Nieuws Horeca
Horeca Nederland: 'VVD komt ondernemer in crisis beste tegemoet'
Uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onder al haar leden blijkt dat zij zeer weinig vertrouwen hebben in de overheidsaanpak van de coronacrisis in de horeca. Bijna driekwart van de horecaondernemers vindt dat VVD hun belangen het beste behartigt. In dit artikel verdere opvallende resultaten uit het onderzoek.

VVD, de partij van premier Mark Rutte, pakt de coronazaken het beste aan volgens veel horecaondernemers. Foto: ANP
In het onderzoek is horecaondernemers gevraagd hoeveel vertrouwen zij hebben in het kabinet en de politiek als het gaat om de bestrijding van de coronacrisis. De wijze waarop het kabinet de crisis als geheel aanpakt, wordt door een ruime meerderheid van de horecaondernemers gewaardeerd. Een derde zegt veel vertrouwen te hebben in de manier waarop het kabinet de crisis aanpakt. Slecht 16 procent heeft daar (helemaal) geen vertrouwen in.
Weinig vertrouwen in horeca-aanpak
Wel staat dit algemene vertrouwen wel in schril contrast met het vertrouwen dat horecaondernemers hebben in de wijze waarop het kabinet de crisis in de horeca aanpakt. Slechts één op de acht ondernemers heeft (veel) vertrouwen in de horeca-aanpak van het kabinet. Ruim één derde (34 procent) heeft daar juist (helemaal) geen vertrouwen in. Iets meer dan de helft (53 procent) zit ertussenin en heeft ‘enig’ vertrouwen in het horeca-beleid van het kabinet. Afhankelijk van de vervolgbesluiten van het kabinet kan dit sentiment kantelen.
''Een grote meerderheid ervaart dat het in de dagelijkse praktijk moeilijk is om de maatregelen uit te voeren. Het valt hen echt tegen''
VVD behartigt belangen beste
Ook is horecaondernemers gevraagd aan te geven welke drie partijen de belangen van de horeca het best behartigen. Hier lijkt 46 procent geen antwoord op te kunnen geven. Ondernemers die hier wel ‘zicht’ op hebben, geven aan dat VVD met 74 procent duidelijk het grootste vertrouwen geniet. Forum voor Democratie en PVV worden door respectievelijk 25 procent en 21 procent van de ondernemers genoemd als goede belangenbehartigers voor de horeca.
Problemen bij uitvoering maatregelen
De grote gevolgen voor de branche komen voort uit overheidsmaatregelen en de beperkingen die de horeca zijn opgelegd. Zo ervaart een grote meerderheid (63 procent) dat het in de dagelijkse praktijk moeilijk is om de maatregelen uit te voeren. Het valt hen echt tegen.
Vrij snel na de heropening op 1 juni kreeg KHN al de eerste signalen dat de anderhalve meter regels niet rendabel zijn. Dat wordt door de enquête bevestigt. In de uitvoering van de maatregelen blijkt de beperking van het aantal gasten aan tafel het grootste struikelblok. Maar liefst 80 procent noemt dit als een van de drie voornaamste problemen. Daarnaast noemt meer dan de helft het maximale aantal van 30 gasten binnen en het feit dat gasten zich niet aan de anderhalve meter-maatregel houden als grote problemen.
Lees ook: Horeca Nederland bevestigt: 1 juli maximum aantal gasten naar 100
Het kabinet is volgens KHN nu aan zet om het vertrouwen van de horeca terug te winnen. Het liefst ziet de vereniging dat gebeuren doordat versneld verregaande versoepelingen worden doorgevoerd. Liefst tijdens de persconferentie van morgen waarbij de maatregelen per 1 juli bekend worden gemaakt. Kan of wil het kabinet dat niet, dan zal de horeca volgens KHN financieel ruimhartiger moeten worden gecompenseerd.
Lees ook: Horeca Nederland resoluut: alle gesprekken met kabinet opgeschort