Nieuws Horeca
Ondernemer Erben Eshuis krijgt gouden keurmerk met Zwolse stadsbistro
Dat koningin Máxima vandaag de bio-beurs in de Zwolse IJsselhallen opent, is natuurlijk leuk. Maar de aandacht van Erben Eshuis, uitbater van bistro De Stadshoeve in de Zwolse wijk Stadshagen, gaat vooral uit naar wethouder René de Heer. Die overhandigt hem op deze vakbeurs als eerste Overijsselse horecagelegenheid vandaag een gouden EKO-keurmerk, schrijft De Stentor.

Dat betekent dat hij zijn klanten in de bistro tussen de 80 en 100% gecertificeerde biologische producten voorschotelt.
Heeft u lang moeten wachten op dit certificaat?
,,Nou, we zijn nog maar vier maanden geleden begonnen met deze bistro in het nieuwe stadspark in Stadshagen. We hebben ons ten doel gesteld zo veel mogelijk lokaal én biologisch in te kopen. Dat is een enorme zoektocht geworden.''
Lees ook: Deze foodmarketeer draagt vol passie bij aan een gezonde leefstijl
Hoe komt dat?
,,Voor zaken als groenten, vlees en brood lukt het aardig om in Zwolle en directe omgeving in te kopen. Maar koffie en wijn is een ander verhaal. Bij deze producten hebben we wel gekozen voor lokale inkopers en we weten waar de producten vandaan komen en dat de boeren er een goede prijs voor krijgen.''
U zit nu op 80% biologisch. Bij welke producten lukt het níet?
,,Frisdrank. Biologische frisdranken moet je echt leren drinken. Dus we serveren nog gewoon Pepsi, en hebben besloten dat we wat meer tijd nemen om op zoek te gaan naar alternatieven. Kip is ook lastig.''
Maar die kunt u zelf houden op de wijkboerderij.
,,Ja, dat klopt. Daar zijn we ook mee bezig. Maar het probleem is dan dat vlees en eieren niet gecertificeerd zijn. Het voldoet dan niet aan de normen.''
Da's eigenlijk wel vreemd. Eigen producten, waarvan je zeker weet dat ze verantwoord zijn, voldoen dan niet aan het keurmerk.
,,Dat is inderdaad een dilemma. Soms is het duurzamer om iets uit eigen tuin te halen zonder dat het gecertificeerd is, dan wanneer je het honderd kilometer verderop moet halen.''
U steekt veel energie in de biologische producten. Wordt dat gewaardeerd?
,,Ja, klanten zijn verrast door de smaak. Ze zijn enorm positief en komen ervoor terug.''
En nemen dan de hogere prijs voor lief?
,,Wij zijn niet duurder dan een gemiddeld restaurant. We leveren zelf iets in op de marge. En we proberen creatief bezig te zijn en de verspilling te beperken. Onderaan de streep houden we inderdaad wat minder over. Maar winst is voor ons niet een doel op zich.''
'Klanten zijn verrast door de smaak van onze biologische producten'