Podcast

Kalo Bagijn: 'Ik weet niet of onze disruptieve aanpak anno 2019 nog werkt'

Disruptie. Dat is het woord dat centraal staat in het online radio-interview dat De Ondernemer deze week hield met Kalo Bagijn. De mede-oprichter van BinckBank en later Brand New Day Bank vertelt in onze podcast over de spraakmakende campagnes die hij met zijn bedrijven voerde, zijn stappen richting zelfstandigheid en over het juiste personeel op het juiste moment. Luister mee.

Kalo Bagijn02 bnd marcookhuizen

Redactie De Ondernemer / MVO 6 maart 2019

Eén van de vragen die De Ondernemer-hoofdredacteur Robert van den Ham aan Bagijn stelde, is of een dergelijke disruptieve aanpak (waarbij Rabobank en Aegon in een reclame in hun nadeel werden vergeleken met BinckBank) anno 2019 nog steeds zou werken. Bagijn zegt er niet zeker van te zijn. ,,Er is in de afgelopen tien jaar natuurlijk wel wat veranderd. We wilden toen de markt opschudden, maar hadden niet zoveel budget als de banken. Met massamedia was het toen veel makkelijker om jezelf te onderscheiden en grote groepen mensen te bereiken. Het is nu veel meer versnipperd door bijvoorbeeld sociale media. We zijn veel meer online en dat is goed. We zijn hierdoor alleen wel minder zichtbaar."

Lees ook: G-Star ‘vreemde keuze’ als nieuwe sponsor Max Verstappen

Groei

Gaat het over de groei van je bedrijf, dan geeft Bagijn onder meer aan dat het belangrijk is om de juiste mensen op het juiste moment aan boord te hebben. ,,Een bedrijf dat snel groeit, verandert steeds fundamenteel. Je gaat snel door verschillende fases heen en daar horen andere mensen bij. Je moet bereid zijn om daarin door te selecteren. Om de goede mensen in de goede fase te hebben zitten. Ik denk dat veel mensen het wel herkennen dat wanneer een bedrijf snel groeit, men vaak zegt dat vroeger alles anders was. Dat alles beter was. Dat soort momenten moet je streng in de gaten houden en daar naar acteren.”

Elke dinsdag (10.00-11.00 uur) is er een live online radio-uitzending van De Ondernemer op New Business Radio, later op onder meer deze website en via Soundcloud/iTunes/Spotify terug te luisteren als podcast(s).

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details