Nieuws Horeca

Alles wat je wil weten over de mateloos populaire foodtrucks

Geld verdienen als ondernemer terwijl je een avontuurlijk leven leidt, wie wil dat nou niet? De populariteit van foodtrucks neemt onverminderd toe. Dit is wat je wil weten over foodtrucks.

Vincent Krijtenburg | Headerfoto: ANP 4 augustus 2017

Foodtruck ANP

Een foodtruck is een restaurantje op wielen waaruit eten en drinken wordt verkocht. De gerechten variëren van friet en luxe broodjes tot gezonde biologische snacks, vegetarische maaltijden en verse groenten- en fruitsapjes. Foodtrucks zijn vaak kleurrijke vrachtwagens of bestelbussen met een creatief thema.

Culinaire karavaan

Van februari tot en met oktober zijn er ieder weekend meerdere foodtruckfestivals in Nederland. Op die festivals staan vaak tientallen rijdende keukens bij elkaar, wat een gezellige sfeer geeft. Het overgrote deel van de festivals is lokaal georganiseerd. Voorbeelden zijn NDSM Food Festival (Amsterdam) De Foodstoet (Bergen op Zoom), Foodtruck Festival Pittig en Zoet (Oud-Beijerland), Toost (Zoetermeer) en Rotterdamse kost. Daarnaast zijn er festivals die door het land trekken als een culinaire karavaan zoals Rrrollend, Foodstock en Eten op Rolletjes. Ook op veel bestaande festivals –waaronder Mundial, Zwarte Cross, Lowlands, Pinkpop, Into the Wood, Welcome to the Future en De Parade- zijn de trucks niet meer weg te denken.

Groei

Het aantal foodtrucks en festivals is de afgelopen jaren flink toegenomen, merkt Igor Sorko, organisator van Rollende Keukens. “We zijn tien jaar geleden met 25 rollende keukens begonnen. Nu zijn er denk ik rond de achthonderd. Wij kunnen er op Rollende Keukens maximaal 130 plaatsen. Dat betekent ook dat we er rond de zevenhonderd moeten afwijzen”, zegt Sorko in het programma Eén Vandaag.

Unieke naam

Het is dan ook de kunst om als foodtruckondernemer zo uniek mogelijk te zijn. Eten van goede kwaliteit is de eerste vereiste. Daarnaast speelt ook het uiterlijk van de truck een grote rol. Ook met een bedrijfsnaam kun je onderscheidend zijn. Wat te denken van Koffie op Kolen, de Soepbus op locatie, Monsieur Saucisson en de Burgerlijke Stand. Of Las Fritas, De Melkbus en Meisjes met ijsjes.

Hard werken

Raymon van Sprang, organisator van foodtruckfestival TREK denk dat de foodtruck-hype momenteel op z’n piek zit. “Het lijkt allemaal erg mooi. Maar het is ook erg hard werken”, zegt hij tegen Eén Vandaag. Foodtruckondernemer Sil Lugtmeijer uit Deventer ondervindt dit aan den lijve.”Het is een redelijke fulltime bezigheid geworden'', vertelt Sil tegen de Stentor. “Van april tot oktober hebben we het loeidruk, in de winter doen we kleine klusjes. Ik ben begonnen met een foodtruck omdat ik dacht dat het superleuk was met een stel vrienden naar festivals te gaan en daar een beetje eten te maken. Maar het is loeihard werken, van de festivals krijg je amper wat mee. Het is een leuke, dynamische wereld met veel vrijheid. We komen in het hele land.”

Parttime

Dat het uitbaten van een foodtruck ook een parttime bezigheid kan zijn bewijst ondernemer Richard Baldew. Hij begon het ondernemersavontuur nadat hij geïnspireerd raakte door de speelfilm Chef. In de weekenden straat hij in zijn rollende keuken, en doordeweeks is hij actief als makelaar in Hillegersberg.

Branche

Naast evenementorganisators en foodtruckuitbaters spelen ook andere ondernemers in op de hype. Met het bedrijf The Food line-up verzorgt Lotte Wouters sinds 2012 catering op evenementen. Ze werkt samen met een groot aantal foodtruckondernemers onder het mom van groot door veel kleintjes. “Wij willen met onze catering de inhoud van een bedrijf of evenement overbrengen op de gasten. Dat doen we met fantastische specialisten en door er echt een happening van te maken”, zegt Maartje Nelissen van het zeskoppige team. The Food line-up is onder meer verantwoordelijk voor het Hello Food festival van maaltijdboxleverancier Hello Fresh.

Er zijn diverse platforms waarop vraag en aanbod bijeen word gebracht. Zo kunnen foodtrucks gevonden en geboekt worden op foodtruckbooking, Dinna, Toet Toet Food en Foodtruckvinden.nl

Diensten

The Food convoy uit Rotterdam is ook een platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Daarnaast helpen ze bij de organisatie van evenementen. Aan de andere kant biedt het bedrijf ook diensten aan voor foodtrucks. “Wij doen de marketing en sales voor foodtruckondernemers en zorgen zo dat er veel aanvragen binnenkomen. De offertes, facturen, aftersales en andere administratieve werkzaamheden nemen wij desgewenst allemaal over. Ook kunnen ze bij ons terecht voor administratieve hulp of bijvoorbeeld een voorschotregeling“, meldt het bedrijf dat onderdeel is van United Food Concepts B.V.

Leasen

Food Truck Company ontwikkelt en realiseert zoals ze dat zelf noemen mobile food solutions. Ze denken mee over het concept en ontwerp en bouwen foodtrucks op maat. Naast kopen, kun je bij het Utrechtse bedrijf ook een foodtruck leasen of huren. Het bedrijf levert ook vintage aluminium caravans uit de Verenigde Staten en elektrische tuk-tuks met een koffiemachine of een grillplaat voor burgers.

Risico’s

Met een foodtruck ben je erg afhankelijk van het weer, waarschuwt de Kamer van Koophandel (kvk). Bij slecht weer blijf je met voorraden zitten en is je omzet lager. Bij veel evenementen is het gebruikelijk om 15 tot 25 procent van de omzet af te staan aan de organisatie.

Kosten

Kostenposten waar foodtruckondernemers mee te maken krijgen zijn onder meer: inkoop van producten, koeling voor verse producten, aansluiting voor stromend water, vergunningen, verzekeringen en brandstof en onderhoud van de truck. Het voertuig zelf kost volgens de kvk tussen de 15.000 en de 100.000 euro.

Tips

De kvk geeft tot slot ook drie tips voor aankomende foodtruckondernemers:

  1. Zorg voor een 'beleving'. Alles moet kloppen. Denk aan het uiterlijk van je foodtruck en aan de verpakking en presentatie van je producten.
  2. Lever zeer goede kwaliteit. Klanten moeten speciaal voor jou in de rij staan. De kwaliteit van je producten kan je maken of breken.
  3. Zet social media kanalen in. Zorg voor volgers of likes door leuke, grappige of ludieke acties. Maak foto’s voor een impressie van sfeer en kwaliteit. Deel je locatie zodat nieuwe of bestaande klanten je weten te vinden.

Het lijkt allemaal erg mooi. Maar het is ook erg hard werken

Raymon van Sprang, organisator van foodtruckfestival TREK