Podcast

Kalo Bagijn: 'Ik weet niet of onze disruptieve aanpak anno 2019 nog werkt'

Disruptie. Dat is het woord dat centraal staat in het online radio-interview dat De Ondernemer deze week hield met Kalo Bagijn. De mede-oprichter van BinckBank en later Brand New Day Bank vertelt in onze podcast over de spraakmakende campagnes die hij met zijn bedrijven voerde, zijn stappen richting zelfstandigheid en over het juiste personeel op het juiste moment. Luister mee.

Redactie De Ondernemer / MVO 6 maart 2019

Eén van de vragen die De Ondernemer-hoofdredacteur Robert van den Ham aan Bagijn stelde, is of een dergelijke disruptieve aanpak (waarbij Rabobank en Aegon in een reclame in hun nadeel werden vergeleken met BinckBank) anno 2019 nog steeds zou werken. Bagijn zegt er niet zeker van te zijn. ,,Er is in de afgelopen tien jaar natuurlijk wel wat veranderd. We wilden toen de markt opschudden, maar hadden niet zoveel budget als de banken. Met massamedia was het toen veel makkelijker om jezelf te onderscheiden en grote groepen mensen te bereiken. Het is nu veel meer versnipperd door bijvoorbeeld sociale media. We zijn veel meer online en dat is goed. We zijn hierdoor alleen wel minder zichtbaar."

Lees ook: G-Star ‘vreemde keuze’ als nieuwe sponsor Max Verstappen

Groei

Gaat het over de groei van je bedrijf, dan geeft Bagijn onder meer aan dat het belangrijk is om de juiste mensen op het juiste moment aan boord te hebben. ,,Een bedrijf dat snel groeit, verandert steeds fundamenteel. Je gaat snel door verschillende fases heen en daar horen andere mensen bij. Je moet bereid zijn om daarin door te selecteren. Om de goede mensen in de goede fase te hebben zitten. Ik denk dat veel mensen het wel herkennen dat wanneer een bedrijf snel groeit, men vaak zegt dat vroeger alles anders was. Dat alles beter was. Dat soort momenten moet je streng in de gaten houden en daar naar acteren.”

Elke dinsdag (10.00-11.00 uur) is er een live online radio-uitzending van De Ondernemer op New Business Radio, later op onder meer deze website en via Soundcloud/iTunes/Spotify terug te luisteren als podcast(s).

Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details