Nieuws Actueel
Honderden uren trainen voor de allerbeste oliebol
Voor Meesterbakker Voskamp is het bakken van de beste oliebol topsport. Voor een echte topbol wordt alles uit de kast gehaald. Met resultaat: voor het tweede achtereenvolgende jaar wint Voskamp de AD Oliebollentest. Het AD sprak met de winnaar.

De toevallig in de receptie aanwezige directrice bij Meesterbakker Voskamp weet al hoe de hazen lopen als de verslaggever zich meldt. Toch haalt zij met een stoïcijns gezicht chef broodbakkerij Arnold Kabbedijk(45) uit de productieruimte. ,,Er staat iemand aan de balie met een klacht over onze oliebollen.'' Kabbedijk herkent de bezoeker meteen en weet wat dat betekent. Letterlijk naar adem happend en in elkaar krimpend vraagt hij: ,,Echt? Echt waar? Van dit moment heb ik veertien dagen wakker gelegen.''
Top 3Meesterbakker Voskamp wint de Oliebollentest 2016 en prolongeert daarmee de titel van vorig jaar. In 2010 won Voskamp voor de eerste keer. In deze 24ste Oliebollentest is de tweede plaats voor Bakkerij Brokking in IJsselstein. Bakkerij Aad Klootwijk uit Capelle aan den IJssel eindigt als derde.
Kleine verschillenDe trend dat er steeds beter wordt gebakken, zet zich ook dit jaar voort. De verschillen aan de top zijn klein. Daarom ook werden de beste tien verkooppunten uit de eerste ronde nog een keer gezamenlijk en vergelijkenderwijs beoordeeld. Wessel Cramwinckel, bij het Centrum voor Smaakonderzoek verantwoordelijk voor de uitvoering van de test: ,,Op die manier sluit je een lucky shot of een eendagsvlieg uit. Bakkers moeten echt twee keer een prestatie van topformaat leveren.''Over de oliebollen van Voskamp heeft het panel dan ook vrijwel uitsluitend lovende woorden. 'Hier word ik blij van', noteert iemand. 'Absolute winnaar', 'lekker krokante korst', 'luchtig, goed gevuld en lekkere afbeet' zijn een paar van de andere oordelen. Kabbedijk: ,,De afgelopen zes jaar zijn wij zes keer in de top 5 beland. Dus wij weten ondertussen dat wij best een goede oliebol bakken. Maar dat dat nu weer op deze wijze wordt gehonoreerd, is fantastisch. Het winnen van de Oliebollentest blijft de mooiste prijs die je in bakkersland kunt behalen.''
Liefde en zorgHet succes met de oliebol heeft het bedrijf bepaald geen windeieren gelegd. Directeur Cees Weeda: ,,De oliebol heeft onze naamsbekendheid enorm vergroot. En daarbij komt als vanzelfsprekend dat wij niet alleen met oliebollen goed willen zijn, maar met al onze artikelen. Klanten betalen een faire prijs voor een eerlijk product, waar met liefde en zorg aan is gewerkt. Binnen het bedrijf is iedereen ervan doordrongen dat wij niet goed, maar de beste moeten zijn. Alleen dan is het mogelijk om in deze tijden te overleven.''
In trainingAls Kabbedijk en Weeda in oktober bij de tennisvereniging of de voetbalclub met een doos oliebollen komen aanzetten met het verzoek 'eens te proeven', weet iedereen dat Kabbedijk weer in training is. ,,Een goede oliebol bak je niet zomaar. Er zijn echt honderden uren training in gaan zitten, zowel in werktijd als op vrije zondagen. Niet alleen probeer je het ultieme recept te vinden, maar je maakt ook bewust fouten. Wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld iets te veel water toevoeg? Of iets aan de kneedtijden verander?''
Alles moet kloppenEn zoals elk jaar veranderen ook de eigenschappen van de natuurproducten waarmee wordt gewerkt. De bloem kan net iets anders reageren, de ene rozijn is de andere niet en elke oogst appels laat zich weer op een andere manier verwerken.Weeda: ,,Het is niet alleen het recept, alles moet kloppen. Ik moet zorgen dat mijn mensen onder optimale omstandigheden kunnen werken. De juiste apparatuur moet er staan. Voor dit jaar hebben we geïnvesteerd in een extra, vijfde lijn, waarop we 1.000 oliebollen per uur meer kunnen draaien. Uitsluitend voor de oliebollen staat er ook een rijskast, een boiler en een apparaat om water te mengen of te doseren. Maar wil het goed gaan, dan moet ook de chauffeur bij de les blijven. En de verkoopster moet vriendelijk tegen de klant zijn en verstand van zaken hebben, want anders is alles nog voor niets geweest.''
De test leeftDat de test leeft, merkt het familiebedrijf Voskamp (zeventien filialen, vooral op Voorne-Putten; 180 medewerkers, van wie de helft parttime) ook aan zijn klantenkring. Weeda: ,,Vanaf begin november gaat er geen dag voorbij of er wordt wel geïnformeerd naar de stand van de oliebol. Als je iets aan de smaak verandert, reageren klanten daar ook onmiddellijk op. Iedereen leeft enorm mee. Of het nu gaat om een wethouder, sportvrienden of wildvreemden.''
BuffelenEerste worden in de Oliebollentest betekent ook dat de lat de komende dagen weer hoog ligt. Op de centrale bakkerij aan de Ohmweg 10 in Spijkenisse - deze dagen ingericht als extra verkooppunt - is het 24 uur per dag buffelen. ,,Wij bakken alles zelf en stoppen daar pas mee als op oudejaarsdag de laatste klant met zijn warme oliebollen is vertrokken.'' De vijf oliebollenlijnen zullen vanaf heden vrijwel continu in bedrijf zijn, 13.000 stuks per uur. ,,Alles vers en gegarandeerd van de kwaliteit waarmee wij de test hebben gewonnen.''
500.000En het aantal? In een grijs verleden vertelde Kabbedijk ooit dat hij in een heel seizoen 10.000 oliebollen had gebakken. ,,Nu doen we dat op één zaterdag.'' En dan draait de bakkerij nog niet eens op volle kracht. Vorig jaar passeerde de teller de 500.000. Dit jaar zullen daar ongetwijfeld nog wel de nodige bijkomen.
Gerelateerde artikelen:'Afzien' in de rij voor een topbol van Voskamp'Ik ben tussen de oliebollen geboren'