Nieuws Actueel

Hudson's Bay valt voor geurkaars van Zwolse Anne-Floor Sinnige

Geurkaarsen, die kun je overal voor een prikkie kopen.Toch? Niet helemaal, want volgens ontwerpster Anne-Floor is de ene geurkaars de andere niet. De Zwolse maakt haar kaarsen heel persoonlijk schrijft de Stentor.

OLGER KOOPMAN | Foto: Pedro Sluiter 31 augustus 2017

Geurkaarsen zwolle pedrosluiter kopie

Geurkaarsen van topkwaliteit, een mooie verpakking en een goed verhaal. Een product hoeft niet super ingewikkeld te zijn om succes te hebben. Dat ondervond Anne-Floor Sinnige (35) uit Zwolle. Hudson's Bay viel als een blok voor haar concept 'Moments of light' en wist niet hoe snel ze het op moest nemen in haar assortiment.

Met een blik van herkenning kijkt Anne-Floor Sinnige om zich heen op het terras in hartje Zwolle. Ze woont al twaalf jaar in Amsterdam, maar Zwolle voelt nog altijd als thuiskomen. ,,Ach ja, de bruisweken", zegt ze terwijl kakelverse studenten in opvallende shirts voorbij marcheren. ,,Doet me denken aan mijn eigen studententijd. Het gevoel dat de hele wereld nog voor je open ligt."

Dat haar weg haar via Groningen, Amsterdam, Thailand en Berlijn weer terug zou voeren naar haar geboortestad Zwolle, had ze nooit kunnen bedenken. ,,Maar ik ben er supertrots op dat mijn geurkaarsenlijn Moments of light straks bij de Hudson's Bay ligt."

Hoe heb je dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen?

,,Tja, dat ging eigenlijk van een leien dakje. Om mijn kaarsen aan de man te brengen ga ik regelmatig naar retailbeurzen. Een tijdje terug in Berlijn toonden twee vertegenwoordigers van Hudson's Bay interesse. Ik gaf m'n kaartje, maar verwachtte er weinig van, totdat twee weken later bij een beurs in Nederland opnieuw twee dames op me afkwamen. Of ik een keertje koffie met hen wilde drinken. Een paar weken later was het al geregeld en had ik eerste een order van 400 stuks op zak. De lijn wordt in alle Hudson's Bays verkocht. Als kers op de taart mocht ik ook een bijdrage leveren aan hun serie Limited Edition."

Geurkaarsen, hoe kom je erop...

,,Ja bijzonder hè? Ik kom uit een kappersfamilie. Mijn ouders hebben nog steeds een kapperszaak in Heino, dus ik heb wel iets met geuren. Maar mijn studie in Groningen was een totaal andere richting: business en marketing. In die branche heb ik ook gewerkt in Amsterdam. Maar ik had altijd het gevoel dat ik iets miste. Drie jaar geleden kwam alles opeens samen. Tijdens een bruiloft in Thailand lieten we wenslampionnen op. De sfeer werd opeens zo intens, toen iedereen z'n diepste wensen los liet. Heel bijzonder. Niet lang daarna kreeg ik een boek over kaarsen maken en rijpte het idee om dat te combineren. En toen ik me inschreef voor een starterswedstrijd van tijdschrift Marie Claire ging het opeens hard. Ik moest daarvoor een businessplan schrijven en crowdfunding doen. Ik haalde de finale en kon vervolgens met de Marie Claire onder mijn arm langs de verschillende winkelketens. Inmiddels is Moments te koop op 150 adressen in Nederland, België en Duitsland, waaronder de Loft in Zwolle."

Wat is er zo bijzonder aan jouw kaarsen? Die dingen koop je toch ook voor een paar euro bij de Action!

,,Jij hebt er niet zo veel mee hè? Dat kan. Maar je hebt geurkaarsen en geurkaarsen. De kwaliteit van de was varieert sterk, net als die van het parfum. Maar in mijn geval gaat het ook vooral om de combinatie tussen het product en het idee. Moments of light is een soort wenslampion in de vorm van een kaars. Een gift. Mooi verpakt en met een toepasselijk gedicht er op. Uitgangspunt is een belangrijk moment in mijn leven. Voorbeeldje? Moments of fuck it! Als je - zoals ik - een bedrijfje begint, moet je op een gegeven moment alles loslaten, 'fuck it' zeggen, en er vol voor gaan. Niet denken maar doen, geen ruimte voor wat, maar, als, toen. Vertrouw op je gevoel, ga het avontuur aan. Op dezelfde manier zijn er moments of fire, gratitude, silence, etc."

Waar gaat dit verhaal eindigen?

,,Pfoe, geen idee, maar het groeit wel. Inmiddels bestaat mijn lijn niet alleen maar uit kaarsen, maar ook uit badproducten, lucifers en 'poemcards'. Het idee dat mijn product iemand blij maakt, ondersteuning biedt of troost geeft, geeft mij ontzettend veel voldoening."

Je hebt geurkaarsen en geurkaarsen. De kwaliteit van de was varieert sterk, net als die van het parfum

Anne-Floor, Ontwerpster