Nieuws Actueel

Kerstpakketten: big business voor specialist uit Gendt

Wie vanuit Bemmel naar Gendt rijdt, ontkomt niet aan de grote kerstpakketaankondiging bij het bedrijf Joosten Promogifts langs de weg. Sinterklaas moet zijn pakjesboot nog inladen, maar daar hebben ze bij het Gendtse bedrijf geen boodschap aan. Daar viert Kerstmis het hele jaar hoogtij. En in het bijzonder de kerstpakketten, zo schrijft De Gelderlander.

MAXIME VERNOOIJ | Beeld: ERIK VAN ’T HULLENAAR 24 oktober 2017

Kerstpakketten 6

"We beginnen al in januari met het uitzoeken van de spullen. In maart komen alle producten binnen, vanaf april gaan we inrichten en dan komen ook de eerste klanten", zegt Loes-Sophie Peters. Voor haar draait het hele jaar om Kerstmis.

In april eerste kerstpakket klanten

In de showroom staan al weken kerstbomen, knipperen lampjes en ruikt het dankzij geurkaarsen zelfs naar kerst. De versiering decoreert de kerstproducten die in themahoekjes staan geëtaleerd. Sportief, bourgondisch, Mexicaans. De eerste pakketten worden aankomende week ingepakt. Dat is in de kerstpakkettenbranche niet opvallend vroeg. "Grote bedrijven, zoals overheidsinstanties en ziekenhuizen komen al in april hun pakketten uitzoeken", zegt Peters.

De inhoud van die pakketten wordt steeds gekker. "Vroeger gingen werkgevers voor de traditionele inhoud. Dozen met een fles wijn, knakworsten, toostjes. Dat is nu echt passé." Tegenwoordig nemen werkgevers de tijd om zelf een pakket samen te stellen. "Vooral olijfhouten planken, handgeschilderde bakjes en gatgets zijn populair", zegt Peters. "Er wordt steeds vaker gekozen voor wijnvervangers, bijvoorbeeld limocello, en fairtrade producten."

Kerstpakket 8

Kerstpakketttentrend: grote zakken

Peters kan alvast de grootste kerstpakkettentrend verklappen. Die zit niet ín het pakket, maar om de producten heen. "We gebruiken geen dozen, maar pakken de spullen in in grote zakken. Gewoon, omdat het leuk staat." Alles moet kloppen aan zo'n pakket. De stijl en de kleuren van de producten moeten bij elkaar passen. "Het pakket moet echt één geheel worden, en daar hoort de verpakking ook bij."

Volgens Peters is het belangrijk om unieke pakketten te leveren. Concurrenten als Makro en Sligro liggen op de loer. "Daar worden vooral de basispakketten aangeboden. Dat is misschien makkelijk, maar wel onpersoonlijker."

Kracht zit hem in kleinschaligheid

Klanten komen uit het hele land naar Gendt om een uniek kerstpakket samen te stellen. Peters denkt dat de kracht van hun kerstpakkettenbedrijf ligt in de kleinschaligheid. "Het is leuk om grootschalig te werken, maar misschien vind ik het nog wel leuker om voor kleine bedrijven uit de regio een pakket samen te stellen."

Grote bedrijven, zoals overheidsinstanties en ziekenhuizen komen al in april hun pakketten uitzoeken

Loes-Sophie Peters