Nieuws Actueel
Hudson's Bay is V&D 2.0
Kenners weten het zeker: Hudson's Bay Company komt naar Nederland en gaat het winkellandschap opschudden. Of ze nu wel of niet in de panden van V&D gaan zitten. Waar warenhuizen overal onder druk staan, geloven de Canadezen er juist in.

Waarom Hudson's Bay Company de race om V&D wel moet gaan winnen? Omdat de Canadezen zo ongeveer alles beter doen dan het oubollige Vroom & Dreesmann. Als er één bedrijf is dat weet hoe je van een warenhuis een succes maakt, is het Hudson's Bay en zijn topman Richard Baker, schrijft het AD.
Zo heeft hij een broertje dood aan een grote hoeveelheid huismerken zoals bij V&D. Want: "Voor basisartikelen komen klanten niet naar een warenhuis." Zelf gelooft Baker juist in internationaal populaire merken. In Amerika en Canada liggen ze in overvloed bij Hudson's warenhuizen HBC, Lord & Taylor, Gilt, luxe warenhuis Saks Fifth Avenue en outletformule Saks OFF 5th.
KaufhofWat is Hudson's allemaal van plan in Nederland en wat kunnen shoppers verwachten? Een blik bij onze ooster- en zuiderburen, leert meer. Afgelopen juni betaalde HBC liefst 2,8 miljard euro voor Kaufhof, zeg maar het Duitse V&D, en het Belgische warenhuis Galeria Inno.
Inmiddels is duidelijk dat Kaufhof compleet op de schop gaat en dat Hudson's Amerikaanse formules hierheen komen. In Nederland denkt Hudson's vooral aan de formule van Saks OFF 5th. "Outlets als Batavia Stad zijn succesvol, maar zitten nog niet in de binnensteden", weet Rupert Parker Brady van Retaildenkers. Hudson's gaat dat veranderen. "Saks OFF 5th biedt luxe merken voor een mooie prijs."
HBC hoopt verder Galeria Inno in ons land uit te rollen, vertellen grote verhuurders die met HBC in gesprek zijn. Ook wat betreft het assortiment gaat er veel veranderen ten opzichte van V&D. Het belangrijkste: flinke uitbreiding van kleding, beauty, schoenen en handtassen.
Meer personeelEn voor Nederland interessant: waar V&D medewerkers ontslaat, gelooft Hudson's juist heilig in méér personeel. De klant moet meer service, entertainment en beleving krijgen. Anders stapt hij - of beter: zij - niet naar binnen. In Bakers woorden: "Alles wat meerwaarde heeft boven online zorgt voor succes."
Wat Hudson's Bay ook veel beter doet: internet gebruiken. In alle winkels kan het gedrag van de klant worden gevolgd via hun smartphones. Mobiele apps, social media: Hudson's benut alle online-mogelijkheden maximaal.
"In Nederland denken de meeste retailers bij internet alleen aan de webshop", schampert retaildeskundige Paul Moers. "Voor Hudson's is het de basis. Daardoor weten ze veel meer over klantgedrag en wat het ideale assortiment is."
Conservatief gemanagedAl met al is Hudson's Bay in alles moderner en verder dan V&D en andere Europese warenhuizen. Topman Baker is vol zelfvertrouwen, hij wil Europa veroveren. "We kopen een zaak met bijzonder weinig nadelen en ontzettend veel potentieel voor groei en expansie", stelde hij na het aankopen van Kaufhof. "De warenhuizen zijn gewoon zeer conservatief gemanaged, zonder enig risico te nemen." Baker zou het net zo goed over V&D en topman John van der Ent gezegd kunnen hebben.
Inmiddels praat Hudson al ruim een maand met grote verhuurders en lijken de kansen alleen maar toe te nemen. De Canadezen hebben naar verluidt belangstelling voor zo'n dertig panden, maar zouden op termijn aan zelfs zestig locaties denken.
Nauwelijks ervaringWinkeldeskundigen hopen dat de nieuwkomer de race wint. In CoolCat-eigenaar Kahn zien ze niet al te veel. "Hij is een succesvolle ondernemer, maar heeft nauwelijks ervaring met warenhuizen", stelt Cor Molenaar. Bovendien heeft het winkellandschap dringend een nieuwe impuls nodig. "Een exotisch concept is precies wat de leegrakende winkelstraten in de binnensteden nodig hebben", denkt Parker Brady.
Als Hudson's komt, zal dat het winkellandschap compleet op zijn kop zetten, zo voorspelt retailexpert Paul Moers. "HEMA en De Bijenkorf moeten zich zorgen gaan maken."