Nieuws Horeca

Foodtrucks: de haken en ogen van rollende keukens

Foodtrucks zijn haast overal, maar waar komt die hype vandaan? En valt er een goede boterham mee te verdienen? De Stentor vroeg het ondernemers tijdens het foodtruckfestival op hogeschool Windesheim.

Vivian Ugbah | Foto: Frans Paalman 12 mei 2017

Frans Paalman foodtrucks

Crêpes, stokbroodjes met gamba's en biologische burgers: de campus van Hogeschool Windesheim stond gistermiddag vol met foodtrucks. De rollende keukens zijn niet meer weg te slaan van festivals. Maar waar komt deze hype vandaan? En wat zijn do's en dont's bij het beginnen van een foodtruck?

,,Het houdt verband met de huidige voedingshype. Er is veel vraag naar gezonde, biologische en lokale producten. Deze zie je terug in het aanbod van de foodtruckeigenaren. Ze spelen in op de vraag van consumenten. Het is marktwerking: je hebt vraag en aanbod", vertelt Jos Klerx, expert food en recreatie bij de Rabobank.

Plezier

Tjitske en Jacco Brunsveld beginnen een foodtruck. Na drie jaar bij hockeyclub HC in Zwolle te hebben gewerkt, rijden de vijftigers vanaf deze maand in hun foodtruck met verse broodjes. Tjitske: ,,Er wordt nog gesleuteld aan de truck. Een likje verf en de truck mooi aankleden. En daarna op pad." Het doel? ,,Plezier. En we staan eerst op een aantal evenementen, maar hopen op een vaste plek in Zwolle."

Breed aanbod

Ook Coby Bleeker kocht vorig jaar een camper en maakte haar eigen foodtruck. Sushi, burgers of soep: ze heeft een breed aanbod. Gisteren stond ze op de campus. ,,Ik verkoop niet één product, maar meerdere. Dat vind ik handig: zo kan ik per locatie bepalen wat ik verkoop en daarop inspelen." Leven van een foodtruck hoeft ze niet, ze heeft namelijk een hotel-restaurant in Friesland. ,,Ervan leven zou moeilijk zijn. Soms moet je 1000 euro aftikken per standplaats op een festival en verdien je dat niet terug."

Harde wereld

Het is een harde wereld, bevestigt Klerx: ,,Als je goed verkoopt kan je 15.000 tot 30.000 euro verdienen op jaarbasis. Maar dat betekent hard werken: zorgen dat je een product hebt wat niemand anders aanbied, zorgen voor een mooie foodtruck en dat je niet afhankelijk wordt van organisaties. Het komt namelijk voor dat festivaleigenaren 30 tot 40 procent van je omzet willen. Slimmer is om op bedrijfsterreinen te staan. Dan verlies je geen omzet. Ook is een goede website handig: je moet vindbaar zijn."

Leven van een foodtruck?

Kwaliteitseisen, administratie en controles: er zitten veel haken en ogen aan, zegt Zoran Gavrilovic. Hij rijdt sinds 2015 rond in de Zwolse foodtruck het Vleeshuys (van restaurant het Weeshuys). ,,Ik ga veel festivals af met onze vleesproducten. Ik vind de sfeer altijd geweldig. Maar er is een andere kant: je maakt lange dagen, je moet naar een festival rijden, het eten voorbereiden en het product verkopen, terwijl je ook rekening moet houden met steeds veranderende hygiëneregels." Leven van een foodtruck? ,,Rijk word je er niet van."