het duo werd benaderd door een reclamebureau uit Amsterdam om social media content de creëren voor Heineken. "Die opdracht hebben we nog in de woonkamer gedaan. Dat was wel een paar nachtjes doorhalen." Na Heineken klopte de volgende al aan de deur. De mannen van NEW DAY maakten beelden voor de lancering van de Sub, de biertap voor thuis. Daarna volgden verzoeken van andere merken, ook bedrijven uit de buurt. Zo maakte NEW DAY beeld- en videomateriaal voor Grönefeld horlogerie in Oldenzaal.
Droom
Het werk vereist natuurlijk de nodige professionele apparatuur en een goede werkomgeving. Die hebben Nieuwhuis en Journée gevonden aan de Deurningerstraat in Deurningen. In een grote ruimte met een hoogte van 9 meter kunnen zij hun gang gaan. Daarnaast komen ze geregeld op locaties van opdrachtgevers voor film en fotografie. De Denekampers staan tijdens het event op de planning met internationaal fotojournalist Brent Strirton en elf andere bekenden in de fotografiewereld. "Normaal zien we de sprekers vanuit onze stoel, nu staan we er zelf om ons verhaal te doen'', zegt Journée. Voor NEW DAY is spreken op het evenement een langgekoesterde droom. Toch is het hoogtepunt niet bereikt. De mannen willen meer. "Reclamecampagnes wereldwijd, daar gaan we voor'', zegt Nieuwhuis.
Normaal zien we de sprekers vanuit onze stoel, nu staan we er zelf om ons verhaal te doen