Nieuws Horeca

Kansen voor multifunctionele landbouwbedrijven in Gelderland

Waarom is er in de Vallei geen Food Valley kip of Food Valley ei? Zo'n label kan helpen bij het creëren van een eigen markt en merknaam. Dat stellen Wageningse studenten nadat ze zich verdiept hebben in de toekomstmogelijkheden voor de boeren in Food Valley, zo staat in De Gelderlander.

ERIC WIJNACKER 11 juli 2017

Kippen 1

Food Valley en Wageningen Universiteit fungeren als vuurtorens. Het licht wordt verspreid tot in de verste uithoeken van de wereld, maar aan de voet van de torens is het aardedonker. Met andere woorden; de verzamelde expertise druppelt niet echt door naar de landbouwbedrijven in de Vallei. Terwijl die boeren er eigenlijk best behoefte aan hebben.

Twee opties

De vergrijzing slaat hard toe in de boerenstand in de Vallei en voor een gezonde toekomst resten er eigenlijk maar twee opties, zo hebben studenten van Wageningen Universiteit vastgesteld. Of heel efficiënt produceren in grote bedrijven voor de wereldmarkt, of kleinschaliger kiezen voor de lokale of regionale markt en daarmee voor kwaliteit.

Zes studenten

In opdracht van de landbouworganisatie LTO Gelderse Vallei hebben zes studenten van Wageningen Universiteit (Willemijn Haaksema, Rahima Remme, Gerben Bruil, Mark Manshanden, Tijmen Kerstens en Deslaunyo Hanjagi), zich onder leiding van professor Wim Heijman en begeleidster Cunera van Hal gebogen over de kansen voor de boeren in Food Valley.

En die kansen zijn er wel, al is het zeker dat het aantal boerenbedrijven tot 2030 sterk zal afnemen. Voor hun onderzoek hebben ze 600 boeren in de Vallei benaderd. Uit de reacties die ze kregen bleek dat velen het begrip Food Valley niet of amper kennen.

Communicatie

De communicatie in de regio kan dus veel beter. Grootschalige invoer van innovatieve bedrijvigheid is in de Vallei voorlopig niet te verwachten. Het kweken van algen of insecten of de introductie van verticale tuinbouw (hoge kassen) is nog niet erg rendabel en mist ook een breed draagvlak en netwerk in de Vallei. Ook ontbrekende wetgeving is vaak een probleem.

Tweedeling

Manshanden: ,,We voorzien een tweedeling in de markt. Of grote spelers met megabedrijven die voor de hele wereld produceren, of kleinere lokaal gebonden bedrijven die zich specifiek op een nichemarkt gaan richten. Daar is volgens ons een markt voor. Het zou mooi zijn als de bedrijven hier meer zouden kunnen profiteren van de verzamelde kennis. Omgekeerd is het mooi voor kennisbedrijven en -instellingen om hun innovaties in de praktijk dichtbij huis uit te kunnen voeren.''

Ook het concept van multifunctionele landbouwbedrijven biedt kansen in de Vallei. En daar wordt al werk van gemaakt in de zin van zorgboerderijen, boerderijcampings, landschapsbeheer, educatieprojecten, verkoop van kaas en andere artikelen bij de boerderij en Landwinkels.

Food Valley-labeltje

Food Valley ontbeert echt streekgebonden producten zoals Parmaham of Edammer kaas. Bruil: ,,Maar er worden mooie ambachtelijke producten gemaakt, zoals Remeker kaas in Lunteren. Ik weet helemaal niet of Remeker of andere bedrijven daar iets in zien, maar het zou voor veel producten kunnen helpen als ze hun producten ook bijvoorbeeld met een Food Valley-labeltje zouden kunnen vermarkten.

Ambachtelijke eisen

Voorwaarde voor deelnemers is dan natuurlijk wel dat ze aan kwalitatieve en ambachtelijke eisen moeten voldoen. Er zijn alleen kansen voor kwaliteitslabels. Je kunt denken aan een Food Valley kip of ei, maar ook aan bier, kaas, vleesproducten, honing, fruit of wat dan ook. Als het maar in Food Valley geproduceerd wordt. En misschien kan je die regionale producten samen aan huis bezorgen, zoals grote supermarkten dat nu ook doen.''

Het is toekomstmuziek, weten de studenten, maar LTO Gelderse Vallei nam het rapport deze week op de Wageningen Campus dankbaar in ontvangst en gaat zeker serieus kijken wat het met de aanbevelingen kan doen.