Nieuws Horeca

Van afwashulp tot eigenaar van Crazy Pianos

Hij begon als hulpje in de horeca, nu is Job Wortelboer de eigenaar van Crazy Pianos, de uitgaansgelegenheid op een prestigieuze plek: onder het Kurhaus in Scheveningen. ,,Ik besef ‘t nog niet goed.’’

Theo Teitsma | Foto: Frank Jansen 11 april 2019

Job Wortelboer

Er klinkt getimmer, geboor en overal lopen werklieden. De twee brandweerrode piano’s, hét kenmerk van Crazy Pianos, staan veilig afgedekt met doeken. Twee bars worden afgewerkt en verderop is iemand met de elektriciteit in de weer. Daar tussendoor loopt Job Wortelboer (37). Hij krijgt voortdurend vragen en anders gaat zijn telefoontje wel.

De man die in Spijkenisse kinderspeelparadijs Monkey Town en de springhal Jump XL runde, blijft rustig te midden van alle drukte. ,,Of het lukt dat we volgende week donderdag opengaan? Natuurlijk. Komend weekend gaan we al operationeel draaien. Nog niet met terras, maar met de rest al wel.’’

Facelift

Wortelboer heeft de uitgaansgelegenheid, die van Friesland tot Limburg bekend is, overgekocht van Robin Bravenboer. De horecabaas heeft nog diverse zaken in Barcelona en zegt iemand te hebben gevonden ,,die wel de volledige focus op Crazy Pianos kan hebben''.

Bravenboer kocht in februari vorig jaar de door hem opgezette horecagelegenheid terug omdat hij vond dat de kwaliteit en het concept niet goed meer waren. Hij schakelde het Spaanse architectenbureau El Equipo Creativo in voor een facelift. Met een koffiebar, cocktailbar, zitjes in bijzondere kooien, hoogteverschillen, veel meer licht en lichtere kleuren moet de uitgaansgelegenheid een nieuwe start maken.

Leermeester

,,Ik heb altijd al een grote horeca-onderneming willen hebben en dit was mijn kans’’, zegt Wortelboer. ,,Ik heb al eerder voor Robin gewerkt, werkte als afwashulp bij café Lebbink in Rotterdam en bij Crazy Pianos. Ik was ook bevoorrader, hielp waar het nodig was en werkte me steeds verder op.’’ En nu heeft hij de zaak inclusief verbouwing overgekocht van zijn leermeester, zoals hij Bravenboer omschrijft.

,,Eigenlijk besef ik het nog niet. Als we straks draaien gaat dat komen. Ik wil er echt iets moois van maken. Als mensen komen moeten ze niet minutenlang in een menukaart turen. Ik wil dat onze mensen vragen: waar heb je trek in en dat wij dat dan serveren. En dat ze vermaakt worden met live-entertainment.’’

Weer bruisen

Een zaak uitbaten onder het Kurhaus is niet niks. ,,Dit is de Champions League van het ondernemen'', vindt Wortelboer. ,,Hier komt beroemd Nederland. De laatste jaren wat minder, maar ik wil dat het van ’s morgens tot ’s avonds weer gaat bruisen.’’

,,Ik hoop de mensen weer binnen te halen'', vervolgt hij. ,,Ik heb Monkey Town en Jump XL verkocht. Door de steeds warmere zomers zag ik dat er steeds minder mensen kwamen. En dat zet zich door. Voor Crazy Pianos is zo’n goede zomer met veel mensen op de boulevard alleen maar fijn.’’

Dit is de Champions League van het ondernemen

Job Wortelboer, horeca-ondernemer