Nieuws Horeca

Einde aan blurringproef Middelburg: Wachten is op de overheid

De proef met een mix van horeca en winkel is in Middelburg geslaagd, maar zolang de wet niet is veranderd moeten ondernemers er weer mee stoppen. Dat meldt de PZC.

Maurits Sep | Foto: Lex de Meester | Video: Vincent Krijtenburg en Esther Geurts 24 april 2017

Ldmrobuust1

Meer omzet. Meer beleving. Meer winkels. De verwachtingen van de proef met blurring - een mix van horeca en detailhandel - waren hooggespannen. Nu de proef na een jaar is afgelopen, trekt wethouder Johan Aalberts zijn conclusie: ,,Het concept werkt, maar we mogen het belang ervan niet overdrijven. Blurring is een druppeltje. Het houdt de ondernemers wel scherp.''

Proef

Middelburg besloot vorig jaar mee te doen aan een landelijke proef waarin kroegbazen ook spullen mochten verkopen, en winkeliers ook drank mochten schenken. De resultaten worden door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gebruikt om in overleg met de Tweede Kamer de oude drank- en horecawet uit 1936 aan te passen.

,,Het ministerie van Economische Zaken wil dat wel, want dat ziet de trend - net zoals ik - dat ondernemers meer beleving moeten bieden om klanten binnen te halen en die langer in de binnenstad te houden'', zegt Aalberts. ,,Maar het ministerie van Volksgezondheid wil die wet niet aanpassen, omdat de drempel voor toegang tot alcohol dan lager zou worden.''

Lees ook: Blurring: shoppen met een glaasje wijn erbij

Winst

In de binnenstad van Middelburg hebben 23 ondernemers meegedaan aan de proef. De omzetten noch de winsten zijn enorm gestegen. Toch zijn klanten en ondernemers enthousiast. Nu de overheid nog, maar die aarzelt dus. ,,Die loopt altijd achter bij trends'', constateert Aalberts.

Dat geldt niet per se voor de gemeente zelf; Aalberts zou het blurren graag definitief mogelijk maken. ,,Maar ja, ik ben wethouder en moet de wet dus handhaven. En die is nog niet aangepast. Dat gebeurt misschien pas in 2020. In de tussentijd kan ik een verzoek tot handhaving niet afwijzen.''

Stoppen

Het gevolg is dat ondernemers hun beproefde en geslaagde concept na een jaar moeten stopzetten. Robuust staakt de verkoop van vinyl, omdat die strijdig is met de verkoop van alcohol. ,,Jammer'', vindt Aalberts. ,,En Van der Sloot Schoenmode heeft een bar waar drank geschonken kan worden. Maar dat mag ook niet meer. Koffie wel, geen alcohol. Maar goed, de deelnemende ondernemers wisten ook dat het voor een jaar was.''

Aalberts is uiteindelijk toch blij met de proef. ,,Die geeft ons de informatie die we nodig hebben om tot een wetswijziging te komen. Ik zal het voorbeeld van Robuust gebruiken in landelijke overleggen om te laten zien hoe goed het kan werken en hoe lastig het nu is. Ik wil de toegang tot alcohol niet heel laagdrempelig te maken, maar dat is ook niet waar het hier om gaat. Het gaat om het bieden van beleving.''

Bijzonder

Tegenstanders moeten niet overdrijven, vindt Aalberts. ,,Een bloemist gaat geen bier schenken. Maar als een restaurant ook het kookboek kan verkopen waar de gerechten op gebaseerd zijn, dan onderscheidt het zich. Dat vindt de klant bijzonder." Aalberts hoopt dat blurren snel wordt toegestaan. En intussen? ,,Zal ik zoeken naar flexibiliteit zodat ondernemers dicht bij hun concept kunnen blijven.''

'De elpees gaan de deur uit'

Hup, daar vliegen de hoezen door de lucht. ,,De elpees gaan de deur uit.'' Het kan niet anders, zeggen Steffen Brinkhaus en Milou Kuijper van Robuust op de Markt in Middelburg.

Dankzij de proef met blurring - mix van horeca en detailhandel - mochten ze alcohol gaan schenken. Nu de proef stopt, moeten ze kiezen. En de verkoop van drank levert nu eenmaal meer op dan die van tweedehands elpees. Ze hadden er graag mee doorgegaan, zegt Steffen. ,,De gemeente heeft er ook alles aan gedaan om ons te helpen. Maar volgens de wet mag het niet. We mogen alleen platen verkopen als dat fysiek helemaal gescheiden is van de verkoop van drank. Daarvoor is ons pand te klein.''

Afgelopen weekeinde is het vinyl eruit verdwenen en vervangen door stoelen en een tafeltje. Robuust heeft het concept in twee jaar tijd verschoven van koffie, barbier en vinyl naar coffee, booze and food. Klanten vinden het jammer, blijkt uit reacties op Facebook. En storen zich aan de starre regelgeving van de rijksoverheid. Maar uiteindelijk is koffie altijd het vertrekpunt geweest, benadrukt Steffen.

Ik zou het graag mogelijk maken, maar ik moet de wet handhaven

Johan Aalberts, wethouder