Nieuws Horeca

Rotterdammers treuren om sluiting verswinkel Fresh Food Friends

De sluiting van de verswinkel Fresh Food Friends lijkt het einde van een tijdperk in de Markthal, schrijft het AD.

Marcel Potters | Foto: Jan de Groen 8 juni 2017

Markthal FFF sluiting

Vaste klant Peter Sluijters (57) uit Rotterdam valt haast om van verbazing: Fresh Food Friends in de Markthal dicht? ,,Wát, nee toch'', zegt hij, ,,zondag was ik er nog, heb ik hamburgers besteld. Van wagyuvlees. Het beste vlees ter wereld. In Japan worden die runderen eerst gemasseerd.''

Sinds tweede pinksterdag zijn de luiken dicht, bij de vier units plus een terras tellende onderneming, met gerenommeerde bedrijven als Schmidt Zeevis Rotterdam en Treuren wild en gevogelte aan de basis. Het kloppend hart van de Markthal, waar de combinatie van kwalitatief hoogwaardige versproducten én horeca een garantie op succes moest zijn.

Sluijters: ,,Het was er ook fantastisch. Hier ging ik pas echt uit m'n dak. Tuurlijk, je betaalde wat meer, maar dan nam je gewoon wat minder. At je tenminste écht lekker. Ik heb gezien dat een groepje Japanners twee kilo van dat wagyuvlees kocht. Moesten ze effe 600 euro aftikken.''

De teloorgang van FFF kan onder het kopje 'forse tegenwind' worden bijgeschreven in de annalen van het Rotterdamse gebouw. Inmiddels een hele waslijst van misère en tegenslag, met onlangs nog het faillissement van De Wereld van Smaak, misschien wel het meest ambitieuze project in dit beroemde complex, kortgeleden in Las Vegas gekroond tot 's werelds beste winkelcentrum.

Dieptepunten

De trits plagen die het gebouw aan de Binnenrotte heeft getroffen, omvat grotere en kleinere kwesties. Van lekkages tot brandstichtingen, muizenplagen, juridische procedures, extreme hitte en barre koude, faillissementen, ruzies, stankoverlast, muitende ondernemers, hommeles tussen eigenaar Klépierre en ontwikkelaar Provast en - afgelopen weekend - een instortend systeemplafond in één van de penthouses.

Het verdwijnen van Fresh Food Friends is een voorlopig dieptepunt. Met de buffelende eigenaar Pascal Martens en gemotiveerd personeel leek dit één van de weinige zekerheidjes onder de Hoorn des Overvloeds, de fleurige en fruitige overkapping van de marktvloer. ,,En in het begin was het ook booming'', stelt Rob Treuren, die vlees aan FFF leverde.

Maar met name de versaanbieders hebben het zwaar in de Markthal, getuige de reeks aan afhakers sinds de feestelijke opening door koningin Máxima op 1 oktober 2014. Slagers, bakkers, groenteboeren, bloemenverkopers - véél exploitanten gooiden het bijltje erbij neer. Ook Fresh Food Friends had het zwaar. Treuren: ,,Het ging al vrij snel achteruit. We hebben nog geprobeerd om het tij te keren door andere producten aan te bieden.''

Toeristen

Druk was het zeker, met 8 miljoen bezoekers per jaar, maar er waren meer kijkers dan kopers. ,,Er komen heel veel toeristen. Prachtig, maar die kunnen onze producten niet meenemen naar Venlo of Amsterdam. Mensen willen graag een hapje eten, maar komen géén boodschappen doen. En dat is precies wat de eigenaar zei: we verkopen niets. Maar je bent wél 7 dagen per week open, van 10 tot 8. Dat zijn heel veel uren.''

Nieuw tijdperk

Misschien dat het einde van FFF een nieuw tijdperk inluidt in de Markthal, waar de kokosbollen van Madame Cocos, de Pindakaaswinkel, Momade Cupcakes en - in de nabije toekomst - Het Kroketloket de nieuwe trekkers zijn. Meer hapklare brokken, een aanbod dat beter aansluit op de nog steeds forse toeristenstroom.

De Markthal 2.0. ,,Als Fresh Food Friends zich had willen handhaven, dan zou dat alleen maar kunnen met de helft aan personeelskosten en de helft van het aantal openingsuren'', zegt Tom Rietveld van Schmidt Zeevis. ,,Maar die vrijheid heb je sowieso niet in de Markthal. Ik denk inderdaad dat die pindakaas en kroketten wel lopen. Zo gaat het nu eenmaal, het publiek maakt de dienst uit.''

Kroketten

Oud-FFF-adept Sluijters baalt nog steeds van de sluiting van zijn favoriete kraam - 'Ik kwam er een paar keer per week' - maar zal de Markthal in de toekomst zeker niet mijden. ,,Er zit nog een hele goede kaasboer, je kunt er heerlijke noten kopen en je hebt nog slagerij De Groene Weg. Daar kom ik ook graag.''

En Het Kroketloket, dat op de kop van de marktvloer komt, daar is hij reuze benieuwd naar. ,,Hopelijk hebben ze ook kroketten met garnalen. Dat wordt smullen geblazen. En weet je wat het is: die hordes toeristen kopen geen vlees, maar wél kroketten.''

Over vlees gesproken: hoe zit het met de wagyuburgers die hij bij FFF had besteld? ,,Die zouden dinsdag worden geleverd. Hij zou me een belletje geven. Niks gehoord. Maar ik begrijp nu waarom.''

De Markthal-directie onthoudt zich van commentaar.