Nieuws Actueel

'Klant neemt vaak zelf een tasje mee'

Winkeliers mogen klanten sinds 1 januari geen gratis plastic tasjes meer meegeven. De Europese regelgeving lijkt in Amersfoort het beoogde effect te hebben, aldus het AD. Klanten nemen vaker een eigen tas mee. Winkeliers en marktkooplui verstrekken veel minder plastic tasjes.

Fieke Snijder 7 maart 2016

Plastic tasjes 1

"Hallo, Thomas, wat mag het zijn?" vraagt groenteboer Henk Vree-kamp (foto) aan een van zijn vaste klanten. "Twee veldsla en twee rucola's", luidt het antwoord. "Je hebt een tasje? Ja? Mooi. Alsjeblieft."

MilieuBij onverpakte producten mag Vreekamp nog wel een tasje meegeven, maar als klanten bij voorverpakte producten een tasje willen, kost dit tien cent.

Nu aan de plastic tasjes een prijskaartje hangt, verbruikt de groenteboer er zo'n dertig tot veertig procent minder van, schat hij in. "Het is een goede maatregel", vindt Vreekamp. "Het is niet alleen goed voor het milieu, het scheelt de ondernemer ook in zijn portemonnee."

VerstoptOok bij de slagerskraam van Edward van de Pol, een stukje verderop op de markt, worden tasjes niet meer weggegeven. "Ze kosten twintig cent, maar de opbrengst gaat volledig naar het KWF", zegt medewerker Enrico van de Visch. "We verbruiken er per week zo'n duizend minder nu."

In de kraam van kaashandel Van Beek hangen helemaal geen plastic tasjes. "We hebben ze verstopt. Dan vragen mensen er minder snel om", stelt Kees-Jan Weerheim. Als mensen toch een tasje willen moet daar vijf cent voor betaald worden. "Mensen nemen nu vaker een eigen tas mee."

Geen klachtenNiet alleen op de markt lijkt de regel vruchten af te werpen. Een rondje langs wat winkels in de Langestraat leert dat ook winkeliers veel minder plastic tasjes verbruiken.

Bij hobbywinkel Pipoos kost een klein tasje sinds het nieuwe jaar 5 cent en een grote 10. Volgens medewerkster Dinanda Maathuis zijn klanten begripvol. "Ik heb er nog geen klachten over gehad", zegt ze. Het bedrag werpt volgens haar geen drempel op.

KortingDamesmodezaak Purdey laat klanten niet voor de kosten van een tasje opdraaien. "We scannen het artikel en daar krijgt de klant dan vijf cent korting op. Vervolgens scannen we het tasje", vertelt de filiaalleidster, die door regels van hogerhand niet met haar naam in de krant mag. "Zo nemen wij de kosten op ons." Ze denkt wel dat klanten zich bewust zijn van het feit dat het tasje eigenlijk niet gratis is. "Het staat op het bonnetje." De filiaalleidster kan zich vinden in de regel. "Zo wordt het gebruik van plastic teruggedrongen."

Volgens Weerheim van de kaashandel is het verbieden van gratis plastic tasjes niet de oplossing voor het probleem dat plastic heet. "Maar het is wel goed om mensen zo bewust te maken van het milieu."