Nieuws Actueel

Innovatief Sterkado (25.000 bestellingen) brengt de magie in het kerstpakket

Dat is nog eens een leuk idee voor je personeel: een creatief, toepasselijk cadeautje met daarin een giftcard waarmee je op een gepersonialiseerde webshop een cadeau kunt uitkiezen. Het Woerdense bedrijf Sterkado zag de trend van het keuzecadeau elf jaar geleden al opkomen, schrijft het AD Utrecht, en verwerkt de komende twee weken meer dan 25.000 bestellingen.

Bert van den Hoogen | Foto: Marnix Schmidt 20 december 2017

Hans opmeer sterkado woerden

Ach arm kerstpakket. Wat zorgde die magische doos toch ieder jaar in de dagen voor kerst voor bijzondere voorpret. De kostwinner die trots de huiskamer binnenstapte om zich omringd door het hele gezin te laten verrassen door de inhoud. Dat je had bedacht er een pak droge toastjes of een paar dikke sokken in te doen, deed niets af aan die beleving.

Die doos met bijbehorend tafereel wordt steeds meer afgedankt ten faveure van de giftcard: een waardebon die je bij een cadeauwebshop kunt verzilveren voor iets waar je wel plezier van hebt. Welkom het digitale gemak, maar de beleving is om zeep. Als baas had je net zo goed 200 euro kunnen overmaken.

Hans Opmeer uit Woerden stortte zich elf jaar geleden op het fenomeen van keuzecadeaus. ,,Ik wilde de cadeaubonnen personaliseren. Ik richtte me op ondernemers die speciale geschenken voor onder andere Kerstmis aan hun relaties en personeel wilden geven. Een belangrijk onderdeel van het geven van het geschenk is het moment zelf. Bij het traditionele kerstpakket is die beleving bij het geven en bij het open maken. Bij het keuzecadeau is de beleving juist op meerdere momenten.”

Waar het maar kan, bedenkt het team van zes creatievelingen binnen Sterkado die belevingsmomenten. ,,Het moment van ontvangen, besteden en ontvangen is uit elkaar getrokken. De waardebon is een pasje. Die is nodig om de code op te zetten. Die kun je op een leuke, toepasselijke manier verpakken. Dat hebben we bijvoorbeeld voor een bedrijf gedaan door een knuffelrendier een dekentje beet te laten houden met daarin de giftcard.”

Huisstijl

,,We hebben voor een andere opdrachtgever een zwarte mok laten maken. Als je die vult met warm water wordt een mooi ontwerp zichtbaar. Zo hebben we al veel concepten ontwikkeld. Vervolgens kan het bedrijf bij ons binnen tien minuten een webshop inrichten in de eigen huisstijl en kiezen voor een grappig kerstfilmpje als intro en mooie sfeerbeelden. We kunnen ons assortiment aanpassen, zodat het beter aansluit bij de interesses van de medewerkers. We kunnen in het distributiecentrum een foto laten maken voordat het product wordt ingepakt. Daar wordt erg positief op gereageerd."

"Zo proberen we bij iedere stap een moment van verrassing toe te voegen en ontstaan er wel acht tot tien geefmomenten.” De concepten slaan zo goed aan, dat Sterkado de week voor en de week na Kerstmis dit jaar meer dan 25.000 bestellingen verwerkt. Toch beleeft Opmeer deze periode als relatief rustig. Het echte werk zit namelijk in het hele jaar ervoor. ,,We hebben een team van zes mensen die telkens nieuwe concepten bedenken. Eigenlijk is die creativiteit het belangrijkste van Sterkado.”

Automatisering

Die focus op de creativiteit is mogelijk door de vergaande automatisering van de bedrijfsvoering. Het bedrijf heeft de tools ontwikkeld waarmee klanten zelf in een paar minuten de omgeving van de webshop in de eigen huisstijl kunnen maken. Vanaf de besteding van een giftcard - de bestelling in de webshop - tot de aflevering aan huis komt er geen formulier meer aan te pas. Opmeer: ,,Ons uitgangspunt is dat niet mensen maar automatisering de graadmeter is voor groei. Mensen hebben we nodig voor de creativiteit, de rest - van administratie tot het personaliseren van de website - kan worden geautomatiseerd.”

De hele logistieke verwerking van de bestellingen heeft Sterkado uitbesteed aan het bedrijf Active Ants in Nieuwegein. Als Opmeer daar dezer dagen rondloopt ziet hij het resultaat van zijn voorwerk van het afgelopen jaar. Het distributiecentrum verwerkt voor meer webshops de bestellingen. Hun artikelen staan in grote opslagruimten te wachten om te worden opgehaald. Tot voor kort door een medewerker met een rolcontainer. Sinds maart dit jaar door robots.

Black box

De Autostore of - geheimzinniger - de black box noemt senior accountmanager Aart Vogel van Active Ants de afgesloten opslagruimte van zo’n acht meter hoog, twintig meter breed en dertig meter lang. Hier staan plastic kratten van 40 bij 60 centimeter en 30 centimeter hoog in stapels van 17 hoog tegen elkaar opgestapeld. Allemaal gevuld met artikelen uit de webshops. Daarop is een raster van rails waar zo’n dertig robots overheen razen. Een geavanceerd intelligent systeem, zo legt Vogel uit.

,,De robots hebben uiteraard de informatie welke artikelen in welk krat zitten. Soms zit het bestelde artikel in de derde laag. De robots kunnen de kratten erboven eruit tillen. Maar nu komen de algoritmen om de hoek: ze weten welke producten veel worden besteld, dus houden ze de kratten daarvan bovenin. Door het verloop van de bestellingen leren ze ook dat andere artikelen over een maand vaak worden besteld. Die komen langzaam aan steeds verder omhoog. Daar komt geen mensenhand aan te pas.”

Voor de autostore is dit het eerste echte piekmoment. Vogel is tot nog toe tevreden over het functioneren. Het gaat zo goed met de online bestellingen bij de aangesloten webshops dat de capaciteit van nu met 30.000 kratten al te klein is. ,,We gaan dit zeker met nog eens zoveel kratten uitbreiden. Tot die tijd werken we aanvullend nog met het traditionele systeem van orders picken, waarbij mensen de artikelen uit de schappen verzamelen.”

Mensenhanden

Daardoor is nu goed te zien wat een winst in tijd en ruimte de autostore oplevert. Vergeleken met de autostore vraagt de handmatige verwerking een veelvoud aan ruimte. Het inpakken gaat voor een deel ook nog met mensenhanden, maar er staat ook al een carton wrapper die de in te pakken artikelen inmeet en daar een doos omheen snijdt, vouwt en dichtmaakt. De hele verwerking is nu al documentloos, maar er komt een tijd dat er ook geen mensenarbeid meer aan te pas komt.

Afgezien van de werkgelegenheid is het de vraag of dat onpersoonlijke inpakken en versturen afbreuk doet aan het hele idee van het keuzecadeau. Bij het traditionele kerstpakket was er immers ook geen magisch moment waarop de baas, omringd door zijn personeel, de toastjes en de sokken in de dozen stopte. Dat geheim is traditioneel voorbehouden aan Sinterklaas en de Kerstman, die dat ook op miraculeuze wijze doen.

We gaan de capaciteit met zeker nog eens 30.000 kratten uitbreiden

Aart Vogel, Active Ants