Aangeboden door IKEA for Business

Nieuws Actueel

IKEA for Business: 'Iedere ondernemer kan bij ons terecht, met elk budget'

De verleiding is groot in de pop-upshop van Van Delft Pepernotenfabriek aan het Amsterdamse Rokin. In stoere matzwarte kasten en op schragentafels liggen pepernoten, taaitaaipoppen en andere lekkernijen uitgestald. Ze zien eruit om op te eten. In de aanloop naar Sinterklaas zette Van Delft 30 pop-upshops op door heel Nederland. De honderden kasten en schragentafels in de winkels werden geleverd door IKEA for Business, een nieuwe service van IKEA voor bedrijven. ,,We ondersteunen ondernemers van begin tot eind bij de inrichting van hun bedrijf.”

Kitty Döppenbecker 5 december 2019

Ikea for Business Van Delft

Camilla Stahl, Country Leader IKEA for Business. (Foto: Marco Bakker)

IKEA for Business werd al met succes gelanceerd in onder meer de Verenigde Staten, Canada, India en diverse Europese landen. Nu is de service voor ondernemers er dus ook in ons land. ,,We zien dat er in Nederland op steeds meer manieren wordt gewerkt. Mensen zitten met hun laptop in een café of werken thuis. Terwijl bij de inrichting van kantoren een inspirerende omgeving steeds belangrijker wordt. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld veel start-ups die naar de Randstad trekken en neemt het toerisme en dus ook het aantal horecagelegenheden en winkels in bepaalde gebieden toe”, legt Camilla Stahl, Country Leader IKEA for Business uit.

Met IKEA for Business is het mogelijk in te spelen op dit soort trends en aan de behoeften van verschillende soorten ondernemers te voldoen. Stahl: ,,We kunnen complete kantoren, winkels of cafés inrichten, van het meubilair tot aan het bestek. Maar tot onze doelgroep behoren bijvoorbeeld ook thuiswerkers, kappers of tandartsen.”

''We blijven onderzoeken waar ondernemers behoefte aan hebben. Zo weet ik dat circulaire bedrijfsmodellen interessant zijn''

Camilla Stahl, Country Leader IKEA for Business

Zorgeloze klantreis

Ondernemers kunnen contact leggen via de website van IKEA of in een van de winkels naar IKEA for Business vragen. Als zakelijke klant hebben ze de keuze uit de volle breedte van het IKEA-assortiment. Een belangrijk verschil met de dienstverlening aan consumenten is dat ondernemers een eigen, vaste contactpersoon hebben die ze helemaal kan ‘ontzorgen’.

Stahl: ,,Deze contactpersoon is altijd het eerste aanspreekpunt. Het is iemand die onze producten goed kent en de klant daarover kan adviseren. Achter hem of haar zit een team van experts. Samen zorgen ze ervoor dat de hele klantreis soepel verloopt, van bestelling, transport, installatie en montage tot de financiën. Denk aan betalen op krediet of btw-facturen.”

Circulaire modellen mogelijk

Aanvullend kunnen bedrijven zich ook laten adviseren door een interieurspecialist van IKEA. Hoever de service van IKEA for Business precies gaat, bepalen ze zelf. ,,Bij Van Delft wisten ze bijvoorbeeld al welke uitstraling hun pop-upshops moesten krijgen en welke producten ze wilden. Wij hebben er vooral voor gezorgd dat ze de juiste artikelen, in de juiste aantallen, op het juiste moment en de juiste plaats geleverd kregen. Daar hield de contactpersoon van IKEA for Business controle op. Er was wekelijks contact met Van Delft”, vertelt Stahl.

In de toekomst gaat IKEA’s dienstverlening aan bedrijven mogelijk nog verder. Stahl: ,,We blijven onderzoeken waar ondernemers behoefte aan hebben. Zo weet ik dat circulaire bedrijfsmodellen interessant zijn. We hebben bijvoorbeeld net een proefproject gedaan met ‘furniture-as-a-service’ voor consumenten in Nederland. Daarbij huur je onze producten en heb je wel de lusten, maar niet de lasten van het bezit. Dit sluit aan bij onze doelstelling om in 2030 volledig circulair te werken en geen materiaal verloren te laten gaan.”

Dit artikel kwam tot stand in samen werking met Ikea. Voor meer informatie IKEA.nl/business