Nieuws Actueel

In Foodhal Het Lokaal wordt voedsel met liefde gemaakt

Vijf maanden geleden opende Het Lokaal de deuren. Met de komst van een bierbrouwer, een uitgebalanceerd assortiment en een terras is het aanbod van de lokale foodhal compleet, schrijft het AD.

Annemarie Degens | Foto: Frans Kanters 9 augustus 2016

Foodhal het lokaal

Vers fruit, kazen, worst, groenten en nog veel meer producten van boeren uit de omgeving in het winkelgedeelte. Lunch, ontbijt en themadiners in Het Proeflokaal en vier producenten die hun producten voor je neus klaarmaken. Dat is de formule van Het Lokaal. Na jarenlang De Streekmarkt georganiseerd te hebben, vonden oprichters Rinke van 't Holt en Cor Holtackers het tijd voor een volgende stap. ,,De Streekmarkt hielden we vier keer per jaar bij de start van een nieuw seizoen, om de boeren en andere streekinitiatieven een podium te geven. Eigenlijk was dat te weinig en zo kwamen we op het idee om een permanente plek te zoeken om het gevarieerde aanbod van de regio te presenteren.''

Dit idee kreeg vorm in het gebouw van voormalig poppodium De Kelder aan het Oliemolenhof. De grote rode blokkendoos werd omgebouwd tot een lichte, open ruimte die weinig oud-bezoekers van De Kelder nog terug zullen kennen.

SamenwerkenSamenwerken staat centraal in het concept van Het Lokaal. ,,We willen het allemaal op dezelfde manier doen: duurzaam, van dichtbij, puur en eerlijk eten en produceren met zo min mogelijk verspilling. De ondernemers binnen Het Lokaal hebben hun neuzen dezelfde kant op en werken ook samen. De bakker maakt ook de lunch, de bierbrouwer kijkt of hij koffie in zijn bier kan verwerken, misschien kan van het restproduct van het bierbrouwen weer een bierbrood gemaakt worden... Zo werken we allemaal met elkaar.''

Behalve het reguliere aanbod, heeft Het Lokaal ook geregeld activiteiten, zoals het Koffiediner en het Hap, Slik, Hop diner, dat volledig om bier draait. ,,De afgelopen editie van dat diner was met vijftig man uitverkocht en de volgende staat alweer op de planning. We willen elke maand een themadiner houden met bier, koffie en wijn. Elk kwartaal een aflevering.''

MarketingsausjeTijdens het samenstellen van het assortiment is gelet op variatie en op hoe de producent met zijn producten omgaat. ,,We zorgen dat we de producent persoonlijk kennen of in elk geval weten dat hij werkt zonder toevoegingen en verbeteraars. Dat de producten puur en eerlijk zijn, dat het klopt. Maar ook echt klopt en dat het geen marketingsausje is.''

Niet alle producten zijn biologisch, maar alles uit het assortiment van Het Lokaal is wel van de streek. ,,Weten waar het vandaan komt, dat staat voorop. Daarna is het bij voorkeur biologisch. Kijk bijvoorbeeld naar de boerenkazen van De Kopermolen. Zij maken hele mooie kazen, maar er zit geen eco-certificaat op. Toch maken ze een topproduct dat heel lekker is, en dat vind ik belangrijker.''

BewustwordingBij Het Lokaal gaat het om meer dan alleen lekker en gezond eten. Rinke en Cor vinden bewustwording en educatie een belangrijke toevoeging. ,,Feitenkennis ontbreekt bij veel mensen. Ze roepen: ik wil geen gluten meer, of brood is slecht. Ze laten zich bang maken, maar het komt ook doordat ze niet meer weten wat ze eten. Brood in de supermarkt zit vaak bomvol verbeteraars en er gaan allerlei verhalen over rond. Zo ontstaat er wantrouwen tegenover de voedselindustrie, terwijl brood niet per se slecht is. Goed brood, zoals het hier gemaakt wordt, daar hebben veel minder mensen last van. Het wordt gemaakt van pure ingrediënten waar liefde in zit.''

Als voorbeeld voor hoe we het beter kunnen doen, neemt Rinke een golden oldie: ,,Waar we vaak op inhaken, is het gevoel van 'grootmoeders tijd'. Grootmoeder at alles van het seizoen, rechtstreeks van de boer, want alles wat in de winkel lag was lokaal. Toen had je die mondiale markt nog niet, kon je nog geen broccoli kopen. Toen had je een grote diversiteit van eigen groenten. Dat aanbod en de infrastructuur van vroeger met de kooktechnieken van nu, dat willen we toepassen. Terug naar de basis en de kennis, eten wat je omgeving je biedt en daar creatief mee omgaan. We willen het gesprek met mensen aangaan over common sense. Weet waar je producten vandaan komen, weet wat je eet.''