Lees ook: Zwolse Hudson's Bay het walhalla voor cosmeticafanatenHudson's Bay opent 20 winkels in NederlandIn welke steden komt Hudson's Bay?
De geruchten gaan al maanden, maar nu is het dan officieel. Hudson's Bay Company (HBC) komt naar Nederland. De Canadezen zaten op het vinkentouw sinds duidelijk werd dat V&D in nood verkeerde.
De afgelopen maanden overlegde Hudson's druk met huurbazen van V&D zoals IEF Capital en Syntrus Achmea. Met resultaat: HBC gaat 20 vestigingen beginnen. Vooral outletformule Saks OFF 5TH moet het gaan doen, maar ook worden enkele luxe warenhuizen onder de eigen naam Hudson's Bay geopend. De eerste vestiging opent volgend jaar augustus in Amsterdam. Dat doet HBC in een totaal nieuwe accommodatie op het Rokin.
Voormalige V&D's De andere vestigingen komen vrijwel allemaal in voormalige V&D's in Almere, Amstelveen, Breda, Den Haag, Enschede, Haarlem, Leiden, Rotterdam, Utrecht en Zwolle. Een tiental andere locaties maakt HBC in juni bekend. ,,Ga ervan uit dat wij voor alle grote binnensteden belangstelling hebben," zegt Edo Beukema, die de Nederlandse expansie van HBC leidt.
2500 banenHudson's Bay, met startjaar 1670 het oudste bedrijf van Noord-Amerika, belooft 2500 nieuwe banen plús 2500 tijdelijke bouwjobs vanwege het ombouwen van filialen. In totaal investeert HBC 300 miljoen euro, samen met huurbazen. Met de prestigieuze locatie op het Rokin, gelegen op een steenworp van de Bijenkorf, geeft HBC zijn visitekaartje af.
Dat het menens is, blijkt uit het feit dat grootaandeelhouder Richard Baker de plannen kwam toelichten. Vijfsterrenhotel The Grand diende als passend decor.
ZuurstofAl met al bieden de Canadezen de geplaagde detailhandel - onder meer V&D, Dixons, Paradigit, Invito, Manfield en Perry Sport gingen op de fles - de broodnodige zuurstof. 25.000 werknemers verloren hun baan, 8000 bij V&D.
Vraag is of Hudson's Bay - dat vorig jaar in Duitsland al 3 miljard euro neertelde voor warenhuis Kaufhof en Belgische evenknie Galeria Inno - wél een succesvol warenhuis neerzet. Retaildeskundigen stellen dat er absoluut ruimte is voor een nieuw concept, maar zijn verdeeld. ,,Hun warenhuizen staan er niet om bekend dat ze zo sprankelend zijn,'' zegt merkendeskundige Sabien Duetz. ,,Het mode- niveau is lager; Amerikanen hebben een conservatievere smaak. Nederlanders willen weliswaar kleding die ze op de fiets kunnen dragen, maar het moet wel onderscheidend zijn. Smart casual.''
Juiste merkenAlles valt of staat met de juiste merken, beaamt Jan Kessels, oud-directeur van V&D, de Bijenkorf en de HEMA. ,,In Amerika populaire merken zijn hier niet allemaal bekend.''
Kessels is optimistisch: ,,De formule van V&D was uitgewerkt, maar warenhuizen zijn absoluut niet ten dode opgeschreven. In de grote steden zijn ze een anker. Mensen beginnen of eindigen er hun dagje uit.''
Slimme zetHudson's Bay positioneert zich boven V&D, maar onder de Bijenkorf. Een slimme zet, zegt de oud-directeur. ,,Aan de onderkant is felle concurrentie op prijs. Dankzij hun enorme volumes kunnen ketens als H&M, Zara en Primark met lage marges werken. Maar er is ook nog altijd een grote groep die bereid is dieper in de buidel te tasten voor dure merken; zie de Bijenkorf.''
ConcurrentieDe Bijenkorf zal met name de concurrentie van HBC's outletketen Saks OFF 5TH gaan voelen, verwacht marketeer Paul Moers. ,,Die winkels verkopen heel hoogwaardige merken, denk aan Hugo Boss, Calvin Klein, Karl Lagerfeld, Burberry en Jimmy Choo, maar dan de oudere collecties tegen forse korting. Dan nog zijn ze duur, maar toch interessant voor mensen die zichzelf eens willen verwennen. En die zijn er genoeg: outletcentra als Bataviastad zijn niet voor niets een succes. Hudson's Bay brengt de outlet naar de binnensteden.'