Nieuws Horeca

Eetbaas Michiel Bakker regelt iedere dag 178.000 maaltijden voor Google-personeel

Google maakte Michiel Bakker een jaar het hof voor hij wilde overstappen. Nu regelt de Brabander dagelijks 178.000 maaltijden voor de internetgigant. ,,Je voelt je gewoon beter na een gezonde maaltijd.''

Dominique Elshout | Foto: Marlies Wessels 24 januari 2018

Michiel bakker google voeding personeel gezond vitaal

Of hij even wilde chatten, vroeg Google in 2011 Michiel Bakker (50), oorspronkelijk uit Bergeijk. Dat wilde Bakker best. ,,Zo'n kans krijg je maar één keer in je leven. Dus ik googelde Google.'' Sinds maart 2012 is hij Director Global Food Services bij Google in Mountain View, Californië, in de Bay Area. Wereldwijd is hij verantwoordelijk voor 178.000 maaltijden per dag, in meer dan 224 kantines - ,,wij noemen ze cafés'' - gratis verstrekt aan 78.000 Google-werknemers in 55 landen.

Het was niet per ongeluk dat Google in 2011 contact legde met Bakker. Hij had op dat moment al een stevige loopbaan achter de rug. De basis daarvoor werd gelegd op de Sint Jozef Basisschool in Bergeijk, met een vervolg op het Hertog Jan College in Valkenswaard. Daar leerde hij een Amerikaanse uitwisselingsstudent kennen, Nicolette Levy. Met haar onderhield hij na de middelbare school briefcontact, met haar trouwde hij in New York, met haar heeft hij inmiddels twee zoons: Brian en Andrew.

Na de Hotelschool in Maastricht, een managementopleiding in Bradford en banen als intern manager bij het ministeries van Sociale Zaken en van VROM, kwam Bakker in het hotelwezen terecht. Met zijn gezin verhuisde hij binnen de VS van oost naar west en weer terug. Atlanta, Gleneden Beach in Oregon, Washington DC, Philadelphia, Atlanta. Na elke verhuizing kreeg hij meer verantwoordelijkheden. Toen Google contact met hem zocht, was hij vanuit Brussel verantwoordelijk voor het eten en drinken in 250 hotels in vijftig landen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Zachtjes aandringen

,,Google weet heel goed hoe ze je kunnen benaderen. Ze dringen niet aan. 'We begrijpen volledig dat je niet op ons zit te wachten, maar zouden we toch eens kunnen praten?'' Bij Bakker werkte het, na een tijdje. ,,Ze hebben een jaar op me moeten wachten.'' Met dezelfde zachte dwang probeert Google zijn werknemers gezond te laten eten. Daar zit een gedachte achter. ,,Je voelt je beter na een goede maaltijd dan wanneer je net een vette bek hebt gehaald. Be at your best at whatever you want to do, ook op je werk'', verwoordt Bakker die.

,,Maar het gaat niet alleen om hogere productiviteit. Google is een echt familiebedrijf. We doen dingen die je in de familie ook doet, zoals samen eten. We geloven in de mogelijkheden van casual collisions; mensen die elkaar bij het eten tegenkomen, kunnen elkaar op goede ideeën brengen.''

Psychologie

De trucjes om Google-werknemers - Googlers - gezond te laten eten, komen uit het handboek toepaste psychologie voor beginners. De bakken en schalen met eten zijn niet groot, de opscheplepels ook niet en de borden evenmin. Grote porties zijn niet de norm, variatie wel. Het is helemaal niet vreemd dat een Googler in de Bay Area in Mountain View op een willekeurige dag kan kiezen uit een flinke hoeveelheid hoofdgerechten.

In de Bay Area wordt al het lekkers aangeboden in meer dan veertig eetgelegenheden, van salad bar tot foodtruck tot brasserie, met dagelijks nieuwe menu's. En voor de tussendoortjes zijn er de Micro Kitchens in kantoorpanden, met koelkastjes voor de drankjes. Op ooghoogte en achter helder glas staat daar de fruitsap en de water voor het grijpen. Onderop in de koelkastjes, achter matglas, de - ongezondere - frisdranken. ,,We zijn niet echt de food police, je kunt nog steeds frisdrank pakken, maar waarom zouden we slechte keuzes stimuleren?''

We zijn niet echt de food police, je kunt nog steeds frisdrank pakken, maar waarom zouden we slechte keuzes stimuleren?

Michiel Bakker, Google