Nieuws Horeca

HAK maakt stap naar het versvak

Groentefabrikant HAK maakt met een grote overname de sprong naar het versvak, omdat de consument dat ook doet. Potjes groenten zijn nog steeds belangrijk, maar ook een gewoonte van oude mensen.

Sander van Mersbergen | Foto: Merlin Daleman 1 juni 2017

HAK Versvak

Een wat dubbel gevoel maakt zich deze weken meester van de werknemers van groentebedrijf HAK in het Brabantse Giessen, schrijft het AD. Aan de ene kant is het loeihete weer goed voor de gewassen, en dus voor het bedrijf. Aan de andere kant is het peentjes zweten op kantoor. Een airco ontbreekt. ,,Ieder jaar zeggen dat we er nu echt iets aan moeten doen'', zegt directeur Timo Hoogeboom. ,,Maar zo gauw we dat gezegd hebben, daalt de temperatuur weer.''

Overname

Hij zegt het niet, maar eigenlijk kan het geld ook veel beter besteed worden. Aan de overname van groentespecialist Peter van Halder bijvoorbeeld, een overname die vandaag wereldkundig gemaakt wordt. Met de acquisitie van Van Halder - voor consumenten onbekend maar in de horeca een bekende naam - betreedt HAK een geheel nieuw spectrum: die van de koelversmaaltijden. Daarover later meer.

Potjes groente

Eerst even naar de aanleiding voor de aankoop, waarvan overigens geen financiële details gedeeld worden. Die aanleiding zit 'm ook in een wat dubbel gevoel. Zeg je HAK dan zeg je potjes groenten, zeg je potjes groenten dan zeg je HAK. Zo was het, zo is het, en zo zal het vermoedelijk nog wel even blijven. Dat is prachtig, vinden ze in Giessen, maar het is ook wel soort van een probleem. Want potjes groenten, dat is niet bepaald een groeimarkt.

Onbeleefd geformuleerd sterven de kopers ervan langzaam uit. ,,Het is in Noord-West Europa een markt van 500 miljoen euro'', zegt Hoogeboom. ,,Dat zijn traditionele eters, die heel tevreden zijn met de glazen pot, en nog steeds voor 95 procent van onze omzet zorgen. Maar de markt groeit niet meer. We kunnen alleen proberen ons marktaandeel te vergroten.''

Moderne consumenten

Jonge, moderne consumenten willen wat anders. Die willen hun groenten koud, of gemixt, of helemaal niet met het avondeten. Maar, en dat is heel belangrijk, groenten eten willen ze wel. ,,Alle trends gaan de kant uit van meer groenteconsumptie'', zegt Arnoud van Os, tot en met gisteren directeur van Van Halder en sinds vandaag directielid van HAK. ,,Mensen eten het alleen op een andere manier. Onderweg, en op tijdstippen dat het hen uitkomt.''

Groente, groente, groente: food- en gezondheidsblogs staan er vol mee. Hoogeboom wijst op de richtlijnen van het Voedingscentrum, die tegenwoordig een groenteconsumptie van 250 gram per dag voorschrijven. Volgens Hoogeboom is de daadwerkelijke consumptie nu ongeveer de helft, en op zich begrijpt hij dat ook wel. ,,Zie maar eens 250 gram spinazie binnen te krijgen: dat is niet te doen.''

Koelverse groente

Van Halder, gevestigd in Den Bosch, is een bedrijf dat koelverse groente levert aan bijvoorbeeld horeca en zorginstellingen. Denk aan rauwkostmixen waarmee ze een salade kunnen maken. Koud, vers en in grote bakken. ,,Wij gaan samen met Van Halder nieuwe producten verzinnen'', zegt Hoogeboom. ,,Denk bijvoorbeeld aan een salade met ijsbergsla en peulvruchten - die de kern van onze strategie vormen. Het voordeel voor ons is dat Van Halder heel de koelversketen beheerst. HAK heeft de kennis van de consumentenmarkt, en natuurlijk ook het merk wat iedereen kent.''

Groei

De overname heeft geen personele consequenties (de eerste stap is zelfs het aannemen van twee productinnovatoren). Samen zijn de bedrijven goed voor een jaaromzet van ongeveer 85 miljoen euro. De bedoeling is dat dat op termijn een stuk meer wordt. ,,Het begint bij de producten die we willen ontwikkelen. Die moeten vanaf 2018 in de winkel liggen en uiteindelijk zorgen voor betere resultaten.''

Tot hoeveel groei dat dan precies moet leiden, wil hij niet zeggen. Zijn voorkeur zal niet uitgaan naar de stabiele omzet die HAK de afgelopen jaren realiseerde, maar naar de dubbele cijfers van Van Halder.

Traditionele eters zijn heel tevreden met de glazen pot, maar die markt groeit niet

Timo Hoogeboom, ceo HAK