Nieuws Actueel

Hoe werkt WhatsApp Business? 

Berichtenverstuurgigant WhatsApp lanceerde eind vorige maand het nieuwe WhatsApp Business. Daarmee wil het bedrijfsonderdeel van Facebook mkb-ondernemers helpen om makkelijker contacten te onderhouden met klanten. In dit stuk leggen we uit hoe de nieuwe berichtenverstuurfunctie werkt én hoe jij deze in kunt zetten.

Tijmen de Groen 9 februari 2018

Whatsapp Business 2

De nieuwe zakenvariant van WhatsApp moet dé financiële melkkoe van de communicatiedienst worden. Het bedrijf dat minder dan tien jaar geleden door ondernemer Jan Koum werd gestart, staat bekend om zijn problematische verdienmodel. De lancering van de business-app moet daar verandering in brengen. In eerste instantie is de dienst gratis te downloaden in de Play Store. Wanneer, en op welke manier, ervoor betaald moet worden in de toekomst is nog niet bekend.

Digitale receptiebalie

Volgens WhatsApp COO Matt Idema bij Reuters zag de onderneming wiens naam een verbastering is van ‘Whats up?’ dat ondernemers behoefte hadden aan efficiëntere manieren om met klanten te communiceren. WhatsApp Business moet de digitale receptiebalie van je bedrijf worden: dé plek om naar toe te gaan met een vraag als (potentiële) klant, opdrachtgever, leverancier of ieder ander van buiten je organisatie.

Concreet zal het erop neerkomen dat je berichten binnenkrijgt zoals nu via de mail of een andere chat-manier. Deze gesprekken kun je van labels voorzien, daarmee is het mogelijk om klanten onder te verdelen in inhoudelijke categorieën (bijv. lead, groei, klacht).

Het is nog niet aangekondigd dat je één account op meerdere apparaten kunt gebruiken. Wat wél kan is het naast elkaar gebruiken van je 'gewone' WhatApp en WhatsApp Business.

iOS

De app - die vooralsnog niet voor iOS te downloaden is - biedt enkele voordelen die inspelen op de rol van digitale receptie. Zo kun je een standaard begroeting instellen en kun je een out of office-tekst instellen, zoals je dat nu instelt op je mail-account als je een dag vrij bent.

Alle zakelijke accounts krijgen een overzichtspagina zoals je die nu ook in Google Maps hebt. Daarin kun je aangeven onder welke branche je bedrijf valt, openingstijden, e-mailadres en website.

Vast telefoonnummer

Ook een stevige verandering, is dat WhatsApp de vaste telefoons omarmt. Voor het eerst is het mogelijk om je account te koppelen aan een vast telefoonnummer.

Wat veelbelovend klinkt, maar in eerste instantie in uitgeklede variant is inbegrepen, is de mogelijkheid om statistieken in te zien. De datacrunchers zullen in eerste instantie van een koude kermis thuiskomen, er is nu alleen te zien hoeveel berichten zijn gestuurd, ontvangen, afgeleverd en gelezen.

Geverifieerde account

Op microblog Twitter zijn de blauwe vinkjes al jaren een bekend gegeven. Daarmee wordt aangegeven dat een account geverifieerd is. Bij WhatsApp Business is het zo ingericht dat gebruikers altijd een melding krijgen dat je een bedrijfsaccount gebruikt. Ook kun je laten verifiëren dat jouw account van jouw bedrijf is.

Het eerste bedrijf met zo’n geverifieerd account is KLM. Een interessante keuze, aangezien de luchtvaartmaatschappij absoluut niet binnen de mkb-doelgroep van WhatsApp Business valt. In onderstaande video zie je de ervaringen van KLM.

(https://youtu.be/8ay-D4XDUe0

Niet alles dat in de video te zien is, komt voor bedrijven met WhatsApp Business beschikbaar. Als KLM, klanten reisinformatie toestuurt via WhatsApp moet het bedrijf daarvoor een API kunnen gebruiken. Door zo’n API kun je twee programma’s aan elkaar koppelen, dus in dit geval het systeem van KLM dat opdracht moet kunnen geven om via WhatsApp informatie te versturen. Die API is nog niet uitgebracht.

Opt-in

Je kunt WhatsApp Business niet als een straatflyeraar gaan gebruiken die iedereen foldertjes in de handen duwt. Consumenten moeten via een opt in aangeven dat ze akkoord zijn met jouw berichten via het platform.

https://youtu.be/oJVyORAD8lg