Nieuws Actueel

IJsbranche populair onder startende ondernemers

IJs is hot. Veel startende ondernemers kiezen voor een ijssalon. In elke binnenstad schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Neem Gouda, die stad telt maar liefst vijf ijssalons in het centrum. Kunnen die allemaal naast elkaar bestaan? Vraagt het AD zich af.

Matthieu Bos & Anne Kompagnie 9 mei 2016

Ijssalon startende ondernemers

,,Er was een tijd dat je op zondagmiddag de stad inging, een ijsje haalde bij Italia op de Markt, en de enige vraag was of je voor citroensmaak of toch voor aardbei ging.'' Gouwenaar Loek Fernandez (27) knikt bij de jeugdherinnering. ,,Moet je nou kijken wat voor keuze Gouda heeft: alleen op de Markt al drie ijszaken, en dan nog ijs bij Bakker Bart. En natuurlijk David's Gelato aan de Lange Tiendeweg, die de lat voor avontuurlijk, ambachtelijk ijs een stuk hoger heeft gelegd.''

Avontuurlijke smakenAvontuurlijk zijn de smaken bij de ijssalon aan de Lange Tiendeweg zeker: eigenaar Tjeerd Korten experimenteert er lustig op los met smaken als mango/peper/kokos, witte chocolade/rozemarijn, een veelvoud aan andere kruiden, likeuren en exotische fruitsoorten. Mede-eigenaar David Hoppenbrouwers was sous-chef bij onder meer restaurants het Vaantje en l'Etoile in Gouda. Korten: ,,David is sinds zijn 14de bezig met smaken in balans brengen. De smaakervaring is belangrijk. Zo gebruiken wij soms de yuzuvrucht, een vrucht die zoet, zout, zuur én bitter smaakt.''

De zaak is amper een jaar open, maar de klanten komen van heinde en verre. Op een zomerse dag een kwartier wachten? Menigeen heeft dat er graag voor over. Korten wist heel goed dat hij - als vijfde ijssalon in de binnenstad - met iets extra's moest komen om de klant te lokken. ,,Elke ondernemer heeft moeite om iets nieuws op te zetten. Dat besef was er, zeker gezien het feit dat we de vierde of vijfde in Gouda waren, maar wij wisten ook dat wij anders werken dan de andere ijssalons.''

MeerwaardeWat opvalt: andere zaken zien de meerwaarde in van de komst van David's Gelato. Dat illustreert Korten met een voorbeeld. ,,Toen wij begonnen, hadden we wel wat contact met de eigenaar van Tutti Frutti aan de Wijdstraat. Die had eens klanten over de vloer die op zoek waren naar een ijskar. Hijzelf heeft dat niet in huis, wij wel. Hij heeft die mensen keurig naar ons doorgestuurd.''

Dat klinkt allemaal gemoedelijk, en de ijssalons zeggen dan ook geen kwaad woord over de ander. Maar voor menig Gouwenaar is het wel een vraag: zijn al die verschillende salons naast elkaar levensvatbaar?

Overdaad,,Hoeveel ijssalons heb je nodig als stad?" zegt binnenstadbewoonster Liesbeth Harmen. ,,Vroeger nam ik nog weleens een frambozenijsje in de binnenstad, maar als ik voor twee duppies meer een kibana (kiwi/banaan, red.) bij David's Gelato kan krijgen, dan is de keuze snel gemaakt. En ik hoor dat ook van familie en vrienden: één traditionele en één experimentele ijssalon is meer dan genoeg.''

Korten ziet ook een overdaad aan salons. ,,Er zijn veel bedrijven die naast hun eigenlijke werkzaamheden ijsjes aanbieden, zoals Bakker Bart en Gewoon Gouds. Wij proberen ons te onderscheiden. Het is te vergelijken met de bakker. Haal je een afbakbroodje of koop je brood gemaakt door de bakker?''

ConcurrentiePim Leidelmeijer van Tutti Frutti aan de Wijdstraat zegt nog niet veel te merken van de concurrentie. ,,Tutti Frutti bestaat al twaalf jaar, wij staan voorop. Hemelvaartsdag was een gekkenhuis met een rij tot ver buiten.'' In David's Gelato ziet Leidelmeijer niet direct een concurrent. ,,Ze staan los van de rest, omdat zij echt hun eigen gang gaan, heel anders werken. Wij hebben niet die drang om te vernieuwen: wat wij doen is goed, daar komen al jaren de klanten op af.''

Giorgio Gervasio, eigenaar van Venezia op de Markt, zegt zich ook geen zorgen te maken. ,,Ik heb niks tegen de andere winkels, maar ik ben de enige echte traditionele Italiaanseijssalon in Gouda.