Nieuws Ict

Zo verdien je meer met je mobiele website

De consument is helemaal 'mobile ready' en appt, facebookt en bestelt er met de smartphone op los. Maar veel bedrijven verzuimen daarop in te spelen met een goede mobiele website. Een interview met Brechtje de Leij, die onlangs het boek Mobiele Eenheid publiceerde, met tips om je mobiele omzet te verhogen. De Leij werkt als product manager bij Marktplaats/eBay.

Bram de Vrind 22 maart 2017

Brechtje de leij mobiele eenheid 1

De Leij was als mobile strategist verbonden aan NU.nl en deed projecten voor Jumbo en ABN Amro. Ze is sinds vorig jaar werkzaam bij Marktplaats. “Alle groei in internetgebruik komt tegenwoordig uit mobiel. De ondernemer die zijn mobiele platformen niet goed inricht, mist de volledige groeimarkt.”

Wat zijn de grootste misvattingen onder mkb’ers over mobiele websites?

“Mkb’ers zijn een beetje blijven hangen in credo’s van vijf of tien jaar geleden. ‘Een mobiele site is alleen voor onderweg en kan een uitgeklede versie van mijn desktoppagina bevatten’. En: ‘De mobiele site is voor branding en oriëntatie, maar niet geschikt voor advertenties en directe verkoop’.”

“Het tegendeel blijkt. De klant appt en bestelt zich suf op mobiel. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels 75 procent van al het online bezoek via smartphones verloopt, tegen 57 procent in 2014.”

“Maar je moet je website wel mobile friendly maken. Als bij webshops het mobiele betalen makkelijk gaat, zoals bij Uber of Bol.com, dan blijkt het een heel goed verkoopkanaal. Dat geldt voor advertising ook. Facebook haalt 80 procent van alle advertentie-inkomsten uit mobiel.”

Moeten ondernemers hun website mobile first laten ontwerpen?

“Ja. Vroeger had de ondernemer een fysieke etalage in de winkelstraat, later werd de desktopwebsite de etalage en nu is je etalage het schermpje van je mobiel. Want dat is het punt waar je klanten anno 2017 binnenkomen.”

Hoe ziet een goede mobiele website eruit?

“Klanten willen een website die direct de essentie van je product of dienst weergeeft. Als ze op je pagina niet snel vinden wat ze zoeken, zijn ze weg gemultitaskt naar de Whatsapp-groep van de hockey van de kinderen.”

“Zorg dus voor een intuïtieve en gebruiksvriendelijke website. Laat irritante toeters en bellen weg die het laden van je pagina vertragen en zorg ervoor dat een cookiemelding niet het hele scherm beslaat. Heb je een webwinkel dan is eenvoudig mobiel betalen belangrijk."

Wanneer moet de mkb'er kiezen voor een app en wanneer volstaat een mobile friendly website?

“Ik zou mkb’ers bijna nooit aanraden om een app te bouwen. In Nederland downloadt bijna niemand meer apps. Bovendien wordt 80 procent van de apps binnen drie maanden verwijderd. Het is heel moeilijk om een plekje te veroveren tussen de 24 apps die Nederlanders gemiddeld op hun telefoon hebben staan. De investeringen voor ontwikkeling en onderhoud zijn bovendien erg hoog. Daarbij wordt het web steeds slimmer, en kan het steeds meer functionaliteit bieden die vroeger alleen in een app kon. Denk aan offline werken en het versturen van push-berichten.”

Hoe maak je de stap van goede website naar extra omzet?

“Als je je mobiele website goed inricht dan zul je merken dat hij omzet gaat genereren. Je bedient er namelijk de enorme groep mee van 75 procent van de Nederlanders die online is met zijn smartphone. Als je website tot een belabberde ervaring leidt, dan gaat je klant naar de concurrent die zijn mobiele website wel op orde heeft.”

Je sleepte met de nieuwe app voor supermarkt Jumbo de prijs voor Best Dutch Supermarket App in de wacht. Wat is het geheim van deze app?

“Jumbo heeft een formule met '7 zekerheden voor meer dan tevreden winkelen’. We hebben bij mobile agency Icemobile die offline waarden proberen te vertalen naar digitaal. Vlot winkelen betekent in de app bijvoorbeeld dat je met super weinig stappen boodschappen moet kunnen bestellen. Service met ’n glimlach komt in de app naar voren met een uitgebreide klantenservice.”

In hoeverre neemt bij Marktplaats online handelen via mobiel een vlucht?

“Bij Marktplaats komt alle groei in bezoekersaantallen van mobiel. Inmiddels verloopt bij ons 62 procent van al het verkeer via de smartphone, en 15 procent via tablet."

Voor welke uitdagingen zie je jezelf bij Marktplaats gesteld?

“Marktplaats is begonnen in de tijd dat internet anoniem was. Anoniem adverteren wordt nog steeds door klanten gewaardeerd. Aan de andere kant zien we ook dat gebruikers het prettig vinden om te handelen met gelijkgestemden. Zoals mensen in je buurt of met dezelfde hobby’s. In de surfgroep op Facebook worden ook surfplanken te koop aangeboden.”

“De uitdaging van Marktplaats is het anonieme handelen te bewaren, maar toch tegemoet te komen aan de consument. Personalisatie, maar dan ‘op zijn Marktplaats’.”

Brechtje de leij mobiele eenheid 2

Wat is de belangrijkste trend waarmee de mkb'er te maken krijgt?

“Internet of things, de ontwikkeling waarbij apparaten in en rond je huis worden verbonden met internet. Ik heb bijvoorbeeld thuis Google Home. Supermakkelijk Netflix aanzetten! Ik zeg gewoon: ‘Google, play Sherlock on tv’ en dan springt de tv aan met de laatste aflevering uit die serie. En ik kan hem alles vragen. Tijdens het eten vroegen we ons af hoeveel mensen zijn er op de wereld. Dan kun je dat gewoon vragen zonder allerlei schermen erbij te pakken.”

“Dat wordt een uitdaging voor ondernemers. Als straks de melk op is, vraag ik Google Home een nieuw pak te bestellen, en dan maakt mijn connected home voor mij de keuze. Dus je moet als mkb'er met partnerships gaan aansluiten op die devices.”

Welke nieuwkomer gaat floppen; wat wordt de Google Glass van 2020?

“Virtual reality wordt echt gehypet. Een VR-bril is een leuke gimmick waarmee je congresbezoekers het idee kunt geven dat ze in een achtbaan zitten, oké. Maar ik zie geen businesscases.”

“Het probleem: VR sluit niet aan op de menselijke intuïtie. Een bril die ons afschermt van onze omgeving, met een ervaring die we niet met anderen kunnen delen, is tegennatuurlijk.”

“Kijk maar naar Google Glass. Een extra schermpje op een bril waarop tijdens gesprekken foto’s kon maken en informatie oproepen, wekte argwaan. Mijn kinderen hebben de VR bril een paar keer geprobeerd, maar hij ligt nu onze abanded tech box met gadgets die we nooit meer gebruiken.”

Facts & figures

  • Het grootste deel van de Nederlandse bevolking maakt gebruik van mobiel: 86% van alle mensen heeft een smartphone.
  • Een groot deel van het Nederlandse internetbezoek is mobiel: 88% van de Nederlanders surft via zijn mobiele telefoon, waarmee Nederland tot de Europese top van gebruikers van mobiel internet hoort.
  • Het aantal uren dat we online zijn via mobiel is sterk toegenomen de afgelopen jaren. Van 29 uur per maand in 2014, naar 40 uur per maand in 2016.
  • Kwaliteitskeurmerk Thuiswinkel Waarborg verwacht dat in 2018 zo’n 49% van alle aankopen via mobiele apparaten zal plaatsvinden.
  • 2015 was het omslagpunt voor Google: voor het eerst werden er meer zoekopdrachten uitgevoerd via mobiele apparaten dan via desktop­computers.
    Bron: Mobiele Eenheid - Brechtje de Leij

Als je klanten niet snel bedient, zijn ze zo weg gemultitaskt naar de Whatsapp-groep van de hockey van de kinderen

Brechtje de Leij, mobile strategist