Nieuws Horeca

Een biertje voor bij de kapper

De Irish stout is het eerste 'commerciële' bier van Luc Weemaes. De PZC schrijft over het biertje dat bij de kapper moet kunnen.

PASCALLE CAPPETTI 21 april 2017

Csweemaeslucbierbrouwerbarbierhulst03 b

Al meer dan dertig jaar brouwt Luc Weemaes zijn eigen bier. Zes keer per jaar sleept hij zijn ketel van 25 liter en andere attributen van zolder naar beneden. Om dan weer een pale ale, een wit bier of een abdijbier te produceren. En bij elk brouwsel maakt hij er een sport van om een originele biernaam en etiket te bedenken. ,,Toen ik de naam Barbier bedacht, kon ik niet geloven dat deze naam nog niet bestond. En nergens geregistreerd was!"

Vanaf dat moment begon het bij Luc te kriebelen om dit keer niet alleen voor familie en vrienden te brouwen, maar een commercieel bier uit te brengen. En met een naam als Barbier kon dat natuurlijk niet anders dan via cafés én via barbershops: barbiers.

Taarten

Weemaes vergelijkt bier brouwen met taarten bakken. ,,Een taartenbakker bakt ook niet elke keer dezelfde taart en probeert zijn gasten te verrassen. Dat probeer ik ook." Zo bedacht hij eerder Biervlietse Brune, Ongelovige Thomas, Willem B. en Tante Nonneke. ,,Gewoon hier in de keuken."

Gilde

De brouwer was jarenlang lid van bier- en wijnmakersgilde Ambrasserie in Clinge en haalde eind jaren negentig de titel bierkeurmeester. ,,Om die licentie te behouden, moet je blijven trainen en in speciale trainingsweekenden de benodigde punten halen. Dat zag ik niet zitten. Maar de kennis, die nemen ze me niet meer af."

Om Barbier te mogen schenken voor een groter publiek, moest hij het professioneler aanpakken. ,,Het aanrecht in de keuken voldeed niet meer." Tijdens een speciale proefavond in café De Biet in Zierikzee liet hij de genodigden drie biertjes proeven: Irish red, Irish stout en tarwe triple. De keuze viel op het donkere Ierse bier, om als eerste op de markt te brengen. ,,Ik heb bewust gekozen voor een biertje met een laag alcoholpromillage dat makkelijk te drinken is, ook voor vrouwen. En je loopt niet naar buiten met een dubbele tong."

Beeldmerk

Daarna begon de speurtocht naar een brouwer die met zijn recept aan de slag wilde en een ontwerpbureau die zijn ideeën zou vertalen tot een fraai beeldmerk. Amper een paar maanden later heeft Luc het intellectueel eigendomsrecht van het merk Barbier, staan er op het terrein van brouwerij Vermeersen in Hulst 8.500 flesjes te wachten, is de 'stoere' website biermetstijl.com in het leven geroepen en zijn de bierviltjes, glazen, posters en gadgets onderweg. Verschillende groothandels en barbershops hebben interesse om het bier te verkopen.

Barbierbeque

Op 13 mei wordt het eerste bier gepresenteerd in barbershop Van Dam in Zierikzee met een Barbierbeque (barbecue met barbier). Aanmeldingen lopen via de barbershop of het contactformulier op biermetstijl.com. Op 18 mei is het de beurt aan café De Graanbeurs in Terneuzen. Aanmelden via welkom@degraanbeurs.nl.

Ik kon niet geloven dat deze naam nog niet bestond. En nergens geregistreerd was

Luc Weemaes, brouwer