Nieuws Horeca

Horeca Zeeland: 'Nu starten met personeelsplan zomer'

Goed zorgen voor het personeel. Dat is belangrijk om in de zomermaanden voldoende personeel te hebben in de horeca en toeristensector. Tot die conclusie komt Ed Troost, Recron Schouwen-Duiveland na een werkbezoek aan collega's elders in het land, zo staat in het PZC.

MELITA LANTING 2 oktober 2017

Horeca zeeland

De horeca en toeristensector in Zeeland hebben grote moeite om tijdens het seizoen aan voldoende personeel te komen. Een probleem dat steeds nijpender wordt.

Ed Troost, recreatieondernemer en voorzitter Recron Schouwen-Duiveland ging de afgelopen dagen op bezoek bij collega's in Bloemendaal aan Zee, Amsterdam en Texel om te kijken hoe zij aan personeel komen. Zijn conclusie: het is overal een groot probleem. Een kant en klare oplossing is er niet, maar met 'goed gastheerschap' naar het personeel toe kan je wel een verschil maken. ,,Dus we moeten daar nu mee aan de slag. Deze winter plannen maken voor het komend seizoen'', zegt Troost.

Lees ook: Blurring: mix winkel en horeca werkt in Zeeland

Punten winnen op huisvesting

Een van de punten waar te winnen valt, is huisvesting. ,,Zeker als je mensen van verder weg haalt.'' Dus geen pop-up tentje op een achterafveldje, maar een plek waar ze goed kunnen verblijven en leven. Dat betekent soms wel dat de ondernemer moet investeren en dat medewerking van de gemeente nodig is. Troost kan alleen spreken over de situatie op Schouwen-Duiveland, maar volgens hem wil het gemeentebestuur daar wel meewerken. ,,Als het plan maar goed is.''

Een ander punt is goede afspraken maken met het personeel. ,,We moeten betere afspraken maken. Er rekening mee houden dat ze af en toe vrij willen, ook in een weekend. Maar ook duidelijk zijn over bijvoorbeeld werktijden. Als iemand ingeroosterd is van tien tot zes en het is niet zo druk, moet je deze persoon niet om drie naar huis sturen. Daarvoor komen ze niet, ze willen geld verdienen.''

Stoppen personeel bij elkaar weg te kapen

Goed gastheerschap geldt niet alleen voor het gewone personeel, maar ook voor stagiaires. ,,Zorgen voor goede begeleiding en goed behandelen anders willen ze straks niet meer aan het werk in de recreatiesector.'' Ook moeten de ondernemers niet gaan proberen personeel bij elkaar weg te kapen. ,,Dat schiet niet op.'' Troost schetst de dagelijkse praktijk op Texel. Daar is op het eiland zelf geen schoonmaker te vinden. ,,Die halen ze uit de regio Amsterdam. Ze gaan in de bus op de boot, maar mogen er niet uit, want ronselaars proberen ze te lokken met vijf euro per uur meer. Dat kan niet, dat wil je niet. We moeten samenwerken.''

Ronselen van personeel kan niet en wil je niet. We moeten samenwerken

Ed Troost, Recron