Nieuws Horeca

Stream Store van Kaan’s Kaashandel blijkt met 57.000 bezoekers online hit

Kaas bestellen vanuit je luie stoel en via een livestream kijken hoe je bestelling wordt ingepakt: met de eerste Stream Store ter wereld bleek Kaan’s Kaashandel uit Alkmaar goud in handen te hebben. Jan Kaan en zijn zoons beleefde topdrukte en kregen twee keer zoveel bestellingen als normaal.

De Ondernemer 5 oktober 2017

Kaans Kaashandel online hitr

In de afgelopen vijf dagen kwamen bijna 57.000 bezoekers van over de hele wereld in de kaaswinkel van 10 m2. Buiten Nederland bleek de Stream Store met 11.640 unieke bezoekers het meest populair in de Verenigde Staten. Ook in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Canada, Duitsland, Australië en Noorwegen keken mensen live mee. En het bleef niet bij kijken: in de vijf dagen dat Kaan's Stream Store live was, zijn er 513 orders verwerkt. De meeste orders kwamen uit Nederland, gevolg door de VS. De grootste afstand - van winkel tot eindbestemming - werd afgelegd bij een bestelling uit Nieuw-Zeeland.

Amerikanen: alles of niets

"We zijn beroemd in Amerika en hebben de media in China gehaald. Dat het zo internationaal zou gaan, hadden we niet verwacht. Die grote aandacht gaat in de toekomst zeker zijn vruchten afwerpen", vertelt Jan Kaan. "In het begin was het wat onwennig te werken in de Stream Store, maar daarna ging het vanzelf. Op zaterdag heeft iemand zelfs een hele Goudse gekocht.” En Amerikanen? Die bestellen volgens Kaan 'alles of niets'. “Zo hebben we veel orders van vier kilo met alle acht aangeboden soorten kaas naar de VS verscheept.”

Webshop

Kaan en zijn team kregen veel leuke reacties op hun presentatie. "We merkten dat we de vragen op een persoonlijk manier konden behandelen'. We vonden het experiment zo geslaagd dat we gaan kijken hoe we dit in de toekomst in een andere vorm kunnen doen. Ondertussen kan er via de mail nog steeds worden besteld en gaan we binnen enkele weken een webshop openen", zegt een enthousiaste Kaan.

De Stream Store is een initiatief van ABN Amro. De bank wil retailers laten nadenken over hun online aanwezigheid. Henk Hofstede, Sector Banker van ABN Amro noemt het experiment meer dan geslaagd: ‘Mooi om te zien dat een traditionele kaaswinkel er nu een potentiële internationale klantenkring bij heeft gekregen.’

We zijn beroemd in Amerika en hebben de media in China gehaald

Jan Kaan