Nieuws Horeca

IJssalons weer uit winterslaap

De meeste ijssalons, nog steeds groeiend in aantal, zien begin maart als de start van een nieuw seizoen. Toch zijn er ook zaken die het hele jaar door open zijn. Dat schrijft het Eindhovens Dagblad.

Ad de Koning | Bert Jansen/FOTO MEULENHOF 6 maart 2017

Bacio ijssalon

Je zou het niet zeggen, maar ijsbereiders liggen niet echt wakker van het weer. “In principe wordt er altijd ijs gegeten, zeker door kinderen'', weet Wilco Dijsselbloem, eigenaar van ijssalon De Gimmerse Verleiding in Gemert. Volgens zijn collega van IJssalon Kees in Geldrop, Leon Kees, zijn de pieken dan weer wél weersafhankelijk. “Maar per saldo komt het altijd goed. Kijk naar vorig jaar: toen hadden we een slechte lente én een natte zomer, maar kwam er nog een prachtige nazomer."

Winterslaap

Veel ijssalons openden afgelopen weekend voor het eerst weer hun deuren. Het aantal ijssalons is sterk gegroeid, ook in Zuidoost-Brabant. Zaterdag kwam er weer een bij: Bacio in Asten. Na Mierlo en Weert is de vestiging aan de Markt het derde filiaal van de familie Van Hulsen. De bezoekers in Asten werden dit weekend getrakteerd op een gratis ijsje. “Dat hebben we bij de opening van de andere vestigingen ook gedaan", aldus Marietje van Hulsen, die het bedrijf samen met man Jan en zoon Bas runt.

Vertrouwd

Ook de vitrine van IJssalon Kees aan het Bogardeind in Geldrop mocht zich dit weekend al meteen in een grote belangstelling verheugen. Leon Kees: “Als we net open zijn, verwachten klanten altijd nieuwe smaken. Maar gaandeweg het seizoen zie je dat de meesten toch weer terugkeren naar vertrouwde smaken als stracciatella, aardbei en chocolade", weet Kees, die met zijn ijs al meerdere keren in de prijzen is gevallen. In april opent hij een tweede vestiging in Eindhoven, in de nieuwe Downtown Gourmet Market aan de Smalle Haven in het centrum van de stad.

Ontwikkeling horeca 17 02 27

Groei

Jacques Vos, voorzitter van het Ambachtelijk IJscentrum in Wageningen, stelt dat de groei van het aantal ijssalons in Nederland de laatste jaren wat afvlakt. “Je ziet wel dat ijs bereiden als ambacht steeds meer in de belangstelling komt te staan." Op dat vlak valt volgens Vos overigens nog wel een wereld te winnen. “Want negentig procent van het ijs dat in Nederland geconsumeerd wordt, komt nog steeds uit de fabriek."

Verhaal

Vos signaleert een trend dat consumenten steeds vaker 'een eerlijk product met een eerlijk verhaal' willen. “Je ziet dat de tijd van smaken uit potjes voorbij is. Men heeft liever ijs dat met verse zuivel en eerlijke smaakstoffen is bereid." Kees uit Geldrop herkent dat beeld. “De consument weet de klassieke ijssalon steeds meer te waarderen. En er gebeuren ook mooie dingen. Kijk naar de collega die nu al een tijdje op Strijp-S (Björn Cocu van Intellligentia ICE, red.) bezig is. Een aanwinst voor de branche."

Volgens ijskenner Vos zijn er ook steeds meer ijssalons die hun zaak het hele jaar door openhouden. “Voorheen zag je nog wel eens salons in de wintermaanden in een kledingzaak veranderde. Dat komt steeds minder voor. Al moet natuurlijk iedere ondernemer voor zichzelf afwegen of het rendabel is om open te blijven."

Gemertenaar Dijsselbloem van De Gimmerse Verleiding is zo'n ondernemer die niet sluit in de wintermaanden. “Maar ik ben ook leverancier van chocolade, dat scheelt wel." Dijsselbloem heeft zijn vitrine sinds dit weekend weer helemaal vol liggen. “In de wintermaanden willen mensen toch meer de warmere smaken, zoals chocolade en hazelnoot. Met citroen-, mango- en grapefruitsmaak hoef je dan niet aan te komen."

Dat salons in de wintermaanden in kledingzaak verandert komt steeds minder voor

Jacques Vos, voorzitter van het Ambachtelijk IJscentrum in Wageningen