Nieuws Horeca

Twentsche Foodhall opent in Enschede

Initiatiefnemers Erik Wooldrik en Jarno Bruggeman waren maanden bezig met het ontwikkelen van de plannen voor de eerste foodhal van Twente. Het bedenken van een concept was voor hen geen klus. Elk jaar organiseren ze de Stoer Voer Festivals in Enschede. "De foodhal is voor ons Stoer Voer 2.0", vertelt Wooldrik trots in De Stentor.

LAURA RATERING 31 oktober 2017

Twentsche Foodhal 1

Samen vullen ze elkaar prima aan. Wooldrik komt uit de personeelssector. Bruggeman is sinds 30 jaar werkzaam in de horeca. "Ik denk bijvoorbeeld aan dingen zoals een dubbele vaatwasser. Erik is veel beter in het organiseren van administratieve dingen", aldus Bruggeman.

Personeel en producten uit de streek

Eén onderwerp vonden ze allebei belangrijk: alle producten moeten uit de streek komen en duurzaam zijn. "40 kilometer. Dat is de maximale afstand waar de producten vandaan mogen komen", legt Wooldrik uit. "Ook onze koks komen uit Enschede en omgeving."

Duurzaamheid is niet het enige doel dat de Twentsche Foodhal nastreeft. In de toekomst wil de foodhal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden. In een grote keukenstudio kunnen ze een traject volgen waar ze kennis kunnen maken met een koksopleiding. Daarnaast lopen de deelnemers bij één van de keukens in de hal stage. "Met die ervaring kunnen ze de arbeidsmarkt veel makkelijker op", vertelt Wooldrik. Bruggeman knikt. "We zijn een soort mensenfabriek met veel persoonlijkheid. Dat spreekt onze doelgroep het meest aan", aldus Bruggeman.

'Twente heeft zo'n concept nodig'

De doelgroep van de Twentsche Foodhal bestaat voornamelijk uit studenten en jonge gezinnen met kinderen. Of een hoofdgerecht van ongeveer negen euro voor studenten dan niet te duur is? Wooldrik vindt van niet niet. "Als je op de Oude Markt zit, ben je ook zomaar 30 euro kwijt", zegt hij. "Bij ons eet je niet alleen goed, maar beleef je ook nog eens wat. Bier uit de streek, sushi erbij en achteraf een kommetje vla."

Het idee bij mensen dat Food Truck Festivals en hippe keukens als paddenstoelen uit de grond schieten, kent Wooldrik wel. Toch zegt hij dat Twente zo'n concept nodig heeft. "Vooral jonge mensen letten steeds meer op kwaliteit."

Onderzoek eetgedrag

Wooldrik en Bruggeman hebben zelfs onderzoek gedaan naar het eetgedrag van mensen. "Eerst wilden wij zelfbediening aanbieden. Toch zijn we erachter gekomen dat mensen behoefte hebben aan kelners. Zij nemen vanaf zaterdag de bestellingen op", legt Wooldrik uit.

Voor de opening staat veel op de agenda. "We hebben een vinyl-dj in huis en voor de kinderen is Miljata's LEGO bouwlab aanwezig. Onze koks moeten meteen goed presteren."

Alleen de beste koks

Dat het zeven in plaats van de geplande tien koks zijn geworden, maakt Wooldrik verdrietig. Negen plekken waren toen bezet. Heel spontaan zijn twee deelnemers gestopt. "Ze waren te zenuwachtig. Ze stonden niet 100 procent achter ons concept. Dat gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit", vertelt de organisator. "Nog steeds staat er een aantal koks op onze lijst. Maar we willen alleen het beste."

Vooral jonge mensen letten steeds meer op kwaliteit

Erik Wooldrik