Nieuws Horeca
Moayad (25) uit Jordanië leeft 'Dutch Dream' met gerecycled fruit
Zoetstoffen gemaakt van appels en peren. Banaan als basis voor verdikkingsmiddel, conserveermiddelen op basis van wortel en emulgatoren met als belangrijkste ingrediënt aardappel. Het kan, bewijst het Rotterdamse bedrijf 7th Circle, geleid door de 25-jarige Moayad Abushokhedim uit Jordanië. Na jaren van dromen en uitdenken, zijn de natuurlijke voedseladditieven sindskort te bestellen.
Het idee ontstond zo’n acht jaar geleden. ,,Ik wilde wetenschapper worden. De wereld veranderen. Ik wist zeker dat ik het in mij had. Waar ik vandaan kom, zijn we erg kritisch over wat we eten. Het moet halal zijn, vegetarisch of vegan. Dat zorgde ervoor dat er een hoop mogelijkheden wegvielen. En veel voedsel is ongezond, dus er bleef weinig over. Ik vroeg me af wat ik daar als voedselwetenschapper mee kon doen. Toen ben ik begonnen met nadenken en uitproberen.’’
Maar de omstandigheden waren moeilijk. Abushokhedim had een zware jeugd, leefde als wees in Amman, Jordanië. ,,Ik werd daar niet behandeld als gelijke, voelde me buitengesloten.” En dus besloot de toen 20-jarige ondernemer-in-de-dop te verhuizen. ,,Ik zag televisiereclames van melk waarin vrolijke koeien de hoofdrol speelde. Ik leerde de Nederlandse levensstijl kennen en vond het prachtig. Nederlanders zijn eerlijk en vriendelijk, de manier van zaken doen is echt. Het was voor mij een logische keuze om hier naartoe te komen. Dit is mijn ‘Dutch dream’. Nederland is inmiddels mijn thuis.’’
Businesspartners
Abushokhedim werkte hard, probeerde van alles uit. In november 2018 begon hij officieel met het bedrijf 7th Circle, nam twee businesspartners in de arm en nam tien mensen aan. “Ik ben zo trots dat we zijn begonnen, dat we deze gezonde voedingsstoffen maken. Producten die gemaakt zijn van gerecycled fruit. We verbruiken geen CO2, dringen die juist terug. We zijn een duurzaam bedrijf. Gezond en uniek, 100 procent natuurlijk en zonder chemicaliën.”
Inmiddels levert Abushokhedim aan verschillende grote bedrijven. Welke precies wil hij niet zeggen, maar een tipje van de sluier... oke. ,,Multinationals, grote corporaties. Een van de grootste babyproductenbedrijven van Nederland bijvoorbeeld, en een jam-producent.”
Top 100 meest innovatieve bedrijven
Abushokhedim schreef zich in voor de KvK Innovatie Top 100, een verkiezing voor het meest innovatieve bedrijf van Nederland. De Telegraaf noemde zijn bedrijf een ‘start-up om in 2019 in de gaten te houden’. De ondernemer hoopt hier hoge ogen te gooien en minimaal in de top drie te eindigen. In juni vertegenwoordigt Abushokhedim de Rotterdamse Agri-Food sector tijdens de Global Entrepreneurship Summit.
,,Ik heb veel geleerd de afgelopen tijd, vooral om nooit op te geven. Iedereen heeft momenten in zijn of haar leven waarin het verleidelijk is om op te geven, maar doe dat niet. Blijf hard werken. Ik vond het lastig om investeerders te vinden, kreeg de financiën niet rond. Het was moeilijk om mensen zover te krijgen om in mijn verhaal te geloven, maar het gaat erom dat je die ene persoon vindt die erin gelooft. Die heb ik gevonden. Wees jezelf. Ga mensen niet eindeloos proberen te overtuigen van je verhaal. Verspil je tijd niet aan hen die het niet zien zitten. Zet je zoektocht dan voort naar anderen.”
Europa veroveren
Abushokhedim staat nog aan het begin van zijn carrière, maar zijn plannen zijn ambitieus. ,,Persoonlijk: ik wil officieel Nederlander worden en de Nederlandse taal leren. En als het om Fooditive by 7th Circle gaat: onze producten moeten in elk land in Europa te koop zijn. Het begin is er. We gaan naar Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Maar ik hoop met tien jaar de rest van Europa veroverd te hebben”.
Onze producten zijn gemaakt van gerecycled fruit. We verbruiken geen CO2, dringen die juist terug. We zijn een duurzaam bedrijf. Gezond en uniek, 100 procent natuurlijk en zonder chemicaliën.