Nieuws Actueel

Hudson's Bay: 'Wij doen in níks aan V&D denken'

Richard Baker en Jerry Storch hebben de verslaggevers van het AD meegetroond naar het Rokin in Amsterdam, waar over ruim een jaar het eerste Hudson's Bay-filiaal buiten Noord-Amerika zal openen. Voorzichtig beklimmen de topmannen de trappen van het betonnen karkas. Op de hoogste, vijfde, verdieping worden we beloond met een magnifiek uitzicht over hartje Amsterdam en een borrel met enkele vastgoedjongens. "What a view!" vergaapt Storch zich. "Dit zou een ideale plek voor ons restaurant zijn. Of voor de schoenenafdeling."

David Bremmer en Annemieke van Dongen 14 juni 2016

Richard Baker Jerry Storch Hudsons Bay 1065

Baker, de grote man achter de pijlsnelle groei van Hudson's Bay Company (HBC), en Storch, zijn bestuursvoorzitter en rechterhand, waren het afgelopen jaar talloze malen in Nederland om te onderzoeken of de Canadezen Nederland wel moeten veroveren.

BanenHet antwoord luidt volmondig ja: de Canadezen starten vanaf zomer 2017 met twintig warenhuizen. In Amsterdam, Tilburg en Breda, en waarschijnlijk ook in steden als Leiden, Den Haag en Utrecht. De winkels zorgen voor 2.500 nieuwe retailbanen en 2.500 tijdelijke banen in de bouw. Samen met huurbazen investeert HBC 300 miljoen in de geplaagde Nederlandse winkelcentra.

In een exclusief gesprek met het AD doen Baker en Storch hun aanvalsplan uit de doeken. Decor is het vijfsterrenhotel The Grand, waar het personeel voor de ingang de Canadese Maple Leaf heeft gehesen. Het mag duidelijk zijn: de warenhuisketen wil uitstralen dat alleen het beste goed genoeg is.

Wat kan de Nederlandse shopper verwachten?Storch: "Luxueuze warenhuizen met mondiaal geliefde merken als Tommy Hilfiger, Diesel, Ralph Lauren. En véél service."

Baker: "Je komt binnen, iemand ontfermt zich over je. We zorgen dat je een topervaring hebt. Op zich niet bijzonder, elke ontwikkelde economie ter wereld heeft zo'n warenhuis. Nederland nog niet. Dat gaan wij herstellen."

Lukt het met de onderhandelingen met huurbazen?Baker: "We boeken goede vooruitgang en denken dat we die twintig winkels gaan halen in twee jaar."

Storch: "We zijn druk bezig met het uitbreiden van ons Nederlandse managementteam."

U opent zowel filialen van Hudson's Bay als outletformule Saks OFF 5TH.Storch: "Beide bieden topmode voor een aantrekkelijke prijs. Maar Hudson's is een echt warenhuis. Als je een jurk leuk vindt, is die er in alle kleuren en maten."

Baker: "Bij Saks OFF 5TH moet je geluk hebben dat ie er in jouw maat is. Die klant is ook jonger, in de VS en Canada zijn het de millenials."

U had ook V&D kunnen overnemen en ombouwen.Baker: "We hebben dat overwogen..."

Storch: "...maar concludeerden vrijwel meteen dat dat niks voor ons is."

Hoezo?Baker: "We bestudeerden hun boeken en maakten een tour door talloze V&D's. It was not a business we could fix."

Wat deugde niet aan V&D?Baker: "Waar moet ik beginnen... Ze hadden te veel huismerken en geen global brands, die juist iedereen wil."

Storch: "Ze bieden geen luxe, er was geen service, geen faciliteiten. De panden waren in slechte staat. Er is lang niet in geïnvesteerd..."

De naam V&D heeft wel 100 procent naamsbekendheid.Storch: "Wat V&D was, heeft niets te maken met wat wij doen. Helemaal niets, behalve dat we in veel van hun panden gaan zitten. Dit gaat er zovéél beter uitzien."

Een groep ondernemers heeft net de naam V&D gekocht. Ze gaan er een webshop van maken."Met alleen online is het heel moeilijk om te slagen. Wij geloven in omni-channel."

Het Nederlandse winkellandschap is 'oersaai' zeiden jullie in Canadese kranten.Storch: "Je hebt de Bijenkorf..."

Baker: "Maar wat zit daaronder? HEMA, H&M en discounters als Primark. Dan ben je er wel."

Komen er La Place-restaurants in uw warenhuizen?Baker: "We voeren goede gesprekken met Jumbo."

Storch: "We zijn fan van La Place en hebben veel bij hen gegeten tijdens onze tours door Nederland."

Waarom is er dan nog geen contract met Jumbo getekend?Baker: "Ik denk dat we eruit gaan komen met La Place. Ze moeten hun formule aanpassen, zodat die past bij onze winkels."

Wordt het luxer? Krijgen we een oesterbar of sushi?Baker: "Onze klant is primair de huisvrouw die werkt, maar ook voor haar kinderen zorgt."

Storch: "Ze neemt de kinderwagen mee en heeft halverwege de dag geen behoefte aan oesters in Breda of Utrecht."

Het Amsterdamse filiaal wordt de eerste Hudson's Bay buiten Noord-Amerika.Storch: "Mooi hè? Nederlanders houden van Canada, merkten we. Onze soldaten hebben grote delen van jullie land bevrijd, jullie koningin Juliana kreeg er tijdens de oorlog een baby, er is zelfs een Hollandse tulp naar HBC vernoemd."

Dat opengaan duurt wel dik een jaar. Waarom zo lang?Baker: "De panden moeten volledig omgebouwd worden."

Storch: "We strippen ze tot soms slechts de huls overblijft. Alles moet luxe uitademen."

Baker: "Nogmaals: dit mag in niets aan V&D doen terugdenken. Anders is het onmogelijk de dramatic newness te realiseren die we naar de markt willen brengen."

In hoeverre krijgen de warenhuizen een Nederlandse touch?

Storch: "We passen ze aan aan jullie levensstijl, de mensen zijn een stuk langer hier. Er zullen ook Nederlandse merken te koop zijn. We starten vanaf nul, met alle best practices die er op de wereld zijn."

Baker: "Ik vraag me af of dit ooit elders is gedaan. Twintig compleet nieuwe warenhuizen."

Dat gevoel van opwinding etaleren de topmannen later op de avond eveneens op een luxe cocktailparty. Het feestje aan de Keizersgracht is bedoeld voor zo'n driehonderd leveranciers uit binnen- en buitenland, die de Nederlandse winkels mogen gaan bevoorraden. Als het feest op stoom is, springt Baker op het podium voor een korte speech. Hij vertelt hoe fantastisch zijn kinderen, die hij heeft meegenomen, het vinden in Amsterdam. "We zijn ontzettend trots en enthousiast dat we naar Nederland komen. Onze winkels gaan fantastisch worden."

U bent zeer zelfverzekerd, maar overal hebben warenhuizen het moeilijk. Waarom slaagt Hudson's Bay?Storch: "We bezitten nu 470 warenhuizen in Amerika en Europa. We hebben geleerd: klanten houden van geweldige warenhuizen. Ze haten slechte warenhuizen."

Baker: "In Canada zei ook iedereen: warenhuizen zijn op hun retour, mensen kopen online."

Storch: "Maar we verbeterden onze formules en onze service en zijn nu het succesvolste warenhuis ter wereld."

Gerelateerde artikelen:Dit is het geheim achter Hudson's BayZwolse Hudson's Bay het walhalla voor cosmeticafanatenHudson's Bay: zuurstof voor de winkelstraatHudson's Bay opent 20 winkels in NederlandActuele lijst: in deze steden komt Hudson's Bay