Nieuws Horeca

Pas 2 jaar open en nu al winnaar friettest

Yes. Daar gaan de handen in een high five tegen elkaar. Marco (46) en Ingeborg (42) Poel, eigenaren van het Swolsch Friethuys, hadden al het idee dat zij een meer dan uitstekend frietje bakten. Het nieuws dat zij als eerste zijn geëindigd in de Friettest 2017 is voor hen zowel een uiterst aangename verrassing als een bevestiging. ,,We vermoedden dat wij aan de top zouden meedraaien. Maar het was toch ook wel zo spannend dat we de afgelopen nachten bijna geen oog hebben dichtgedaan.'' Dit schrijft het AD.

Paul Hovius | Foto: Shody Careman 21 april 2017

Friettest 1

In de zesde door deze krant gehouden Friettest wordt de jaren geleden al ingezette opmars van verse friet wederom bevestigd. Op veel plaatsen openen nieuwe zaken hun deuren en het niveau schiet in de breedte eveneens omhoog. Voor de consument is het steeds eenvoudiger een kwalitatief zeer goed frietje te vinden. Illustratief in dat verband: zelfs de nummer 32 scoort nog het eindcijfer 9.

Om in dat veld als eerste, vóór de Ermelosche Frietzaak en Pieperz in Veghel te eindigen, moet je wat in je mars hebben. 'Subliem' is dan ook het jury-oordeel. ,,Lekkerder kan een friet niet smaken.'' Marco Poel: ,,Ik ben arrogant genoeg om te zeggen dat ik weet dat wij goede friet maken. Ik vraag gasten nooit of het heeft gesmaakt, want ik ben er zeker van dat iedereen het lekker vindt.''

Kans

Gepokt en gemazeld in de horeca ziet Marco zijn kans schoon als er begin 2015 op het Grote Kerkplein in Zwolle een pandje vrijkomt. ,,Ik had met mijn grote mond al jarenlang lopen roepen dat ik als eerste in Zwolle een zaak in verse friet wilde beginnen. Toen die kans kwam, aarzelde ik geen seconde.'' Marco is impulsief en extravert, Ingeborg rustig en bedachtzaam. ,,Wij zijn elkaars tegenpolen. Maar het werkt wel.''

Authentieke sfeer

Het interieur van oude pand wordt kaalgeslagen en met minimale middelen vanaf de grond opgebouwd. ,,De lambrisering is afkomstig van banken uit een gesloten kerk in Apeldoorn. De prijsborden vonden we in de garage, ze zijn met een simpel touwtje opgehangen. Van tuingaas maakten we zelf houders voor de frietzakken. Mensen vinden die sfeer authentiek.''

Duurzaam

Ingeborg: ,,Voor mij was belangrijk dat wij, zonder dat nadrukkelijk aan de grote klok te hangen, een duurzaam bedrijf zouden neerzetten. Houten vorkjes, papieren puntzakken, olie wordt gerecycled. Plastic komt in de zaak vrijwel niet voor.''

Wennen

Een zoektocht in aardappelland brengt hen bij groothandel John van der Kroon en het ras Agria met schil. ,,Niet biologisch. Ik ben daar niet zo van.'' Daarna volgt de sprong in het diepe. ,,Zwolle moest wennen aan verse friet. In die beginperiode was het af en toe best even slikken. Was je een hele maandag open geweest en stond er 50 euro op de kassa.''

Assortiment

Langzaam maar zeker komt de loop erin. ,,Buurtbewoners kwamen hun friet halen, maar wilden er ook 'iets' bij. Dat was de aanleiding om het assortiment uit te breiden met kroketten, huisgemaakte frikadellen, eierballen en een Vechtdal gehaktbal.''

Geen timer

Ingeborg ontwikkelt haar 'frietje stoofvlees', Marco legt eer in met de door hem gecreëerde piccalilly. En soms hangt ineens Jonnie Boer van sterrenrestaurant De Librije aan de lijn omdat hij friet voor het personeel wil hebben. Zo groeien de Poelen in hun rol als frietbakker. Leren zij hun inmiddels tien personeelsleden de kunst van het frituren. ,,Wij werken niet met een timer, maar met onze zintuigen. Knijp in een frietje om te voelen hoe hard hij is, luister naar het zingen van de aardappel, kijk hoe de olie zich gedraagt. Heb je dat eenmaal in je vingers dan krijg je een topfrietje.''

Zelf snijden

Elke dag begint met het waar nodig ontpitten, snijden en voorbakken van de aardappelen. Kinderen mogen hun eigen friet snijden. ,,Fantastisch om te zien. Kinderen realiseren zich soms niet meer dat friet van een aardappel wordt gemaakt. Patat is immers iets dat uit een plastic zak uit de diepvries komt. En nu mogen ze zelf aan de slag. Geweldig toch?'' Marco: ,,De zaken gaan goed. Onlangs zijn we gevraagd met een foodtruck op festivals te gaan staan. Dat wordt voor ons een nieuwe weg.''

Uit het hele land

Vorig jaar eindigde het Swolsch Friethuys in de Friettest als derde en daarmee schoten de verkoopcijfers verder omhoog. ,,De mensen komen uit het hele land. Toeristen die een bezoek aan ons combineren met museum De Fundatie, maar ook bouwvakkers die tijdelijk in Zwolle aan het werk zijn of vertegenwoordigers. Iedereen weet je plotseling te vinden.'' De komende tijd wordt het ongetwijfeld druk. ,,Maar er is in het leven meer dan werk. We hebben drie dochters. Wij willen geen kinderen met een sleutel om hun nek. Dan maar iets minder inkomsten.''

Video: vorig jaar was Swolsch Friethuys uit Zwolle op de derde plek geeindigd in AD Friettest.

Ik ben arrogant genoeg om te zeggen dat ik weet dat wij goede friet maken.

Marco Poel, eigenaar