Nieuws Actueel

Iedereen komt, maar niemand koopt

Van architectonisch paradepaardje tot zorgenkind met een bleke toekomst. Ruim twee jaar na de opening kampt de Rotterdamse Markthal met leegstand en conflicten, meldt het AD. Het kan de meeste bezoekers niks schelen: ,,Ontzettend gezellig hier.''

Annnemart van Rhee | Foto: Marco de Swart 30 januari 2017

Toeristen Markthal12

Ze komen rechtstreeks van Schiphol. De Taiwanese vriendinnen Jo (22) en Ann (23) - beiden architectuurstudent - parkeren hun rolkoffer naast een van de kaaskramen in de Markthal.

De selfiestick komt uit de tas. Een kiekje met Edammer bollen, een panoramafoto van de kleurrijke binnengevel en een zelfportret voor bakken vol mediterrane mezze. Nog even rondstruinen, zonder iets te kopen, en missie volbracht. Op naar Amsterdam waar ze de rest van hun vakantie zullen doorbrengen. Over hun bliksembezoek: ,,We hebben vanaf de opening online veel gelezen over het gebouw en wilden het per se zien. Zeer de moeite waard en ontzettend gezellig.''

Dat zeker 12 van de 96 verkoopunits leegstaan in de hal die in 2014 door koningin Máxima met veel spektakel werd geopend, is hen totaal ontgaan. Misschien wel door de inderhaast bedachte cosmetische oplossingen die de gapende gaten moeten verdoezelen. Pop-upstores, kookdemonstraties, een uitstalling met schilderijen en provisorische terrasjes camoufleren de verlaten ruimtes waar eerder bloemen, vlees en groenten werden verkocht. De Markthal - gelanceerd als architectonisch hoogstandje en Hollands equivalent van Zuid-Europese versmarkthallen - is na twee jaar afgegleden van paradepaardje tot zorgenkind met een bleke toekomst.

Over de oorzaak van de malaise verschillen de meningen. Er wordt geklaagd over toeristen die alleen maar kijken en over de Rotterdammers die hun portemonnee niet trekken en hun inkopen liever op de markt doen. Te dure contracten, zeggen twee inmiddels vertrokken slagers. Een inflexibele directie, meent een ondernemer die collega's ten onder zag gaan, omdat ze naast hun verkoopactiviteiten geen horecafunctie mochten hebben.

Appen

Een verkoper van World of Coffee, die niet bij naam wil worden genoemd, wijt het getob ook aan de afwachtende opstelling van de ondernemers zelf. ,,In plaats van klanten aan te spreken en enthousiast te maken, hangen ze in hun kraam rond en staan ze de hele dag op hun telefoon te kijken of te appen. Wat wil je dan? Elke donderdag komt er in Rotterdam een schip vol Duitse toeristen aan. Ga op de kade staan, lok mensen. Maar nee. Geen enkel initiatief. Ik zie maar een oplossing: maak van de Markthal een grote overdekte vreetschuur. Misschien niet zo chique en vernieuwend. Maar terrasjes, horeca, instant snacken en een glas wijn scoren.''

Opvallend is dat naast de problemen bij de kramen nu ook de restaurants kampen met teruglopende klandizie. Moest je eerder weken vooruit reserveren, nu kun je zo bij Jamie's Italian of restaurant Fellini terecht. De Rotterdamse fijnproever Judith van Kronenburg: ,,De nieuwigheid is er een beetje vanaf. Daarnaast spreek ik in de winter liever niet meer af in de Markthal. Het is er gewoon te koud.''

Gerelateerde artikelen Wethouder bemiddelt in Markthal Banketbakker voelt zich thuis in jarige Markthal Kooplui Markthal willen Karakus als onderhandelaar