Nieuws Horeca

Is 'Klein Duimpje' Bistroo het antwoord op de macht van maaltijdbezorgers Thuisbezorgd en Deliveroo?

Het nieuwe bezorgplatform Bistroo.nl wil het opnemen tegen gevestigde platformen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Koninklijke Horeca Nederland heeft hoge verwachtingen, maar of consumenten er warm voor lopen is nog de vraag. Professor Cor Molenaar: ,,Doe geen moeite, ze zijn onverslaanbaar."

Natasja de Groot (AD) 24 juni 2021

Laatste update: 24 juni 2021 17:33

Bistroo bezorging eten fiets liggend

Bistroo, een nieuw platform voor de bezorging van maaltijden, heeft 8 miljoen euro opgehaald. Het bedrijf wil met het geld zijn ambitie kracht bij zetten om op korte termijn de platformeconomie eerlijker te maken. Foto: Shutterstock

Ze zijn een vloek en een zegen tegelijk: dankzij maaltijdbezorgdiensten als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo kregen restaurants er miljoenen klanten bij. Voor talloze horecaondernemers vormden de online bezorgdiensten afgelopen coronajaar zelfs de enige reddingsboei om tijdens de lockdowns in leven te blijven. Maar dat is niet gratis, want tegelijk harken de bezorgdiensten een flinke commissie binnen voor hun werk. Zo rekent Thuisbezorgd.nl een commissie van 13 procent per bestelling (exclusief bezorging), plus 19 cent administratiekosten. Ondernemers klagen daar al jaren over. Thuisbezorgd.nl en Deliveroo zijn echter zo groot geworden dat restaurants niet meer om hen heen kunnen.

Lees ook: Zo bindt deze horecaondernemer strijd aan met maaltijdplatforms

Een fractie betalen en zelf bezorgen

Toch gloort er hoop. Nieuwkomer Bistroo is een serieus en eerlijk alternatief voor de ondernemers, denkt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De start-up is net voor corona gelanceerd en richt zich behalve op bezorging van maaltijden ook op bezorging van vers- en speciaalproducten en versnaperingen.

Bedenker en oprichter Bas Roos (30) las jaren geleden berichten dat restaurants in de houdgreep zaten bij platformen en kwam zo op het idee om een nieuw platform te ontwikkelen: één waar ondernemers een fractie van de kosten betalen, zelf de regie in handen houden (ook zelf bezorgen) en één gebaseerd op een community van ondernemers en consumenten.

Initiatief valt in goede smaak

Het initiatief lijkt in de smaak te vallen. ,,Inmiddels tellen we driehonderd ondernemers en al 25.0000 actieve gebruikers en we groeien hard”, zegt Roos van Bistroo tegen het AD. Wat volgens hem helpt, is dat de brancheorganisatie KHN het bedrijf actief promoot onder de achterban.

De brancheorganisatie laat weten er geen geld in te steken, maar het actief onder de aandacht te brengen bij de leden, onder andere met een korting op de contributie. Bistroo is overigens ook het enige initiatief dat KHN de afgelopen jaren heeft omarmd op het gebied van afhalen en thuisbezorgen.

Een van de voordelen is dat via het platform de horecaondernemer slechts 5 procent (of KHN-leden 4,85 procent) contributie betaalt en geen administratiekosten. En de ondernemers gaan zelf over de winkel, klanten, bezorging betalingen, data en promoties.

De tekst gaat verder onder de foto van Bas Roos, oprichter van Bistroo.

Baas Roos van Bistroo

Met kortingspunten consumenten verleiden

Fijn natuurlijk voor die ondernemers, maar of consumenten er ook warm voor lopen? Roos denkt daar iets op gevonden te hebben: kortingspunten. De ondernemer doet dat in de vorm van een eigen digitale munt: de Bist. Voor elke bestelling bij een aangesloten restaurant ontvangen klanten Bist-tokens als beloning. Die kunnen ze bij een volgende bestelling inzetten als korting. Ze krijgen verder een beloning als ze een review achterlaten of nieuwe restaurants aandragen.

De Bist maakt gebruik van de blockchain, de technologie achter de Bitcoin en andere digitale valuta. Buiten Bistroo kunnen ontvangers er niets mee. De Bist is meer een loyaliteitsprogramma 2.0, airmiles met een cryptosausje, waarmee Roos op de cryptohype meelift. ,,Hiermee bouwen we aan een community met consumenten en ondernemers. We zetten ambassadeurs in om meer bekendheid te krijgen en die ambassadeurs krijgen daar extra cryptomunten voor”, vertelt Roos.

De financiering komt uit de cryptocommunity

Waar hij de funding vandaan haalt? ,,Uit de cryptocommunity. Mensen konden intekenen voor onze digitale munt en de animo bleek heel groot. We hebben 8 miljoen euro opgehaald en dat geld steken we voor een deel in de software om de kosten voor ondernemers laag te houden en deels gebruiken we voor het bouwen van de community.” Dat het riskant kan zijn met cryptomunten of kan neigen naar een piramidespel, wijst ondernemer Roos van de hand. ,,Ik zie het meer als gezamenlijk organiseren, waarbij we loyaliteit willen creëren tussen consumenten en bedrijven en zij met punten worden beloond als ze iets aanprijzen of bijdragen. Het blijft bovendien mogelijk om af te rekenen in euro’s”, vult hij aan.

Lees ook: Het jaar van Niels Meijssen: na boze LinkedIn-post over Booking.com ceo van zijn Moonback

Nieuwkomer doet echt niet bestelreuzen vergeten

Econoom en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar heeft er weinig vertrouwen in dat een nieuwkomer de bestelreuzen kan doen vergeten. Het probleem is volgens hem dat nieuwe initiatieven veelal gericht zijn op het drukken van de kosten van ondernemers. ,,Ik hoor ondernemers vooral klagen over de hoge commissie die bijvoorbeeld Thuisbezorgd rekent, maar aan de andere kant halen ze via het platform 100.000 euro omzet binnen. Als ondernemers niet meer werken met Thuisbezorgd, dan lopen ze die omzet mis.”

En, zo vraagt hij zich af: ,,Is een commissie van 13 procent echt zo erg als het zoveel omzet oplevert?”

De nieuwkomers zullen volgens hem geen kans van slagen hebben, omdat gevestigde platformen al jaren veel investeren in marketing, waardoor ze bij consumenten top-of-mind zijn én blijven. ,,Een nieuwkomer kan daar nooit tegenop”, denkt hij.

Nieuwkomer doet echt niet bestelreuzen vergeten

Econoom en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar heeft er weinig vertrouwen in dat een nieuwkomer de bestelreuzen kan doen vergeten. Het probleem is volgens hem dat nieuwe initiatieven veelal gericht zijn op het drukken van de kosten van ondernemers. ,,Ik hoor ondernemers vooral klagen over de hoge commissie die bijvoorbeeld Thuisbezorgd rekent, maar aan de andere kant halen ze via het platform 100.000 euro omzet binnen. Als ondernemers niet meer werken met Thuisbezorgd, dan lopen ze die omzet mis.”

En, zo vraagt hij zich af: ,,Is een commissie van 13 procent echt zo erg als het zoveel omzet oplevert?”

De nieuwkomers zullen volgens hem geen kans van slagen hebben, omdat gevestigde platformen al jaren veel investeren in marketing, waardoor ze bij consumenten top-of-mind zijn én blijven. ,,Een nieuwkomer kan daar nooit tegenop”, denkt hij.

"Voor wie overweegt de macht van een Thuisbezorgd te kunnen breken. Doe geen moeite. Ze zijn onverslaanbaar"

Cor Molenaar, hoogleraar e-commerce

En dan hebben de bestelreuzen volgens Molenaar nog het voordeel dat ze een enorm aanbod van restaurants in portefeuille hebben en een betrouwbaar imago hebben. Voor wie overweegt een nieuw initiatief te starten of denkt de macht van een Thuisbezorgd te kunnen breken, heeft Molenaar één advies: doe geen moeite. ,,Ze zijn onverslaanbaar”, klinkt het.

Maatschappij steeds kritischer over platformeconomie

Bas Roos denkt daar uiteraard anders over. Hij verwacht dat er ruimte is in de markt, omdat de ontevredenheid onder ondernemers toeneemt. En hij verwacht dat de ergernis bij ondernemers zal groeien, omdat de gevestigde partijen de komende jaren de kosten fors moeten opvoeren om hun positie te behouden. ,,Als de restauranthouders niet degenen zijn die hieraan verdienen, dan komt het uiteindelijk tot een eind.”

Ook KHN vraagt zich af hoe lang gevestigde platforms relevant zullen zijn. Zeker omdat de maatschappij kritischer is geworden op grote platforms die consumenten en zelfstandig ondernemers gebruiken voor aandeelhouderswaarde en winstmaximalisatie, klinkt het.

En de branchevereniging denkt dat Bistroo sterk kan groeien als ondernemers hun eigen vaste klanten wijzen op het bestaan ervan, waardoor de bekendheid én het vertrouwen groeien. ,,Via ondernemers kan je consumenten ook bereiken. Ondernemers komen immers letterlijk bij de mensen thuis. We spelen dus niet hetzelfde spel, maar een ander spel.”

Bistroo foto

Bezorgers van Deliveroo in Verenigd Koninkrijk zijn zelfstandige ondernemers

Maaltijdbezorgers die in het Verenigd Koninkrijk voor Deliveroo werken, zijn zelfstandige ondernemers. Dat heeft het Britse hof van beroep bepaald in een zaak die was aangespannen door vakbond IWGB. De uitspraak komt goed uit voor Deliveroo omdat de zzp-bezorgers een belangrijke pilaar zijn in het verdienmodel van de onderneming.

In Nederland en andere Europese landen spelen soortgelijke zaken rondom de status van bezorgers van Deliveroo. Eind maart zou bij het gerechtshof in Amsterdam een zaak in hoger beroep dienen over de vraag of maaltijdbezorgers van het bedrijf nu wel of niet onder de cao-beroepsgoederenvervoer vallen. Maar na een wrakingsverzoek van Deliveroo werd de zaak uitgesteld. Het is nog niet bekend wanneer deze nu dient.

De rechter bepaalde in 2019 overigens dat bezorgers van Deliveroo in Nederland wel onder de cao-beroepsgoederenvervoer vallen. Die cao moet het bedrijf dan ook met terugwerkende kracht toepassen. In februari bepaalde het gerechtshof Amsterdam in een andere zaak dat de maaltijdbezorgers van Deliveroo geen zelfstandig ondernemers zijn, maar werknemers die recht hebben op een arbeidsovereenkomst.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws