Nieuws Actueel
"Ik weet dat ik de mooiste job van de wereld heb"
Op evenementenorganisatie Kultlab uit Amersfoort staat in festivalland geen maat. Onlangs verkocht haar meest recente creatie Wildeburg binnen een kwartier uit. Een kunstje dat Paul Niezen, Siep en Sijmen Stronks, Timo Spuitenburg en Dirkjan van Oord van Kultlab jaarlijks flikken met Into the Woods. Lees hieronder een interview uit het AD.

Eén kantoor, vijf ruimtes op de Zuidsingel 16 in Amersfoort. En ze worden allemaal benut. De thuisbasis van Kultlab is in de praktijk vooral een creatieve broedplaats, waar festivalwerelden door elkaar heen lopen, hersenspinsels elkaar vinden en krachten samensmelten. Een beetje een georganiseerde chaos, al merk je aan alles dat het voormalige studentikoze karakter op allerlei fronten heeft plaatsgemaakt voor een professionele inborst.
Hoe kan het ook anders, met een organisatie die in de afgelopen jaren ongekende groeispurten heeft doorgemaakt. Ongeveer tien jaar geleden begonnen de jongens met hun eerste evenementen. Vier jaar geleden was de tijd rijp voor een professionelere koers. Ze bundelden de krachten op zakelijk gebied en richtten Kultlab op, waar ze fulltime gingen werken. Met de groei kwam ook de versterking. Kultlab is inmiddels een crew van bijna twintig man, die hun eigen expertise meebrengen.
Wildeburg in een kwartier tijd uitverkopen in een tjokvolle festivalmarkt: hoe bereik je dat?Paul: ,,Het ligt wel wat genuanceerder. In een eerder stadium hebben de mensen die vorig jaar bij de eerste editie waren, kaarten kunnen kopen. Toen kwam er een pre-registratiefase en uiteindelijk dus de reguliere verkoop. Dan nog is het bizar snel, in een kwartier tijd. Zeker als je bedenkt dat we vorig jaar echt diep zijn gegaan in aanloop naar Wildeburg. Ook financieel. Het was lastig om de boel vol te krijgen. Ik denk dat dat ook normaal is voor een eerste editie van een nieuw meerdaags festival. We moesten opboksen tegen de Down The Rabbit Hole's, de Melt's en de Fusion's van deze wereld. We hebben onszelf nog afgevraagd: gaan we snijden? In het programma, op creatief vlak? Uiteindelijk dachten we: fok it, we gaan het gewoon doen. Iets ongelooflijk vets neerzetten en gokken op de lange termijn. Nou ja, dat is gelukt. Ik heb zelden zoveel goede reacties en recensies over een nieuw festival gelezen of gehoord.''
Hoe maken jullie het verschil?,,Er zijn heel veel festivals, maar wij zetten iets anders neer. Vrij en eigenzinnig. Er is geen scheiding tussen camping en terrein, je kunt je lauwe klatser gewoon meenemen. We programmeren dag én nacht, drie dagen lang, dat is uniek in Nederland. De locatie, in de Noordoostpolder, is om te janken zo mooi. We bieden een mooie balans tussen dj's en livemuziek, zetten in op muziek én beleving. Dit is het festival waar we zelf van dromen. Into the Woods ook, maar dat moet om 12 uur stoppen.''
Hebben jullie in die rollercoaster van groei en succes tijd voor momenten van reflectie? Tijd om te genieten?Siep: ,,Genieten doe ik elke dag wel. Onder de douche bijvoorbeeld. (gelach) Nee maar, er zijn momenten tijdens en na een event, dan ga je zo lekker.''
Paul: ,,Kippenvelmomentjes. Ik sta er niet elke dag bij stil, maar ik weet dat ik een van de mooiste jobs van de wereld heb. Ik ben nog nooit uit bed gestapt met het idee: kut, ik moet naar m'n werk. Behalve als ik een kater heb. (weer gelach) We zijn gewoon bezig met heel mooie dingen.''
Into the Woods is aan zijn achtste editie toe, Gluren bij de Buren de negende. Raken jullie nooit verzadigd? Hoe blijf je jezelf uitdagen?Dirkjan: ,,Laten we eerlijk zijn, na zoveel edities staat Gluren als een huis. Maar we houden het in dit geval spannend met onze groeiambities.''
Siep: ,,Neem Kannen en Kruiken. Een bier- en wijnfestival, dat klinkt als een inkoppertje. Maar wij geven er een twist met diepgang aan. In de gehele look & feel, maar ook door 120 biersoorten aan te bieden. Dat zie je nergens. Into the Woods: gooien we ineens het hele terrein om. Een Kultlab-evenement is nooit hetzelfde.''
Paul: ,,Mooie dingen maken is onze overkoepelende drive. Natuurlijk zit er een commercieel belang aan vast, er moet brood op de plank komen. Maar het is ook een beetje dromen toch? Met elkaar vette dingen bedenken en ze dan proberen werkelijkheid te maken. Het is tof om die vrijheid te hebben, dat je kunt werken aan evenementen waar je zelf graag naartoe zou willen gaan.''
Dirkjan: ,,Kultlab is niet zomaar een feestjesbrouwer, we stellen onszelf ook maatschappelijke doelen. Mensen samenbrengen bijvoorbeeld. Daarmee onderscheiden we onszelf van echt commerciële clubs.''
Wat zijn jullie ambities voor komend seizoen?Paul: ,,Dit jaar hebben we bewust gekozen om geen nieuwe concepten te introduceren, maar de bestaande te overtreffen. Lepeltje Lepeltje keert weer terug, we gaan binnenkort naar buiten met namen van de steden. Wat Into the Woods betreft: kijken we naar vorig jaar, dan was dat echt het vetste festival dat we ooit hebben neergezet. Into the Woods is één grote trippende ride. 80 procent van de bezoekers komt van buitenaf naar Amersfoort om daarvan te genieten, als een soort jaarlijks ritueel. Het is een rush, heel impactvol. We denken elke editie weer: gaat het nu weer gebeuren? Die magie? Dat is elke keer spannend. Het houdt ons ook scherp. We zijn inmiddels zo gegroeid, ons team en onze concepten, dat we niet meer mogen verslappen.'’