Nieuws Actueel
Help! Geen kartonnen doos meer te krijgen, en dat op Black Friday en met de feestmaand voor de deur
Kartonschaarste is een serieus probleem voor alle ondernemers die hun producten via bezorgers aan de man brengen. Zeker in deze drukke feestmaand en met een avondlockdown voor de deur zal er meer vraag zijn naar online bezorging van cadeaus en maaltijden. Wie nu nog moet bestellen, vist achter het net, zo is de vrees.

Tamara pakt kerstpakketten in. Er is een groot tekort aan karton en papier, daarom is er maar zeer beperkt keuze uit het soort dozen. Foto: Merel Klijzing
‘Normaal’ kunnen ze bij Scheerder Kerstpakketten & Bedrijfskleding uit Bodegraven kiezen uit wel twintig soorten kerstpakkettendozen. ,,Allerlei kleuren, met eigen opdrukken. Maar nu kan de leverancier maar één soort leveren. Zwart-wit, met kerstklokken erop. Je moet blij zijn dat je iets hebt”, zegt Mike Scheerder vanuit Boskoop, waar het bedrijf kerstpakketten inpakt.
Het zegt genoeg over de huidige karton- en papierproblemen, waar wereldwijd schaarste aan is. De vraag naar karton is, vanwege ons massale onlinebestelgedrag, de pan uit gerezen. Tel daarbij het gebrek aan logistieke capaciteit gedoe in China rond export, de hoge vrachtprijzen en het gebrek aan grondstoffen bij op en een groot tekort is daar.
"Ik heb nog niet gehoord dat er zaken zijn die problemen hebben, maar dat kan zeker gezien de dreigende verzwaring van de lockdown en de toenemende vraag naar verpakkingen"
Wacht je op de lockdown, dan ben je te laat met bestellen
En over die bestelgekte: nu staan ook nog eens Black Friday, Sinterklaas en kerst voor de deur. En het wordt nog problematischer, als straks mogelijk de winkels moeten sluiten vanwege corona en óók weer op online over willen gaan. Last but not least: de horeca heeft ineens ook weer meer karton nodig. Nu de sluitingstijd vervroegd is naar 20.00 uur en uitgebreid dineren dus minder vanzelfsprekend is, leggen restaurants zich weer toe op bezorgen. En die maaltijden moeten worden ingepakt.
Frank Streefland uit Stolwijk zag de bui al hangen, drie weken geleden. Hij runt restaurants De Polderkeuken, de Polderkamer en cateringbedrijf PolderCatering, waarmee hij maaltijdboxen en speciale borrel- en kerstboxen (die laatste twee op landelijke schaal) aan huis bezorgt. Streefland haalde een grote partij dozen in huis.
,,Ik heb voor veel geld dozen gekocht en heb een risico genomen, maar zie wel waar het schip strandt. Sinds de maatregelen liepen de reserveringen terug, in mijn cateringtak merkte ik dat bedrijven terughoudend zijn. Doe je nu niks en wacht je op de lockdown als ondernemer, dan ben je te laat.”
Extra klanten uit de horeca
Dat verwacht ook John d’Hooghe, voorzitter van de Alphense afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN). ,,Ik heb nog niet expliciet gehoord dat er zaken zijn die problemen hebben, maar dat zal zeker het geval kunnen zijn gezien de dreigende verzwaring van de lockdown en de toenemende vraag naar verpakkingen. Ik hoop dat de meesten nog wat op voorraad hebben liggen.”
Dat de horeca plots ook meerijdt in de kartonrace, merken ze ook bij het Waddinxveense bedrijf Doosopmaat.nl, dat 15.000 klanten heeft. ,,Sinds het uitbreken van de pandemie hebben wij er drieduizend horecaklanten bijgekregen”, zei directeur Jurgen Vugts eerder deze week tegen RTL Nieuws.
Duurder pakketje?
Het kartonprobleem is op korte termijn niet opgelost, zegt economie- en retailexpert Cor Molenaar. ,,Op lange termijn kun je denken aan andere verpakkingsmaterialen, maar dan kom je al gauw bij plastic uit en dat is uit milieuoogpunt ook niet wenselijk.” Vissen we straks achter het net met onze kerstcadeaus? ,,Dat kan gebeuren. Wees op tijd, lees nu, met bestellen. Doe je het de week voor kerst, dan ben je waarschijnlijk te laat.”
En worden pakketjes duurder vanwege de schaarste aan verpakkingsmateriaal? ,,De schaarste zien afnemers van karton inderdaad terug in de prijzen”, laat een woordvoerder weten van PostNL, dat een sorteercentrum in Waddinxveen heeft. ,,We focussen ons op de verkrijgbaarheid van karton en houden al langere tijd de kwaliteit, beschikbaarheid en een scherpe prijs nauwlettend in de gaten. Hogere kosten worden doorberekend aan klanten die karton afnemen, maar niet in de kosten voor onze klanten, bijvoorbeeld voor de bezorging van post of pakketten.”