Actueel

Hudson's Bay opent vandaag deuren in Zwolle

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Trots, dat is wat Jeroen Christenhusz dinsdagochtend uitstraalt. 'Zijn' oude V&D in de binnenstad van Zwolle opent eindelijk weer de deuren, zij het onder een nieuwe vlag.

Het inwendige van het massieve winkelpand is nog een geheim, de ramen zijn nagenoeg helemaal afgeplakt voor het nieuwsgierige publiek. ,,Het cadeautje wordt morgen uitgepakt.'' Er is één plekje waar voorbijgangers naar binnen kunnen glure. Die is populair bij het winkelend publiek.

Lees ook: Hudson's Bay vs. Bijenkorf: de verschillen en de overeenkomsten

Lees verder onder de advertentie

Verdiepingen

Maar liefst vier verdiepingen vult Hudson's Bay in Zwolle. Helemaal onderin zit alles voor de mannen, inclusief kleding, reis- en sportartikelen. Op de begane grond zijn de cosmetica, accessoires, sieraden en schoenen te vinden. Een verdieping met vrouwenkleding en helemaal bovenin beddengoed, servies en keukenapparaten maken het af.

,,Het is echt een ander marktgebied dan de V&D'', zegt Christenhusz. En hij kan het weten als jarenlang bedrijfsleider van de Zwolse V&D. Zijn gezicht zal een van de weinig vertrouwde onderdelen zijn voor het publiek, samen met de La Place op de bovenste verdieping en de buitenkant die - ondanks een verzoek van de architecten - niet wit geverfd mocht worden van de gemeente.

Neutraal

Van binnen is het hele gebouw gestript, vertelt Christenhusz terwijl hij rond leidt. ,,Alleen de betonnen vloer en de pilaren bleven over. De winkel heeft nu een neutrale uitstraling, zodat de producten beter uitkomen.''

Lees verder onder de advertentie

Als de manager de inrichting verder toelicht, vallen de woorden 'premium', 'luxe' en 'beleving' vaak. Dat gevoel van luxe wil het Canadese bedrijf in alles doorvoeren. Zo kan de klant desgewenst een personal assistent inhuren tijdens het shoppen.

Bij het binnenstappen van het pand springen de logo's van de grote merken meteen in het oog: Calvin Klein, Armani, Karl Lagerfeld. Op de onderste treden van de merkenladder zet het warenhuis in op merken als Converse, Topshop en Adidas.

Schoenen

Door het hele pand zijn klusjesmannen her en der nog hard aan het werk zodat op de openingsdag - woensdag - alles spic en span is. Op de schoenenafdeling, de eyecatcher op de begane grond - volgens Christenhusz bedoeld om winkelende vrouwen te verleiden - staat Nantie Kumsri (28) achter de kassa.

Lees verder onder de advertentie

De Groningse wilde heel graag bij het Canadese warenhuis aan de slag na haar opleiding detailhandel. Eerder werkte ze bij de Bijenkorf, nu mag ze hier de scepter zwaaien over de schoenenafdeling. ,,Het lijkt een stuk meer op de Bijenkorf dan op de V&D, ja. Het is exclusiever. We hebben hier schoenenmerken die je nergens anders in Zwolle hebt. Lagerfeld, en Kendall en Kylie. Ja, ik ben er heel blij mee.''

Jong

Hudson's Bay vroeg om 'millennial-minded' personeel en dat is terug te zien in de zaak.

Er lopen veel jonge mensen, druk met het nog een keer nalopen van alle rekken voordat woensdag het publiek binnenstroomt. Maar hoe jong ook het personeel, de inkoop van kleding en accessoires is in Zwolle wel wat klassieker dan in andere filialen, zegt Christenhusz. ,,Per locatie schatten we in wat past. In Zwolle is dat dus iets klassieker. We blijven dat monitoren, zodat we het aanbod kunnen aanpassen aan de vraag in Zwolle.''

Lees verder onder de advertentie

Hudson's Bay opent vandaag om 11.00 uur de deuren.

Het is echt een ander marktgebied dan de V&D

Jeroen Christenhusz, Hudson's Bay