Nieuws Horeca

Carnaval goudmijn voor ondernemers: 'Ik draai 5 keer zoveel omzet'

Carnaval is een cashcow voor ondernemers. In dit stuk lees je hoe ondernemers slim van het volksfeest profiteren en welke uitwerking de 'evenementisering' heeft op de business.

Linda Roos | Foto: ANP 8 februari 2018

Carnaval ANP Maastricht

De bekende Bossche horecabaas Jan van Son is helemaal klaar voor carnaval dat dit weekend in 'zijn' Oeteldonk losbarst. ,,Van ons mag het het hele jaar carnaval zijn", vertelt de eigenaar van de zaken De Carrousel en Ushiwawa.

Van Son ziet in de zes dagen rond carnaval een vervijfvoudiging van de omzet. ,,Het is ontzettend druk en alle zaken zitten vol. Je merkt dat het bestedingspatroon van bezoekers rond carnaval verandert. Mensen geven meer geld uit, alsof ze op vakantie zijn. Maar dan in Oeteldonk."

25.000 euro

Ook Otto Schlager, operationeel manager bij Duketown Label en bedrijfsleider bij Bottles & Bites, een wijnbar in Uilenburg midden in Den Bosch, ziet de omzet met carnaval stijgen. Schlager zit al 23 jaar in het horecavak.

Vroeger runde hij zijn eigen café, niet groter dan een huiskamer. ,,Met carnaval draaide ik dan toch zeker 25.000 euro omzet in vijf dagen. Voor een kleine ondernemer is dat een flink bedrag. Je moet je voorstellen dat ik die omzet in minder drukke periodes in anderhalve maand verdiende.” Bij de cafés die onder het Duketown Label vallen – naast Bottles & Bites ook Café Cinq, Café Blondt en Opium – komt de gedraaide omzet tijdens carnaval uit op een paar ton. ,,Het verschilt per concept, maar het is goed voor 10 tot zelfs 20 procent van de omzet.”

Elk jaar wordt er door alle bedrijfsleiders van de cafés een carnavalsevaluatie gedaan. ,,We bespreken wat er goed ging, maar vooral wat er niet goed ging. Zo kunnen we het draaiboek aanpassen en verbeteren. Ons draaiboek voor carnaval is heilig.”

Carnavalshoesje

Maar ook buiten de horeca spelen ondernemers slim in op het carnavalsconcept. Zo richt Fleur ten Bokkel Huinink samen met Josine Vos uit Den Bosch in november vorig jaar carnavalshoesjes.nl op. ,,Veel mensen spelen erop in door sjaals of emblemen te verkopen met bijvoorbeeld het wapen of de vlag van een stad”, legt Ten Bokkel Huinink uit. ,,Telefoonhoesjes met carnavalsontwerp waren er nog niet.”

Waar het in de eerste twee maanden rustig is en de ondernemers een of twee hoesjes per dag verkopen, schiet de verkoop de laatste drie weken voor carnaval omhoog. ,,Iedereen heeft er zin in en begint met de voorbereidingen. Zo hebben we er nu dagen bij zitten waarop we met gemak 30 hoesjes verkopen.”

De twee Brabantse ondernemers maken nu nog geen winst, maar potentie is er. ,,We hebben natuurlijk geïnvesteerd in een goede designer, dus voor nu kunnen we er mooi een aantal biertjes van drinken tijdens carnaval. Maar we zijn van plan dit verder uit te breiden en hebben al een hoop aanvragen binnengekregen voor volgend jaar.”

https://youtu.be/2Fnbe-W82Fc

‘Wegens groot succes en enorme drukte kunnen we helaas geen online bestellingen meer aannemen’, luidt de melding op de website van P.W. Hoofs, de Carnavalswinkel in Den Bosch. Zo druk zijn dat er geen online bestellingen meer bij kunnen – het zijn gouden tijden voor de feestkledingverkoper uit Oeteldonk.

Limburg

Hoewel carnaval nog altijd een echte cashcow is voor ondernemers, zijn de gouden tijden voorbij, aldus branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. De regiomanager uit carnavalsprovincie Limburg: ,,De laatste jaren valt het tegen. Doordat horecaondernemers veel tijd en geld kwijt zijn aan carnavalsvoorbereidingen en mensen hun eigen drank meenemen, worden de omzetten van voorheen niet meer gehaald."

Extra omzet zit 'm ook in de raamverkoop en extra buffetten op straat, zoals in Maastricht. Daar staat tegenover dat er wel diverse vergunningen aangevraagd moeten worden, wat ook weer extra kosten met zich mee brengt.

Ook doet de evenementisering geen goed aan het carnaval in de dorpen, waar de organisatie van het feest minder professioneel wordt aangepakt. Een andere trend is dat er voorafgaand aan carnaval al veel evenementen zijn, waardoor de mensen met carnaval een beetje carnavalsmoe zijn en op vakantie gaan, aldus de regiovoorzitter.

Bavaria

,,Als bierbrouwerij in het zuiden is carnaval onlosmakelijk met ons verbonden”, vertelt Rinske van den Bos, PR manager bij Bavaria. Hoewel er over omzet of aantal biertjes geen uitspraken gedaan kunnen worden, is het duidelijk dat carnaval voor de bierbrouwer een belangrijke periode is.

Halverwege januari startte Bavaria zelfs een campagne om #carnavalvrij te krijgen. Posters van deze actie van de bierbrouwer sieren bushokjes in verschillende carnavalsdorpen en -steden. ,,Wij zijn een strijd begonnen om ervoor te zorgen dat carnaval wordt erkend als officieel feest”, legt Van den Bos uit. Om een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen, zijn minstens 40.000 handtekeningen nodig. Inmiddels hebben zo’n 170.000 carnavalliefhebbers de petitie ondertekend.

https://www.youtube.com/watch?v=tJke-EluSlQ

Met carnaval draaide ik zeker 25.000 euro omzet in vijf dagen

Otto Schlager, operationeel manager Duketown Label