Nieuws Actueel

Dit is de miljoenenbusiness van Pinkpop

Komend weekend reizen tienduizenden festivalgangers af naar het Limburgse Landgraaf voor de 49e editie van Pinkpop. Een kijkje in de miljoenenbusiness van dit populaire festival.

Vincent Krijtenburg | Foto: ANP 12 juni 2018

Pinkpop Jan Smeets miljoenenbusiness

Wie aan zomerfestivals denkt, denkt aan Pinkpop. Niet zo gek, aangezien geen ander Nederlands festival het zo lang volhoudt als Pinkpop. In 1970 was de debuuteditie van het muziekfeest, wat tot 2008 steevast in het pinksterweekend plaatsvond. Tegenwoordig wordt er regelmatig afgeweken van dit feestweekend, afhankelijk van de beschikbaarheid van de bands. Ook dit jaar weer. Grote namen die dit jaar op het planken staan zijn onder meer Pearl Jam, Foo Fighters, Bruno Mars, Snowpatrol, The Script en Editors. Zo'n waslijst aan dure headliners was voor 2005 niet denkbaar geweest. In dat jaar besloot organisator Jan Smeets (73) zijn budget van 1 miljoen euro los te laten, om op die manier meer bezoekers te trekken.

Smeets betaalde naar schatting zes ton voor de Red Hot Chili Peppers (2006), 4 miljoen voor The Rolling Stones (2014) en 1,3 miljoen euro voor Coldplay (2011). In 2017 was tieneridool Justin Bieber één van de headliners. Naar verluidt had dit optreden een prijskaartje van ruim een miljoen euro.

Pinkpop is een geregistreerde handelsnaam van de onderneming Jan Smeets Produkties B.V. in Geleen. Het organiseren van Pinkpop legt hem geen windeieren. Quote stelde dat het vermogen van Mr. Pinkpop in 2017 ten minste 6 miljoen euro bedroeg. Sinds 1986 heeft Smeets een samenwerking met Mojo Concerts, op concertgebied de marktleider in Nederland.

Pinkpop anp

Tickets

De eerste Pinkpop-editie kende een budget van bijna 10.000 gulden (€ 4.537,80), met een ticketprijs van omgerekend een euro. Tegenwoordig kost een dagticket 100 euro en een weekendticket 220. Daar staat dan ook wel een stevige line-up tegenover.

Het publiek betaalde de afgelopen drie jaar respectievelijk 11,3 miljoen euro (2015), 11,7 miljoen euro (2016) en 9 miljoen euro voor tickets. Daarnaast verwerft de organisatie ook inkomsten met sponsoring. Merken als Coca-Cola en Brand bier gebruiken het festival als marketing- en acquisitiesplatform. De bierbrouwer tekende in 2015 een driejarig sponsorcontract. “Pinkpop en Brand zijn twee ijzersterke Limburgse merken. Wij passen perfect bij elkaar, zijn echte ambassadeurs voor onze provincie”, aldus Olivier Paquay, sponsormanager van Brand Bier op de site van moedermaatschappij Heineken. Naast de sponsors kent het festival een aantal partners die op andere manieren bijdragen. Dit zijn bijvoorbeeld Engie, Waterleiding Maatschappij Limburg, de provincie en de gemeente.

Kosten

Het meebrengen van eten of drinken is volgens de festivalregels niet toegestaan, waardoor de bezoekers zijn aangewezen op het eten en drinken dat er te koop is op het terrein. Volgens horecasite Misset Horeca is de catering op het festival de grootste winstpost.

Beveiligers voeren rugzakcontroles uit bij de ingang van het festival. “De beveiliging is in de loop der jaren zo opgeschaald, dat ik bijna een heel leger in dienst heb”, zegt Jan Smeets tegen RTL Nieuws. Volgens BeveiligingsNieuws.nl is de organisatie ruim een miljoen euro kwijt aan beveiligingsmaatregelen. Hieronder vallen ook betonblokken op toegangswegen en tientallen bliksemafleiders.

Nachtmerrie

Slecht weer is de nachtmerrie van openluchtfestivals. Het kan tienduizenden bezoekers en miljoenen euro’s kosten. De voorspellingen voor de 2018-editie zien er gunstig uit. In 2016 veranderde Pinkpop in een modderpoel door regenval. Omdat het weer een slag in de nek van festivalorganisaties kan geven, riep minister Bussemaker in dat jaar het Slecht Weer Fonds voor festivals in het leven. “Festivalorganisaties, die in de rode cijfers dreigen te lopen als gevolg van onvoorziene weersomstandigheden, kunnen in aanmerking komen voor een subsidie. Festivals die een bijdrage krijgen, betalen het geld later terug, als hun financiële positie weer voldoende is hersteld. Zo kunnen ook andere festivals weer gebruik maken van het geld”, meldt het Fonds Podiumkunsten, waar de regeling is ondergebracht.

Jubileum

Volgend jaar viert Pinkpop zijn vijftigjarige jubileum. De godfather van Pinkpop bruist al van de plannen voor het vijftigste editie. “Ik heb veel ideeën, veel te veel ideeën zelfs. Het gaat goed worden”, zegt Smeets. Naar verluidt duurt het festival dat jaar vier in plaats van drie dagen.

https://youtu.be/9mD1K3A-ppo