Nieuws Horeca

Deze drie ondernemers vertellen over het runnen van een foodtruck

Foodtruckfestivals zijn booming, schrijft AD het Groene Hart. Deze drie foodtruckeigenaren uit de regio zijn deze zomer dan ook te vinden op menig (culinair) evenement. Maar is een eigen foodtruck een goudmijntje of vooral keihard werken?

FEMKE RODENBURG-VAN DEN END | Beeld: orange pictures, sandra Zeilstra, Danielle verweij 2 augustus 2017

Foodtruckhoofd

'Een onzeker maar avontuurlijk bestaan'

Na zelf geïnspireerd te zijn geraakt door een poffertjeskraam op een fair besloten Rik Gijsen en Arnoud Leemhuis in 2009 hun oude baan op te zeggen. Ze gingen fulltime poffertjes bakken op allerlei evenementen met hun cateringbedrijf De Pofferij uit Gouda. Sinds twee jaar doen ze dit ook met een foodtruck Hemelse Poffertjes.

,,We proberen ons altijd aan te passen aan het evenement waarop we staan.'', vertelt Arnoud Leemhuis. ,,Laatst hadden we onze truck ingericht in Italiaanse stijl, en daarbij serveerden we poffertjes met amaretto en bitterkoekjes. Geen evenement is hetzelfde, en je bent constant bezig om er zo goed mogelijk op in te spelen.''

Het is niet zomaar dat Gijsen en Leemhuis gekozen hebben voor de poffertjes. ,,Poffertjes zijn een heel positief product, met een hoop nostalgie. Ik ken niemand die niet vrolijk wordt van poffertjes.''

Volgens Leemhuis komt er een hoop kijken bij een succesvolle foodtruck. ,,Het is puur ondernemerschap en keihard werken'', meent hij. ,,Ik denk dat veel mensen een romantisch beeld hebben van een foodtrucker, maar het is elk evenement weer de vraag of het een succes gaat worden.'' En dat succes hangt volgens Leemhuis af van allerlei factoren. ,,Een goede standplaats hangt soms af van een enkele meter. Alles moet kloppen, van het weer tot de trucks die naast je staan.''

Ondanks dat is het leven van een foodtrucker volgens Leemhuis een avontuur. ,,Het is een onzeker bestaan, maar ook een avontuurlijk bestaan. Fors geld verdienen doe je niet, maar daar moet je het ook niet voor doen.''

'De grote evenementen probeer ik te vermijden'

Met zijn Fullblast BBQ trekt Leo Peter van der Poll iedere keer weer veel bekijks. ,,Dat was ook het idee toen ik 'm bouwde'', vertelt de 45-jarige Woerdenaar. ,,Ik wilde niet alleen een grote barbecue op een aanhangwagen, maar echt een attractiewaarde. In het donker gaat er verlichting aan in de ronddraaiende carrousel en zowel de wagen als mezelf kleed ik in stijl aan.''

Het idee voor de Fullblast BBQ ontstond tijdens een vakantie in Amerika. ,,Ik zag zoiets staan bij een spareribhouse in Utah. Toen ik zonder werk kwam te zitten, besloot ik om van oude materialen zelf een barbecue te maken.''

Na een paar keer proefdraaien op feestjes met alleen maar enthousiaste reacties, schreef Van der Poll zichzelf in als ondernemer. Sindsdien stond de Woerdenaar, die van oorsprong in de technische beveiliging werkt, op allerlei evenementen als Koningsdag in Woerden en een dorpsfeest in Woerdense Verlaat. ,,Ik probeer de echt grote foodtruckevenementen te vermijden, want daar ben je vaak al een derde van je omzet kwijt aan stageld.''

Binnenin de barbecue, waar het rond de 300 graden Celsius kan worden, bereidt Van der Poll allerlei soorten vlees. ,,Bij evenementen vaak beenham, hamburgers en saté van kippendijen voor op een broodje, maar bij cateringklussen net wat de klant wil.''

Echt rijk wordt de Woerdenaar er niet van. ,,Er gaat veel voorbereidingstijd in zitten, want de beenhammen rook ik een dag van tevoren al zes uur, zodat ze de dag zelf met een uur of twee klaar zijn. Bovendien is het lastig inkopen, omdat je nooit weet hoeveel je verkoopt. Ook wil je niet meer dan zes euro vragen voor een broodje. Het moet wel leuk blijven."

'Je kunt beter één ding heel goed doen, dan veel dingen fout'

Vers gekraakte oesters aangevuld met zelf geselecteerde wijnen en champagne. Dat noemt André Linting dé succesformule van zijn foodtruck de Oesterkrakers. De 42-jarige Alphenaar begon vier jaar geleden met een klein los barretje, maar timmerde later in drie maanden tijd zelf een foodtruck in elkaar. "Op sommige festivals mag je nu eenmaal niet staan zonder wielen. Doordat ik de foodtruck zelf gemaakt heb, is alles voor mij binnen handbereik."

Zijn liefde voor oesters begon ooit als freelancer bij een bedrijf dat deze delicatesse verkocht. "Ik liep dan rond met een emmertje vol oesters. Het verwonderde me dat iedere oester een andere smaak heeft. Je kan in principe proeven waar een oester vandaan komt."

De vrijheid van dit werk is voor hem een groot voordeel. "Op pad gaan met de truck is heerlijk. Ik kom op hele leuke, vrolijke plekken. Negen van de tien mensen zijn blij verrast als ze een oester proeven.''

Vooral het eerste jaar ging met vallen en opstaan. "In het begin moet je alles nog ontdekken. Een dieptepunt was een markt in Antwerpen. Het eerste dozijn oesters én een flesje wijn waren er om 12 uur al doorheen. Maar daarna begon het te regenen. Het werd een groot drama. Ik heb 600 oesters in de container moeten gooien." Het weer bepaalt dan ook deels zijn omzet. "Als het warmer is dan twintig graden, krijgen mensen pas echt trek in oesters. Hoe warmer het is, hoe meer ik verkoop."

Tegenwoordig klust de freelance kok steeds minder bij en richt zich meer en meer op de foodtruck business. "Ik hoop me over een paar jaar fulltime oesterkraker te kunnen noemen. Dit jaar viel alles echt op zijn plek." Uitbreiding van zijn assortiment sluit hij uit. "Je kunt beter één ding heel goed doen, dan veel dingen fout."